Jobbet "betala upp" till 90%

S

shallow_xx

Hej hopp!

Gravid i 30+1 och föräldrapengen kommer närmre och närmre...
Läste i en tidning igår att vissa företag kan välja att "betala upp" föräldrapengen så man får 90% av lönen vid föräldraledigheten...

Någon som vet hur det fungerar i praktiken? Hittar inte vidare mycket på nätet..
Då min pappa är min arbetsgivare har han inte heller någon koll (då det står överallt, "tala med din arbetsgivare"

Tack för lite svar :)

Sv: Jobbet "betala upp" till 90%

Om du skall få det skall det stå i kollektivavtalet.
Kallas föräldralön och finns i flera olika varianter.

jobbar inom landstinget som gör just detta. Det visste vi dock inte med de två första barnen så där gick vi miste om dessa extra pengar (Har inte kollat om det går att få retroaktivt, men det borde jag ju göra såklart...).

Har ni något kollektivavtal solm ni följer? Kolla där isf, annars beror det väl på om far din är "snäll" nog?;)

Jahaja, så det ska stå där, får kolla det då, men jag tror pappa vill betala det, men vet inte riktigt hur han ska göra, betalar han bara ut 10%av lönen till mig som vanligt eller måste han anmäla det någonstans?? Mest det jag undrade över...:)

Det stämmer.

Föräldralön är en ersättning som betalas ut när en anställd blir förälder enligt bestämmelser i kollektivavtal. Hur hög föräldralön en anställd kan få beror på hur länge denna har arbetat på företaget. Föräldralön betalas ut av arbetsgivaren och behandlas som vanlig bruttolön när det gäller preliminär a-skatt och arbetsgivaravgift. Om en anställd varit anställd i ett år brukar föräldralön betalas ut för en månad. Föräldralön betalas ut vid två tillfällen, hälften betalas ut när föräldern tar ledigt och hälften betalas ut när föräldern kommit tillbaka och arbetat i tre månader. Föräldralön är oftast 10% av månadslönen per månad.

Du får alltså inte lönen under hela ledigheten, utan hur många månader (brukar vara max 4) så får man 10% och mitt jobb betalade allt på en gång.

aha, där ser man, d va ju skit ;) ja som trodde man skulle få det jämt...
Men om han vill ge mig det jämt då? Får han det då?

Okej, får kolla :) vet inte vad de har för avtal, men då chefen är min pappa och han bara vill vara snäll så kanske det går att ordna??
Jag får kolla upp allt, man är ju som en yr höna av alla regler och grejer, inte nog med att man ska tänka på bebisen utan det är allt runtikring åsså :) Tack för all hjälp

Min man fick 90%... eller rättare sagt 10% av den FP han tog ut... hur ska jag förklara, varje gång han fick FP gav han FP-pappret till lönekontoret och fick 10% av det han fått från FK i lön.... tjorvigt.... hehe. Han fick hela tiden inte bara någon månad. Han jobbade statligt på den tiden. Nu jobbar han på annat ställe och där är det inte ett korvöre vid föräldraledigt :P

Det beror väl på hur företaget bestämt?
Stort företag här på orten betalar ut upp till och med 90% regelbundet under hela ledigheten oavsett hur länge man ska vara hemma.
Synd man inte fått jobb där... :(

Min förra arbetsgivare tillämpade föräldralön, betalades ut i 6 månader, månadsvis. När min man sedan gick på föräldraledigt fick han också 10% av sin lön under 6 månaders tid. Vet inte riktigt hur det fungerade från företagets sida, allt jag behövde göra var att meddela lönekontoret barnets personnummer. :)

Vilka är "de" som har ett avtal menar du? Är du med i facket och har företaget tecknat ett kollektivavtal? Om det är helt oreglerat, pappa äger företaget och du inte har något kollektivavtal så är det väl mycket upp till er själva hur ni lägger upp det. Men ni borde definitivt dubbelkolla med försäkringskassan. Det finns någon liten ruta man ska fylla i om arbetsgivaren betalar extra, så FK vill säkert veta om en eventuell utfyllnad.

Jo, men det är de jag menar, det är väl upp tll företagets egna avtal oavsett om företaget är stort eler litet?
Vi har två större företag här på orten och det ena "fyller upp" FP under den tid den arbetande är hemma, det andra företaget tror jag däremot inte gör det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Skola & Jobb Sade för en tid sedan upp mig från den arbetsgivare jag haft senaste 20 åren och började en tjänst på ett konkurrerande företag. Flera...
Svar
15
· Visningar
9 425
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023