jobbig att arbeta för handen

pink_angel

Trådstartare
Hej allihop,

idag skulle jag jobba med min lillflicka på marken, utrustningen var repgrimma, rep och spö. Har tidigare jobbat henne med vanlig grimma, kapson och träns.

Den senaste tiden har vi mest ridit så hon är inte arbetad från marken så mkt på ett tag vilket jag ångrar:crazy:

Vad gör man om hästen vid longering bockar, sparkar bakut och stegrar. Håller lungt kvar och driver på? det var iaf vad jag gjorde.

När jag gick nära henne och använde repet som tyglar var det inga problem.

Fick världens chock idag då hon varit bråkig i allmänhet och alltid brukar vara helt okomplicerad annars.

Vad ska jag göra med det här:confused: Några tips på bra övningar??
Eller hade vi kanske helt enkelt en dålig dag?

Sv: jobbig att arbeta för handen

31 visningar men inga svar... *någon???*

Idag har det iaf gått bättre, inga stegringar,sparkar osv. bara lite hetsigt emellanåt.
Vad tror ni om att longera henne lite lätt inspänt (med träns då) ?? så hon hittar tillbaka
till bärigheten och inte bara maler på. Eller kan det göra henne stressad? Hon brukar vara
ganska avslappnad vad det gäller nya saker.

Senast ändrad:

Hur gammal är hon? Unghäst?

Vad gör man om hästen vid longering bockar, sparkar bakut och stegrar. Håller lungt kvar och driver på? det var iaf vad jag gjorde

Du gjorde helt rätt. Klart man får försöka ta reda på varför det händer, men om det är en unghäst så kanske det är lite trots på gång. Man brukar ju kunna läsa hästen och se om det är nåt obehag eller om den bara är obstinat. Ston kan ju som bekant vara lite värre...

Min personliga åsikt är att det är bättre att tömköra om du vill hitta "bärighet".

ja det är en unghäst, därför har jag inte vågat spänna in henne eller så, vilket jag inte tycker ska behövas då hon tidigare arbetat i korrekt form även vid löslongering, longering i grimma osv.

Så jag tror det är en lite trots period vi har stött på, och med ston är det ju som det är, speciellt de ston som är drottningar i hagen:angel:

Ska prova att tömköra henne i veckan så får vi se vart det leder.

Tack så mycket:)

Unga kan ju få för sig de ena o de andra, ena dagen har dem för sig ngt o andra dagen e dem som vanligt. Har själv en unghäst så vet hur de kan vara!
Läste inte jätte noga om de stod hur gammal din häst var men jag väntade rätt länge innan jag vågade mig på ngn hjälptygel på henne, har ridit med gramman någon enstaka gång longerar fortfarande utan!
Men en i mitt stall spände ihop sin häst som då inte ens var två år så alla gör nog olika. Men jag skulle aldrig spänna in en såpass ung häst då dem behöver hitta sin bärighet o sätta musklerna där dem ska..

Hon är 4år nu, ligger väl på en ganska normal nivå för sin ålder, ganska välriden hoppas jag väl att folk tycker om henne. Väldigt fin upsutten men på marken är det som sagt en liten kamp.

Vill egentligen absolut inte spänna in henne, det är lite mer en sista utväg då det förmodligen inte skulle skada henne då hon är ganska välmusklad men jag skulle aldrig tänka mig att spänna in en yngre häst eller en häst som är allt för omusklad. Men satsar på att fortsätta som jag gör och se vart det leder, idag var vi iaf på rätt spår och det har ju funkat innan.

Fortsätter hon bråka så blir det väl tömkörning och plan C är en snäll inspänning.

Antingen så spänner man in, eller så ger man attan i det. "Snäll inspänning" har ingen som helst effekt.

En häst som hoppar och far omkring går inte fram, och slår så är den ouppfostrad, det hjälper ingen inspänning emot.

Ta hästen på en så pass liten volt att du kommer åt den med en långpisk, linan är handen, pisken är skänkel. Hon ska utan fundering svara direkt på båda hjälperna. Jag tycker ofta att folk låter sina hästar hasa runt dem i halvslapp lina och vad det är för jobb har jag svårt att förstå.

Om du sedan på denna lilla volt flyttar dig mot hästen, så ska hon blixsnabbt flytta sig undan. Det är en lydnad du kräver.

Gör detta ordentligt i 10 minuter och du och hästen har stor nytta av att jobba på lina. Istället för att låta henne slappa runt i tjugo. Och glöm inspänningen.

Vad gör man om hästen vid longering bockar, sparkar bakut och stegrar.
Man bör väl i första hand undra vad man som människa försöker få hästen att utföra?
Sedan fortsätta fundera på vilka signaner man kommuniserar med...
Känsla och förmåga att uppleva är viktigt i arbetet med hästen. Har hästen inget förtroende för dig, så är det hög tid att bygga detta.
Lycka till!

Har aldrig sagt att jag låter henne slappa runt.. det får man knappast ut något av, det arbete vi gjort på lina sen hon kom i november har varit mycket givande för oss båda men nu är det som sagt lite down. Givetvis kräver jag att hästen håller sig i ett arbetstempo och jobbar genom kroppen. Nu har vi stött på en trots och detta har bara hänt vid 2 tillfällen, ett mönster som snabbt måste brytas.

Tack för dit svar

Senast ändrad:

Tack så mkt, många vettiga tankar och ord.
Förtroendet är givetvis grunden till allt och det finns där men ibland sätts det på prov, något som jag nog glömmt nämna i tråden är att jag förra veckan flyttade ner henne till sommarstället. Hon är väldigt trygg i sin hemma miljö där jag ofta rider ut på henne själv utan problem, går över presseningar, har gått under vattenspridare osv. Vi har inte sett så mkt av världen i övrigt förutom mina tränares anläggningar där vi också är ganska hemma. Så jag erkänner att jag nu när vi byter miljö upptäcker brister i förtroendet och dessa ska vi givetvis arbeta med.

MVH T

Senast ändrad:

Att vi relaterar till tid är något som många gånger ställer till det för oss. Tiden finns bara i oss, vi eller hästen finns inte i tiden.
Det låter kanske lite konstigt, men många gånger så kan det vara smart att tänka att det motstånd vi möter hos hästen är något som vi själva skapat. Det ger en ledtråde till hur man i fortsättningen ska undgå samma upplevelse; självinsikt. :bow: Du har det! ;)

Liknande trådar

Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar