Jobbar ni era hästar från marken??

Sv: Jobbar ni era hästar från marken??

Han verkar ju vara ett fynd, Göran. Lyckliga dig som hittat en så bra instruktör nära.

OA

Skojar du! Jag är i sjunde himlen, kan knappt tro det är sant. Ridhuset ligger dessutom bara 15 min´s körväg hemifrån och det har tom bra underlag!

Det är synd att det inte finns bra tränare för alla inom rimligt avstånd, gäller ju inte bara tömkörningsinstruktörer.

Hoppas ju på det :) Får se om D blir nöjd.

Det tror jag han blir, inga problem.

Han var nöjd med oss trots vi backat rejält pga Natt var sjuk i höstas & hann knappt få igång Natt igen innan han fick hovröta i vintras pga slarvig hovis.
Han var nästan nyligen igångsatt vid kursen & knappt riden sedan den senaste kursen pga allt trassel.
Hoppas han tappar hakan, nu i höst om inget oförrutsett händer igen med mig & Natt.
Nu är vi riktigt igång igen *äntligen*

Dock spökar fortfarande min axel & dom hittar inget fel :( *suck*

Senast ändrad:

Åh! Vilken kul tråd!!!
Vill bidra lite:
Jag jobbar från marken, men på många olika sätt. Kanske jag blandar hejvilt mellan AR, NH, KFH ja you name it. Mest tycker jag att det är roligt att komunicera o se hur långt man kan komma tillsammans. Så att man nästan kan "prata" med varandra med kroppen. Jag skulle nog egentligen när jag blir stor vilja bli "häst-tämjare" på cirkus :D

Här är en länk till en sida med Brenna och mig med bilder på oss när vi jobbar från marken.

http://www.fceduc.umu.se/~nibr0002/brenna_sida4.html

Åh vad roligt:bow: Och vad söta pålla du har:d Visst är det en isis??:D

jo, en liten islands på 135cm bara. men hon har en trav som om hon var 170. hehe. Jo, hon e nog den sötaste lilla "ponny" jag ridit. O mycket lättlärd, speciellt när det finns godis att få. Då är hon som en hund ;)

Haha, det låter ju bra:bow: Min lilla arabis är också svag för godbitar:D

Din arab ser ju väldigt avslappnad o trygg ut på bilderna! Han ser ut att trivas med dig :D Kul o se!!! Är han/hon het? Har hört att araber ofta är det, har själv aldrig haft tillfälle att jobba med araber. Men destomer engelska fullblod och Kiwi fullblod (från nya zeland). Man måste vara mycket lugn o tydlig o utan skarpa rörelser på dem iallafall. Brenna (islänningen) är som en nalle-hund hon. Kan bli lite hetsig om hon sprallar upp sig. Annars mycket godmodig (om det är ett bra ord i detta sammanhang) ;)

Lite OT men ändå:D

Nä min pålla är inte het(hon):D Men däremot är hon otroligt känslig:p Om jag spänner mig, är ledsen, avslappnad, glad, sur osv. så känner hon av det på direkten!

Men hon är väldigt klok(som jag tror de flesta araber är). Tex om hon skulle bli rädd för en fågel som flaxar upp i diket så hoppar hon till eller skyggar lite och sen är det bra. Hon är liksom uppmärksam på allt som händer runt omkring men skulle aldrig sticka eller något sånt om inte jag "sade åt henne det". Hon hoppar liksom till för att "kolla med mig" om det är farligt eller inte:D

Men när jag köpte henne "gick hon över mig" och hade ingen respekt för månniskor alls... Och nu skulle hon aldrig göra något sånt:bow: Hon litar på sin matte så länge jag inte spänner mig och visar mig osäker och hon vet att det är jag som har kontrollen och jag som bestämmer:)

Jag var jättenoga med att jobba mina hästar från marken förut, för då red jag mycket unghästar och det blir så mycket lättare att lära dem nya saker från marken först, eftersom de har svårt nog att hålla reda på sig själva utan att ha mig på ryggen.
Numera har jag bara en häst och har blivit lite latare och slarvar lite med att att jobba från marken. Men försöker göra det som inledning/avslutning (beroende på syfte med övningarna) minst två gånger i månaden. Ska erkänna att jag överhuvudtaget inte rider lika mycket dressyr längre, utan jobbar (slappar) hellre i skogen.

Okej:p Men visst är det mycket lättare att lära hästen nya saker från marken än från ryggen?!:p Man stör den inte med sitsen och kan korrigera precis där det behövs:D :bow:

Jag jobbar bara min häst från marken. Orsaken är at hon är alldeles för liten för mig att rida på. Men vi tycker att det är kalas roligt båda två och hon går självmant till paddocken nu om jag tar på henne tömkörningsgrejorna:D

Jag jobbar mest med långtöm nu för tiden eftersom det är ryggskottsvaning om man ska jobba henne från sidan. Slutan gör vi framifrån eftersom hon har tyckt att det varit jätte svårt vid töm. Men nu föll poletten ner förra gången så nu ska vi nog fixa det också.

Helst jobbar jag med ganska lätta tömmar för att ha så lite tyngd som möjligt. Nu har jag tyvärr bara ett par i läder och det gillar jag inte alls så jag ska handla ett par andra i väv hade jag tänkt.

Har inga nya bilder man kan bjuda på några gamla så länge.

moatom10.jpg

moatom1.jpg

Okej:p Men visst är det mycket lättare att lära hästen nya saker från marken än från ryggen?!:p Man stör den inte med sitsen och kan korrigera precis där det behövs:D :bow:

Precis :) . Eftersom vi jobbar utifrån naturliga rörelser för hästen, så kan den ju redan utföra allt vi ber den om (om den är i hyfsad kondition). Det gäller bara att få den att förstå NÄR jag vill att den ska utföra olika rörelser. Genom att inte sitta på hästen ger man den ju större frihet att hitta sitt naturliga rörelsemönster. Och genom att använda röstkommandon kan man ju sedan enkelt utföra rörelserna när man sitter på hästen.

Jag hoppas att jag en dag kommer ha perfekt kontroll över min egen kropp, men fram till den dagen vill jag helst att min häst lär sig nya saker utan att behöva bära upp mig samtidigt.

Precis :) . Eftersom vi jobbar utifrån naturliga rörelser för hästen, så kan den ju redan utföra allt vi ber den om (om den är i hyfsad kondition). Det gäller bara att få den att förstå NÄR jag vill att den ska utföra olika rörelser. Genom att inte sitta på hästen ger man den ju större frihet att hitta sitt naturliga rörelsemönster. Och genom att använda röstkommandon kan man ju sedan enkelt utföra rörelserna när man sitter på hästen.

Jag hoppas att jag en dag kommer ha perfekt kontroll över min egen kropp, men fram till den dagen vill jag helst att min häst lär sig nya saker utan att behöva bära upp mig samtidigt.

Ja:bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar