jobbig hanhund!?

H

Helenaa

vad gör ni med era hanhundar när dom fått knna doften av en löptik!
min lilla vovve blir galen han ligger, står vid dörren.. eller så sitter han vid mig och tjuter... när man är ute och går med honom så springer han bara och flåsar! finns det nåt man kan göra? ;)

Sv: jobbig hanhund!?

Lobotomi. :D
Kastrering?

Vår schäferhane väckte mamma ibland, mitt i nätterna och påstod tjutande: "Ååh, jag är så jättebajsnödig så jag dööör, det är akut och jag måste ut nuuuu!"

Han hade nämligen lärt sig säga till om det eftersom han hade problem med bukspottkörteln och snabbt blev väldigt lös i magen då och då.

Och när han kom ut var det bara löptikslukten han var ute efter... Drog nosen i backen direkt och kutade iväg med mamma hängande i kopplet...
Hon var lagom glad då. :p

Som tur var gjorde han det inte ofta, men jag känner igen det där med det rastlösa gnällandet vid dörren och det fanatiska sniffandet och stressandet ute när det var löp-period.

Han är 5år, och jag vill inte kastrera honom :/ men han sover om nätterna som tur är... när vi går och lägger oss och det är släckt överallt då sover han ;)

Han får helt enkelt inte bete sig på det sättet. Sådant beteende bannar jag alltid, det funkar så gott som att han kvider..men myyyyyyycket myyyyyycket tyst.

så jag ska skälla på honom att han inte får hålla på så ?
gör det saken bättre? det är ju inte hans fel, det slår ju typ "slint" i huvvet på honom. fattar han då vad jag menar om jag bannar honom?:confused:

så jag ska skälla på honom att han inte får hålla på så ?
gör det saken bättre? det är ju inte hans fel, det slår ju typ "slint" i huvvet på honom. fattar han då vad jag menar om jag bannar honom?:confused:

Det är inte hans rättighet att stessa upp sig och skapa obalans i flocken så länge du inte tillåter honom. Han är väl ändå inte berättigad att para sig? På avelshanar kan jag förstå. Men i en flock med hundar får bara alforna para sig, där får bara den dominantaste tiken löpa ( i hundflockar kan det dock förekomma att andra tikar löper samtidigt också..men bland argar förekommer det aldrig) och den dominantaste hanen para. De andra är inte berättigade att göra mer än att låtsas som att det regnar.

sen skälla o skälla, jag tror inte på att frustration och ilska löser någonting. Men hunden ska helt klart korrigeras.

Kemisk kastrering då?

Annars håller jag med MrsScabtree, det klart han ska ha en tillsägelse när han inte gör nåt som han inte får. Åtminstone ska du kunna säga åt honom att gå och lägga sig och hålla käft, när han sitter brevid dig och ylar.
Får din springa efter vilt? Det är ju också en grundinstinkt- skaffa mat.

Om hunden lider av det skulle jag omgående låta den kastreras.

Min hund blir lite annorlunda när det är mkt löp. Äter inte som han brukar, ka glida iväg lite för långt från tomten men han trottsar oss inte pga av löp. Han är väl medveten om vem det är som bestämmer där. I våras hade vi nog 3 höglöpande tikar i stallet på en gång och han fick dessutom sitta i bakluckan med en i 20 minuter påvägen dit. Visst är han nyfiken men av ngn anledning slappnar han lätt av och lugnar sig snabbt.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka