Jobbig dag...

feel

Trådstartare
Har haft en jobbig dag idag. Dottern har varit gnällig och grinig, skrek i vagnen som en tok när jag skulle ut med henne och hunden. Det är svinvarmt och äckligt ute, får man vara less på den här hettan??? Hon är i regel världens gladaste och gulligaste men vagnåkning är inte poppis just nu...

Sambon jobbar dagtid, har bara haft semester två veckor i sommar och jag känner mig lite ensam och less just nu. Okej, jag är ju föräldraledig men ändå, lite hjälp så jag kanske hade fått gå och fika och kunna andas emellanåt... Ingen mormor och farmor som kan avlasta mig heller.

Hästen är på bete så är inte i stallet på kvällarna heller, det brukar annars vara mitt sätt att ladda batterierna på.

Vet inte vad jag ville med den här tråden, behövde bara få gnälla lite tror jag. Men kan ställa en fråga också, hur mycket "hjälp" har ni med era bebisar/barn? Hur mycket är pappan hemma, och har ni barnvakt ofta?

Sv: Jobbig dag...

Klart man får vara trött på värmen. Det är jag också.
Längtar till hösten faktiskt. Fruktansvärt trött på insekter också.
Min kille är tre nu men har honom varannan vecka bara.
Så hat ju sas rätt mycket avlastning på så sätt.

Vi har alltid delat väldigt väl på allt..

Bara för att du inte har ett stall att åka till betyder ju inte det att du måste vara hemma, åk ut i skogen ensam med hunden ( plocka bär/svamp ), åk till någon väninna och fika osv. :)

Du är verkligen inte ensam om att vantrivas i hettan!

Igår hade jag en toppendag, idag har jag inte orkat göra någonting och tålamodet har varit minimalt vilket smittar av sig på tvååringen som därmed också haft en dålig dag. Så fort sambon kom hem från jobbet skickade jag ut ungen med hjälm på huvudet så de kunde cykla en vända så jag får andas lite i lugn och ro. :D

Du ska inte ha mindre avlastning än att du känner att du mår bra! Ibland är det svårt att få till praktiskt, men när du väl får tid för dig själv, se till att släppa allt kring vardagsbestyren så du verkligen är ledig!

Blir ockå less på värmen, men att det är varmt ute är väl en sak, men denna bastu inomhus!!! BLÄ!

Angående avlastning så jobbar min sambo oftast långa dagar vilket innebär att jag oftast är själv hela dagen. Men min räddning är att mormor och morfar bor väldigt nära, och mormor jobbar ibalnd korta dagar så då kan jag passa på att få lite barnvakt för att hinna rida ordentligt en dag och så.

Har haft en jobbig dag idag. Dottern har varit gnällig och grinig, skrek i vagnen som en tok när jag skulle ut med henne och hunden. Det är svinvarmt och äckligt ute, får man vara less på den här hettan??? Hon är i regel världens gladaste och gulligaste men vagnåkning är inte poppis just nu...

Sambon jobbar dagtid, har bara haft semester två veckor i sommar och jag känner mig lite ensam och less just nu. Okej, jag är ju föräldraledig men ändå, lite hjälp så jag kanske hade fått gå och fika och kunna andas emellanåt... Ingen mormor och farmor som kan avlasta mig heller.

Hästen är på bete så är inte i stallet på kvällarna heller, det brukar annars vara mitt sätt att ladda batterierna på.

Vet inte vad jag ville med den här tråden, behövde bara få gnälla lite tror jag. Men kan ställa en fråga också, hur mycket "hjälp" har ni med era bebisar/barn? Hur mycket är pappan hemma, och har ni barnvakt ofta?

Kan det inte fungera att gå och fika under bebins sovtid? Sedan tycker ju jag att det är rätt självklart att den som jobbat under dagen gärna vill vara med bebisen kvällstid vilket ger en chans för den som varit hemma att hinna undan sådant som inte är "barnvänligt".

Vi har inte barnvakt speciellt ofta så den största avlastningen finns i att vi turas om. Sedan har vi sommartid en enorm fördel i och med att mina föräldrar har en stuga nära till dit vi ofta åker och badar och då kan vi få avlastning med den minste medan vi badar för fullt med de äldre barnen.
Har du några nära bekanta med barn som också har semester eller är hemma med barn, kanske ni kan träffas och avlasta varandra samtidigt som ni får lite vuxenstimulans?

Vi har just varit ute på restaurang med den minste då de äldre barnen blivit bjudna till en stuga, var jättetrevligt och han skötte sig prickfritt!

Tilde gillar inte heller värmen. Har fläktar på i sovrummet för att få det lite mer uthärdligt, när vi ska sova iaf. Hjälper lite...

Angående barnpassning, så är den obefintlig här. Pga mycket arbete på gården har jag huvudansvaret för bägge barnen (5 år och 4½ månad) 23 timmar/dygn. Stora tjejen sover ju förstås hela nätterna, och kan vara hos kompisar eller farmor emellanåt men den lilla vill jag inte lämna bort, så henne har jag alltid med mig, på ena eller andra viset.

Visst kan det vara jobbigt emellanåt, men jag försöker påminna mig om att det bara är så kort tid som barnen är små och som det är så här, då känns det lättare...

När första barnen föddes pluggade sambon och hade väldigt varierande schema. Han försökte lägga dom flesta hemmastudierna på kvällen när dottern somnat. ¨

Nu har vi ett till barn som snart är 10 månader (äldsta är snart 2,5 år). Första tre månaderna jobbade sambon halvtid och nu åker han hemifrån vid 7 på morgonen och kommer hem 17 eller 17.30 (16 eller 16.30 på fredagar). Äldsta dottern är på dagis på förmiddagarna.

Vi är väldigt sällan borta på kvällarna eller helgerna. Sambon vill vara med barnen den tid han kan och jag har inte så mycket annat att göra än att vara hemma.

Vi har i stort sätt aldrig barnvakt.

Just nu har vi en situation där jag är "hemmafru" och han är "byggnadsherre" .... på gott och ont. Jag är föräldraledig med en 3,5åring samt en 3månaders och han har just nu semester. MEN; i och med att vi bygger en extra byggnad på vår tomt så har det sen bebis kom varit så att han måste ägna mycket tid åt bygget på ledig tid. Något vi båda är överens om behöver göras, men som såklart sliter en del på oss båda på olika sätt. Han får dåligt samvete gentemot barnen och jag känner mig ibland som ensamförälder.

Mina föräldrar har dock nyligen flyttat nära oss och de är pensionärer och där kan vi få en en hel del hjälp (speciellt med äldsta barnet) när vi behöver. OCH; jag måste säga att det ändå är lättare för mig med denna föräldraledighet; trots att jag nu har två barn (och en mer skrikig bebis). På något sätt vet jag mer vad jag hade att vänta mig i och med att man vet att det ÄR tärande och jobbigt att ständigt vara i "jourberedskap" när man har bebis.

Du FÅR klaga och känna dig less. Det är inte alltid världens roligaste att vara hemma ensam med en bebis; allt är inte lyckorus och rosa glasögon under bebistiden. Mycket mycket är bara ganska så tradigt praktiskt arbete; blöjbyten, matningar, sovningar, att få in rutiner osv.

Om bäbis skriker i vagnen så beror det oftast på värmen - av med kläderna och lägg ett tunt lakan över så de blir luftigt. En fårfäll i botten gör att det inte blir svettigt om ryggen - den andas.
Min store unge fick vi ha utan kläder - bara blöja - han fick värmeutslag fortare än man kunde säga varmt ute.

Jag tröttnar på värmen senast när det är varmare än 15 grader ute ;) Alltså, klaga på värmen du.

Min och sambons dotter föddes 15 maj. Vi har varit hemma båda två hela tiden med undantag för de tre första veckorna efter dotterns födsel då jag hade skola ett par gånger per vecka. Jag föräldraledig och sambon sjukskriven, pappadagar och semester. Idag har jag gjort mitt första jobbpass och då är givetvis sambon hemma med dottern. Det har han också varit de timmar jag är i stallet. Det brukar röra sig om 1-3 timmar per dag. Enstaka gånger längre än så, som mest ca tio timmar.
Ingen barnvakt än om vi bortser från att sambons mamma tog hand om dottern under 45 minuter då vi åkte för att köpa glass. (Vi var på besök hemma hos sambons mamma men blev glassugna.) I princip samma sak förra veckan då mina föräldrar, som var hos oss på besök, passade dottern under någon timme då jag och sambon var i stallet. Riktig barnvakt blir 14 aug då jag och sambon ska se Malmö FF möta Milan :D Då ska sambons mamma vara hemma hos oss i cirkus 5-6 timmar för att passa unga fröken.
Släkten som bor närmast finns i Malmö, Höör och Mellbystrand. Mest troliga barnvakterna i Höör, ca fem mil bort.

Fram tills dottern börjar på dagis, hösten 2012, är det sambon som är föräldraledig. Jag kommer plugga och jobba. Ett upplägg som passar oss bra :laugh:

Äntligen en molnig dag och "bara" 21 grader ute... ska ut med hund och barn strax och hoppas att hon tänker sova i vagnen idag.

Lånade min gammelhäst igår och red litegrann, livet känns genast mkt lättare. Tänk vad lite ridning kan göra för själen :)

Fundering feel...

Måste du ha henne i vagn? Kan du inte bära i sjal/sele, om hon trivs bättre med det? Det blir ofta kvavt i en vagn, det slipper man iaf om man bär...?

De få gånger jag går ut med vagn med Tilde har jag alltid någon slags bärredskap med, jag vill absolut inte att hon ligger och skriker, trivs hon inte i vagnen av ngn anledning bär jag hellre...

Har en ryggskada (kompressionsskada med krossad kota) som gör att jag inte kan bära mycket/länge. Spelar ingen roll hur ergonomisk selen är, det tynger ju på kotorna iaf. Så tyvärr kan jag inte ha henne i sele en längre stund...

Jag vet hur du känner dig. Tycker stundtals det är jäkligt drygt att gå hemma nu. Sambon kommer inte att ta någon semester, han kommer inte att vara något föräldraledig heller... Svärmor bor 4 mil bort och jobbar bara halvtid, så försöker utnyttja henne någon dag i veckan som barnvakt så jag kan stöka undan lite. Då bara ammar jag och sen har hon honom övrig tid. Kan vara riktigt skönt. Har även grannar som ställer upp som barnvakt om de är hemma och jag vill rida på dagen. Det är otroligt snällt tycker jag!
Jag längtar dock till babysim och lite annat kommer igång till hösten så man kan fylla dagarna med något.

Emil vill inte heller åka vagn om han vaknar. Går inte gå några långpromenader längre och jag måste ha en sjal med mig att plocka upp honom i, annars skriker han hela vägen hem:cool: det är ju lagom kul genom byn.

Jag längtar faktiskt också till hösten, här finns inget babysim men det finns andra aktiviteter som man kan gå på. Dagarna blir vääääldigt långa när det inte finns något speciellt att göra.

Vi använder faktiskt sittdelen nu, så hon får halvsitta när hon är vaken, då är hon tyst och nöjd.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka