Jobbig islänning!

F

Fylkir

Jag behöver hjälp med en islänning jag red och höll på med. Jag klarar inte av att leda honom. och undrara om någon har några tips/ideér om vad jag ska göra?
Super tacksam för svar!
Här eller på min blogg www.fudges.blogg.se
Tacksam för svar!!!
/Love fylkir!
ps: Svarar ni berättar jag mer!:bow:

Sv: Jobbig islänning!

Vad menar du med att du inte klarar av att leda honom? Vad är problemet, varför går det inte?

:confused:Han blir skithetsig och hetsar upp sig när hans hag kompis ropar (ett sto, han är valack :P)
Han blir starkare än vanligt och vill bara vända hem,...

Jaha ok nu förstår jag! Är inte så bra på sånt här, tror du får fråga någon annan. :crazy: Förlåt men jag kan inte sånt!

Var konsekvent och bestämd. Träna på att göra halt och öka/minska tempot så att han lyssnar på dig och blir uppmärksam.
Ha ett dressyrspö med dig nästa gång du leder honom och ha gärna kedja och träns så att han känner när du tar i grimskaftet, och du slipper rycka. Säg "ptroo" och dra lätt i grimskaftet och stanna. Om han fortsätter, lägg dressyrspöet på hans bringa och knacka till några gånger. Fortsätter han, knacka till ännu mer bestämt och ta mer i grimskaftet. Kom ihåg, vad bestämd.
Prova sedan att öka och minska tempot. Ökar han inte när du ber honom, lägg till spöet. Minskar han inte när du ber honom, använd dressyrspöet på bringan.
Lycka till! :banana:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar