Jobbig hagkompis...

P

Poetry_princess

Min medryttarhäst har en superjobbig hagkompis som jag inte vet hur jag ska tackla..;)

Hon är 3 år och väldigt nyfiken och "klängig". Hon kommer fram som en blixt när man kommer in i hagen och hänger efter mig som ett plåster. När jag försöker komma åt min medryttarhäst ställer hon sig i vägen och liksom beskyddar henne.

Jag kan vandra runt i hagen, hon håller huvudet på min axel och följer efter steg för steg..Om jag vänder mig vänder hon sig också om och följer efter. Jag försöker "finta" men hon är snabb i vändningarna ;)
Ibland försöker hon leka med mig (eller testa?hota?) och ruskar på huvudet och nafsar efter mig. Hon vänder rumpan till och låtsatskickar, men om jag ryter ifrån blir hon jätterädd och springer iväg. Sen är hon efter mig igen. Som en hund.

Hon är jättegullig att kela med om det är det man vill, men problemet är att jag distraheras av henne och inte kommer åt min medis (som är raka motsatsen och springer ifrån mig). Om jag försöker jaga iväg 3-åringen så springer alla hästarna åt samma håll.

Någon som har något tips på hur jag kan hantera situationen?

Sv: Jobbig hagkompis...

Hej! Det verkar som treåringen kanske är lite ouppfostrad, inte på ett elakt vis dock. Dags att visa vem som bestämmer. Visa att du också har en personlig zon och om den vill komma inom den måste den be om lov först. Jag skulle inte tolerera tex bitförsöken. Var konsekvent och driv iväg hästen. Inte genom att vara direkt aggressiv (om det inte behövs) utan vifta med grimskaftet till exempel. Sluta vifta så fort den gör som du vill. Hur är din relation till din medryttarhäst? Tränar du den varje gång efter du har fångat in den? Pröva att efter att ha fångat den bara klappa och kela med den och sedan släppa den igen. Så att den inte associerar att bli fångad med arbete.

Som Innis skrev så behöver h*n "uppfostras".
Jag skulle också vifta med grimskaftet. Stampa i backen och göra en ansatts att gå emot den, eller ta några steg med armarna i vädret och se vad som sker.
Och som alltid vid "uppfostring" - SLUTA I TID. När hästen gör som du vill; sänk huvudet, titta inte på hästen, bli passiv.
Gapa/skrik inte, var som sagt inte hetsig eller aggressiv, hästen måste ju också kunna lita på dig.............

Tillåt aldrig olater, du måste vara konsekvent när du hanterar hästar men det vet du förstås!!!:)

Tack för era svar!
Jag tror att jag har varit lite mesig och inkonsekvent mot "bäbisen", jag är nog lite för lättflörtad tror jag..;) Jag klarar inte av att driva bort henne för då står hon där och ser alldeles jättesöt ut och skrittar försiktigt fram och nosar på mig...:love: Det är så lätt att jag står och myser en stund, men det blir ju bara värre då... Jag har jättesvårt att säga ifrån just för att hon är så söt och vänlig, men som ni sa - lite ouppfostrad, inte elak eller dominant.

Om jag har förstått det rätt så ska jag markera min zon redan innan hon har kommit fram? Hur får jag henne att inte gå efter mig, ska jag vända mig om och "schasa" bort henne då?

Ang. medisen som inte vill komma fram så ska jag testa att sätta på grimman, gosa en stund och sen gå in och mocka... Så återkommer jag med resultat :)

Ja, det är viktigt att du markerar din zon från början. Men du ska så klart hälsa på henne också. Blås lite försiktigt i hennes näsborrar och klappa henne. Gör det verkligen något om hon följer efter dig sedan, om hon håller sig på sin plats och på avstånd? För mig skulle det inte gjort något så länge hon "höll sig på sin kant". Då är det väldigt viktigt att vara konsekvent (som alltid). Glad påsk och lycka till!

Hej, tänkte komma med lite resultatrapport:D Så får ni säga om det var en bra eller dålig metod ;)

Jag gick in i hagen och hälsade på pållarna en i taget, men "ignorerade" min medis. Hon stod på avstånd och iakttog mig nyfiket, men vågade sig inte fram. Sen knatade jag runt och flätade höstrån (typ) några minuter, sen gick jag in i stallet igen.

Ca en kvart senare gick jag ut i hagen igen. Jag närmade mig min medis - och upptäckte att hon faktiskt GÖMMER sig bakom 3-åringen! Det är inte 3-åringen som beskyddar utan medisen som gömmer sig och gör allt som hon gör. Eller det ser ut som det iallafall. Så jag valde att börja sätta på 3-åringen grimman och bara kela med medisen. Sen gick det hur bra som helst att sätta på grimman och gå ut :)

So far so good, nu var det ju ganska nära eftermiddagsfodringen också ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar