"Brist på gensvar"? Jag känner inte direkt igen din beskrivning. Men å andra sidan umgås jag ju till 90% med hundfolk som också gör något med sina hundar. Tränar sök med en flatte t ex och har träffat flera i träningssammanhang. Visst blir det flams, men en mycket stor del av "ouppfostrade" retrievers och spaniels hänger på ägaren, skulle jag säga. Är man väldigt tydlig, har bra timing och är konsekvent blir den flamsigaste flatten jävligt trevligt. Spaniels och retrievers hör ju verkligen till några av de mest lättuppfostrade raser som finns. Synd bara att många är understimulerade.
Ja, ingen av mina vänner har spaniels. Jag möter bara såna genom hästjobb främst. Och de har sällan varit stimulerade nog.
En pappi kräver ju mindre och blir sällan lika hemsk även om ägaren är en idiot som inget gör eller kan.
Men visst kan en del ha svårt att "prata pappi" också iom de med är känsliga. Men det uttrycker sig på annat vis när det inte funkar.
Vem har inte hört att pappisar är skälliga och bits liksom?
Det är ju inte rasen utan ägarna.. Igen. Men blir det problem med dem tenderar de gå åt annat håll än riktiga spaniels och retrivers tex.
Retrivers vet jag dock många trevliga iom att de har bra ägare. Så även om rasen inte tilltalar mig så att jag vill ha en ser jag fler trevliga såna hundar än spaniels.