jobbig granne....

H

Hopphopp

det är så här att jag har problem med min granne. vi var kompisar innan men sen hände en sak och nu har hon visat sitt rätta jag..

jag födde en dotter den 21 maj, alltså för ca 2 månader sen, jag är ensamstående och har varit det hela tiden, det var mitt beslut att själv skaffa barn. men som alla vet kan man ju inte veta hur sitt barn blir och jag har haft turen att hon sover väldigt bra på nätterna, vaknar en gång vid 2 och en gång vid 6 ungefär, men hon är väldigt skrikig på dagarna och är bara tyst när man håller henne i famnen..

och mina föräldrar har haft henne 2 ggr sen hon föddes, vi har bestämt att dom ska ha henne 1 dag i vecka eller 2 dagar varannan vecka just för att jag är själv och för att jag behöver vila lite,kunna rida utan att ha nån med mej för att passa henne, eller bara göra nått jag kunde innan.

är detta fel tänkt?

hon(min granne) har nämligen börjat skicka massa sms till mej att jag är en dålig mamma som lämnar bort mitt barn hela tiden, att andra kör barnvagnen när vi är ute och går eller håller henne i famnen..vilket jag tycker är ganska skönt ibland för man orkar inte gå och bära på ett barn hela tiden,och jag klarar inte av att hon skriker..jag brukar ha en lampa tänd när jag ska sova för att slippa tända när hon ska äta och grannen skickar att ska man sova ska man inte ha lampor tända(får jag inte ens det i min egen lägenhet???) hon säger hon ska gå till soc och massa sånt. jag tycker detta är väldigt jobbigt..

denna personen är riktigt sjuk, allt detta började med att en kille som hon ville ha inte ville ha henne utan han ville ha mej och då började hon hålla på för att förstöra mellan oss, och nu har hon då börjat hålla på om bebisen.. jag har sagt till henne hur många ggr som helst att hon ska låta mej vara men det hjälper inte..

vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden, finns nog inte så mkt råd att ge, ville nog bara skriva av mej lite.. orkar inte med det med iaf.. inte så kul att få höra varje dag att man är en dålig mamma..

Sv: jobbig granne....

Gud vad jobbigt, kan du inte anmäla henne för typ trakasserier eller nått?

Och vad är skillnaden för barnet om den är med sin pappa eller mormor i 1-2 dagar? Jag är inte ensamstående men har vart föräldraledig hela tiden och min son är OTROLIGT mammig och det är så skönt när sambon tar honom på kvällen eller om vi åker bort så brukar han snabbt hamna hos mormor/farmor ;)

Och jag ser att han lite utveckas som person när han inte är med mig hela tiden. Han blir inte lika blyg, tittar och pratar gärna med främmande människor och blir mer tuff och nyfiken.

Din granne verkar minst sagt underlig.

Även om jag aldrig skulle lämna bort ett sådant litet barn eller ha lampan tänd skulle jag knappast kalla dig en dålig mamma.

Det skall bra mycket mer till för det.Stå på dig,och att du lämnar bort bebis eller har lampan tänd är inget soc bryr sig om så låt henne anmäla om hon nu vill.

Låter som hon mest är bitter över att du har barn och killen hon själv vill ha.

jag har anmält henne för ofredande nu.. få se om det händer något..
mamma har haft henne två ggr sen hon föddes och hon har inte mått dåligt för det, hon sover och så lika bra där som här hemma.
skulle jag ha henne 24 timmar om dygnet varje dag skulle jag nog inte klara det, eftersom hon bara är tyst när hon sover och när man håller henne.. och tror inte något människa skulle klara att gå och bära på ett barn på 5.5 kg hela tiden, inte jag iaf...

Alltså det är en liten lampa i fönstret jag har tänt, inget som stör och hon sover lika gott för det.

Men jag förstår inte vad den där lampan skulle ha för negativ inverkan???

I så fall måste jag vara en fruktansvärt dålig mamma som låter mina söner ha lampan tänd på natten!!:grin:

Nä, kram på dej och hoppas att den däringa grannen lägger av...

Vad är det för ett psycho? Är hon avundsjuk på dig tro? Om dina föräldrar vill ha bebben en dag i veckan så tycker jag det är jättegulligt av dem och du behöver verkligen få lite tid för dej själv! Själv dumpade jag ungen i famnen på mannen när han kom hem från jobbet och drog till stallet, men det kan ju inte du göra! Och om du så skulle vilja ha hela lägenheten upplyst som Stockholms Stadion så är det väl för 17 din sak, ungar brukar inte vara direkt lättväckta inte! :devil:
Hon kanske inte har det så kul i sitt förhållande och öser skiten på dej? :confused: Usch vilket misslyckat våp!

Måste säga att din granne verkar ha "lite" problem det är klart att man som mamma måste få lite tid för sig själv och då är det väl bara toppen att mormor och morfar ställer upp, du är ingen dålig mamma för det utan snarare en bättre mamma son törs ta hjälp innan det är för "sent".

Tur att hon inte bor granne med oss då alla nära och kära slåss om att få gå med vagnen el bära den lilla som nu har hunnit bli två år. Jag lämnar inte bort mina barn och det beror inte på att jag inte vill utan att jag har lite för mycket kontroll behov. Men den som vill får jätte gärna gå ut gå när dom är på besök så jag kan få göra det jag vill göra.

Stå på dig och kom ihåg att den som ber om "hjälp" är en stark person:bow::bow::bow:

Vår första son var oxå en såndär närhets-bebis. Han ville vara i famnen (eller sjalen) hela tiden. Däremot kvittade det om det var jag, pappan eller någon annan som bar honom. Bara han fick närhet.

Jag passade oxå på att "utnyttja" andras famnar när jag fick chansen. Och de flesta älskar ju att få hålla små bebisar, så det blev ju bara positivt för allihop.

Att man lämnar bort barnen tidigt är något som många reagerar på. Själv skulle jag inte vilja det, men jag delar ju ansvaret med min man. Vi är ju två.

Eftersom du är ensam är det nog klokt att bebisen redan nu får vänja sig vid morföräldrarna. Man behöver ju avlastning.

Det där med lampan är ju skrattretande! Du har ju tydligen ett barn som sover ovanligt bra om nätterna - om nån skulle dela ut sov-tips via sms till folk så borde det ju vara du!:D

Trist med din granne, hoppas det löser sig.

Det jag tänkte på är ifall du testat med sjal/bärsele? Då kan du ha henne nära och ändå ha händerna fria, du kan gå promenader utan vagnen, handla etc. Och man orkar att bära mer, tyngre och längre med sjal/bärsele än bara i famnen. Vi köpte en Ergo och har varit jättenöjda med den, den kan man t.o.m. bära barn upp till 22 eller om det var 23 kg i. :idea:

nu har hon tydligen varit och pratat med soc igår och sagt en massa, att jag är olämplig som mamma..
grejen är att jag har aldrig bett mamma och pappa att ta henne ibland det är dom som frågat om dom får..

jag har en bärsele men jag får så ont i ryggen av den, och hon är bara tyst i den när jag går runt, inte när jag sitter..

ja hon sover jättebra på nätterna, igår somnade hon vid tio och vaknade vid tolv idag:) vaknade 2 ggr för att äta..
sova länge har hon ärvt av mej:p

Jag tycker du gör helt rätt. Även föräldrar som är två om barnet behöver paus och avlastning ibland. Det är klart att du som ensamstående också behöver det! I ännu högre grad! Du gör helt rätt som låter nära och kära hjälpa till. Det är viktigt att ta hand om sig själv också. Man kan inte strunta i sig helt och hållet själv bara för att man blir förälder.

Finner det mycket svårt att tro att soc skulle se något märkligt i att en ensamstående mamma får hjälp med barnpassning eller att man låter någon annan köra barnvagnen.

Men nu när din granne har kommit i kontakt med soc kanske hon kan få hjälp med sina egna problem.;)

Jag var ensam med mitt äldsta barn och då uppmanade sociala mig till att skaffa barnvakt för att jag skulle få lite tid till mig själv. Bry dig inte om vad grannen säger lyssna till ditt inre och gör det du tror är bäst för er. Blir du kallad till sociala gå dit berätta som det är de kanske kan hjälpa dig att slippa grannen. Lycka till o var glad att du har bussiga föräldrar.

ja alla säger att jag inte ska bry mej vad hon säger men det är ändå jobbigt, speciellt när hon springer runt och ljuger för alla.

men mina föräldrar och jag har kommit överens att dom ska ha henne en dag i veckan eller 2 dagar varannan vecka,
tycker ni det är för mkt eller för lite?

En gång i veckan låter lagom tycker jag.
Sen är det kanske inte helt fel ett få ett par timmars avlastning någon gång där emellan.
Gör det som känns rätt för dig! Ingen annan kan veta hur du känner eller tycker.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Bufera
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 282
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV