Jobbar ni era hästar från marken??

Sv: Jobbar ni era hästar från marken??

Jag får väl erkänna att jag jobbar lite från marken med mina hästar, dock var det mer förr..

Kanske inte så jätteseriöst men min c-ponny kunde jag flytta i öppna och i sluta, bakdelssändningar ryggningar men roligast hade vi när vi lekte tagen:p Han var lös på ridbanan eller i hagen och jag kom in och så lekte vi ofta, han tyckte ibland att det var lite väl kul och blev väldigt frustrerad om jag kom undan från honom:rofl:

sen köpte jag en c-ponny till som var otroligt flyktbenägen och dettog ett halvår att komma nära honom, där jobbade jag väldigt mycket på marken med honom.

Sen nu lägger jag inte ner någon större tid på något sådant, mer än att de ska kunna halt ryggning, och flytta i sidled.

*kn l*
Skoj att höra om markarbetsträning! Önskar att vi gjorde det mera med min medryttarhäst, hon skulle verkligen behöva det! Tyvärr är inte ägaren särskilt intresserad och jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap, men blir inspirerad av tråden för det ser ju inte så svårt ut.

Men jag har lite frågor till er som markarbetstränar, ffa ni som har bilder. För jag har bara sett markarbetsträning i dressyren som tömkörning tidigare.

Så min första fråga blir min varför ni jobbar så tätt inpå hästen med korta tyglar och inte tömkör istället? Och hur påverkar ni hästens frammåtbjudning när ni går bredvid? Eftersom jag bara är van vid tömkörning så känns det som om det vore lättare att påverka hästens bjudning bakifrån än från bogen.

Nästa fråga är hur ni påverkar ytterbogen när ni går bredvid hänstens innerbog? Känslan jag får är att det borde uppmuntra utskjutning av ytterbogen om hästen har sådana tendenser (vilket jag erfar att nästan alla har...) och känslan jag får är att det blir svårt att påverka ytterbogen.

Hoppas att ni tar er tid att fundera hur ni tänker och hur ni jobbar, jag vill gärna lära mig mera!

Jag jobbar ganska lite från marken, jag tycker att det ger mer att rida. Jag har några uppmjukningsövningar som jag gör varje gång jag longerar, och så jobbar jag piaffen en del från marken. Annars växlar jag mest mellan ridning och longering.

Jag tömkör ibland också, men det är en anna grej för oss. Dels klarar jag inte ännu att tömköra utan däckel och då blir det ju alltid en viss inspänning av tömmarnas tyngd.

Jag har ju islandshäst och har lärt mig att gå längre bak från början. Men det funkar vid rakt fram, öppna och förvänd sluta. Men om man ska gå i vanlig sluta behöver jag vända mig och gå framför hästen, då går det inte. Tyckte också att jag blev okänsligare där och så fick jag kramp i armen. Men det beror nog på att jag är kort och kanske inte alltför tränad i armarna. I början tyckte hästen att det var märkligt att han mig så långt fram, men tillsammans kommer man på det. Det handlar också om kroppspråk, jag och hästen lär oss att läsa av. Jag använder kroppen som vid ridning, mina ben är bakdelen och mina axlar framdelen.

Bogen reglerar jag med yttertygeln. Svårt att märka då bogen skjuter ut dock, speciellt i början, men det kommer så smått varefter man arbetar. En grej som jag gillar med markarbetet är att jag fått lite känsla genom tyglarna, jag känner vad bakbenet gör. Inte alltid, men ibland.

OA

Jag tömkör inte pga av att jag inte klarar av att påverka hästens sidor och böjning då. De är travare med vana att gå emot "tömmarna" med kraftigt stöd och därför känns det som om jag får en bättre lätthet och påverkan bakifrån då jag går på sidan eller longerar.
-Har inga problem med bjudningen, tvärt om..:D

Som Svea sa kommer jag oxå åt dem bättre från ryggen. Jobbade mer från marken hållandes i tyglarna förut. Men det var mer i inridningsskedet och för att pränta in reaktionen att gå undan för tryck samt att bromsa med min position då de rann iväg.
Lättare att flytta hästen från sidan än bakifrån!!

Har problem att hålla koll på alla kroppsdelar och ytterbogen.:angel: Men då det funkar har ju yttertygeln en indirekt verkan på yttenbogen och man kan plocka in den genom att lägga an yttertygeln mot halsen.

Nu tycker jag att vi inte kommer längre vid markarbetet och jag rider i stället. Fast jobbar unghästen i lina och varvar med att ta upp honom nära och flytta lite bakdel och gå i öppna och några steg sluta.

Avvikelse från tråden.. Vad fantastiskt det är att få jobba en häst utan en massa låsningar och spänningar!! En som bara följer, och stannar kvar i övningen tills man gör något annat!
Har alltid jobbat med problem tidigare, nu undrar jag hur det ska gå att utbilda en häst som bara verkar fungera! Ansvaret vilar tyngre på mina axlar än vad det känts som med de ovilliga stela obstinata gamlingarna!:p :love: De har tålt lite misstag, dom vill jag undvika nu!
Jag verkar ha fått den äran att efter åratals jobb med sits och teknik på "problemhästar", äntligen få svar på om jag gör rätt. För då den här lille mannen bara funkar och svarar omedelbart och gör rätt, då borde ju hjälperna vara ok.
Längtar upp på ryggen, snart redo! (synd han ska starta snart.. lite tid för ridutbildning..)
*lycka*:)

Jag tömkör

Och rakriktar.

Dorsalt och lateralt.

Vilket betyder att jag får hästen att höja ryggen och rätta in framdelen på bakdelen
- ibland. :angel:

Så hittar jag de första stegen i utbidlningsskalan

Jag stärker hästen i rörelser före uppsuttet

*kn l*
Skoj att höra om markarbetsträning! Önskar att vi gjorde det mera med min medryttarhäst, hon skulle verkligen behöva det! Tyvärr är inte ägaren särskilt intresserad och jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap, men blir inspirerad av tråden för det ser ju inte så svårt ut.

Men jag har lite frågor till er som markarbetstränar, ffa ni som har bilder. För jag har bara sett markarbetsträning i dressyren som tömkörning tidigare.

Så min första fråga blir min varför ni jobbar så tätt inpå hästen med korta tyglar och inte tömkör istället? Och hur påverkar ni hästens frammåtbjudning när ni går bredvid? Eftersom jag bara är van vid tömkörning så känns det som om det vore lättare att påverka hästens bjudning bakifrån än från bogen.

Nästa fråga är hur ni påverkar ytterbogen när ni går bredvid hänstens innerbog? Känslan jag får är att det borde uppmuntra utskjutning av ytterbogen om hästen har sådana tendenser (vilket jag erfar att nästan alla har...) och känslan jag får är att det blir svårt att påverka ytterbogen.

Hoppas att ni tar er tid att fundera hur ni tänker och hur ni jobbar, jag vill gärna lära mig mera!

Jag jobbar ifrån marken varje gång innan jag börjar rida:bow: Det gör jag främst för att få hästen avslappnad och lösgjord samt att få igång energin och träna hästens balans(eftersom jag själv har så taskig balans:angel: ) Jag ser hur hästen jobbar och kan justera(stavning) utifrån det jag ser och det jag känner:bow:

Aprobå "hur" man gör det så finns det säkert tusentals olika tekniker... Men jag har kontakt på både ytter- och innertygel och och försöker hela tiden få hästen att söka sig till den innre(dvs att om jag släpper efter på den yttre ska hästen "falla" till den innre). Jag driver med spöet där bak(som jag även kan använda till förflyttning i andra "markarbetsövningar") och handen som jag ger ett lätt tryck med i sidan precis vid skänkelläget:idea: Genom stödet och eventuella förhållningar på yttertygeln ser jag till att hästen inte faller ut med ytterbogen, men om man tränar ifrån marken för att strecha hästen tar man inga förhållningar på ytter utan låter den endast få stöd på den innre tygeln;)

Och jag tycker visst att du kan börja jobba från marken med din medishäst:bow: Du har ju sett bilder nu och förstår säkert ungefär hur det går till!! Och det fantastiska med markarbetet är att man lär sig själv hur man ska göra eftersom man kan wse och känna hur hästen reagerar:banana:

Det viktiga som du ska tänka på är att aldrig(gäller även i ridningen) använda bromsen(yttertygeln) och gasen(skänkeln/spöet) samtidigt för då bildas det spänningar;)

Lycka till och visa gärna bilder sen om du börjar träna från marken sen!!

Som Svea sa kommer jag oxå åt dem bättre från ryggen.

Kanske är jag som ridit alldeles för lite på senare år (särskilt sen jag sålde kusen) men jag känner att jag kommer åt hästarna BÄTTRE från marken. Förutom att det kräver en del grundjobb innan hästen är med på mina hjälper/signaler så första gångerna kan vara ganska katastrofala :p (särskilt om man jobbar en häst som har för ovana att frysa fast och inte gå att rubba så snart den hamnar i rätt läge.. :crazy: ) upplever dumt nog att jag har svårare att känna när hästen fuskar från ryggen än när man ser det från marken, och OM jag märker att hästen fuskar vid ridning kan jag tycka det är svårare att sätta fingret på vad och korrigera utan att överdriva.

Just inom AR (av dom som jobbar för hand bredvid hästen är nog många AR-ryttare) bryr man sig ju inte så mycket om påskjutet utan bjudningen är viktig men inte hur snabbt den går. Snarare vill man hellre jobba i väldigt lågt tempo till en början för att hinna ha koll på hela hästens kropp och hur den sätter sina ben. Jag upplever att hästarna ofta får mer bjudning ju mer de musklar upp sig, och muskla upp sig kan de göra riktigt bra i det låga tempot där det blir mer fokus på varje steg så att säga.

Man lär hästen att handen vid skänkelläget betyder framåt, men själv använder jag det inte som drivning utan en lätt dutt bara när hästen ska gå framåt från stillastående, om det verkligen behövs drivning (som på hästen jag skrev om som hade för ovana att frysa fast när det blev minsta lilla jobbigt) använder jag hellre spöt. Vid övergångar till trav blir det smackningar i tvåtakt (travtakt) och en dutt med handen i magen i takt med inre bakbenet för att "få igång" det i trav.
Jag har jobbat en väldigt pigg häst för hand och en väldigt lat. Kan säga att det var lättast med den lata hästen trots att man ofta fick jobba arslet av sig och förmodligen blev tröttare än hästen i sina försök att peppa den :p (men den var ju lite extrem också) den pigga hästen var väldigt trevlig att jobba med när den väl blivit tränad en hel del men det är mycket svårare när man hela tiden måste passa sig för att inte ligga i med handbromsen.

Nja. Från början kan det vara svårt, men det man får tänka på är helheten. Hästen skjuter ut ytterbogen = hästen går "fel" med innerbak (innanför spåret med bakdelen) och man böjer troligen hästen för mycket i halsen. När man tränat en del öppna och sluta i bägge varv så hästen blir lite mer jämnstark och smidigare så brukar det bli lättare och lättare. Själv försöker jag inte ens kontrollera ytterbogen utan koncentrerar mig på böjningen som helhet. Om man följer fyrkantsspåret blir det mycket lättare, det kan löna sig att räta ut hästen mer om den skjuter ut bogen mycket. Och jobba med lite öppna-tänk, men försöker att hålla halsen ganska lång och rak.
Om hästen trycker in bogen är det betydligt enklare, jag saktar ner frambenet och gör en tydlig halvhalt (så tydlig som behövs för att få reaktion) och även kan jag tänka lite sluta - att hästen ska vrida sin höft lite inåt. När hästen går böjd ska den ju faktiskt vrida sina höfter lite också, inte bara böja i framdelen.

Timingen är det svåraste att få till. Det lättaste är om man har en tränare som kan visa till en början så man får in timingen utan att häststackaren ska bli totalförvirrad :p för när den väl sitter behöver man inte längre tänka på vad man ger för hjälper, det kommer automatiskt iom att man ser helheten och märker vilken del på hästen som felar.

KL
Då hästen fått in hjälpsystemet och började fatta det där med tryck och eftergift, då tyckte jag att det började ge mer att rida.
Kommer nog att återgå till markarbete då han börjar jobba mer samlat. för att finlira med ddetaljer.

Nu en lång period har vi haft fokus på balans. Och där har min sits gjort hela susen. från marken var det detaljer som slank mellan stolarna sas men uppifrån ryggen kan jag balansera upp direkt och få hästen att fylla ut hela ramen.

Känslan blir tydligare o mer direkt. Mot att från marken se, analysera och sedan inverka. På ryggen blir det mer reflexmässiga hjälper och korrigeringar. Fler sätt att inverka på.
-Och så KUUL att rida!

Bra skrivet(andra inlägget;) ):bow: :bow: :bow: En mycket bättre och mer ingående förklaring än min halvflummiga:p :angel:

Har börjat tömköra för Göran Lindstrand och tycker det är superkul. Märkt stor skillnad i hur hon söker sig till yttertygeln, tidigar haft svårare att söka högertygeln. Hon skummar också mer jämnt i munnen.

Jobbar också från marken med kapson då och då, stretch av halsen. Öppna, sluta i skritt etc.

En bild från tömkörningen igår: http://s12.photobucket.com/albums/a201/hannaz/?action=view&current=Bild013.jpg

Vad snyggt det ser ut! Är det några specifika skillnader du fått lära dig mot hur du tömkörde innan den här instruktören. Det är ju så att man blir sugen på att prova.

OA

Jag tycker också att det ser snyggt ut:bow: Du verkar vara duktig på det där:d

Jag jobbar mycket från marken.
Har inga bilder när jag själv gör det.
Men har fått av hans förra ägare.
Jag vet inte vem tjejen är som jobbar med honom därav har jag cencurerat bort henne. Så hon slipper hängas ut på buke & jag får på öronen.

url=http://www.pixbox.se/pic9476478]
9476478.jpg
[/url]

url=http://www.pixbox.se/pic9476481]
9476481.jpg
[/url]

Åh det där ser trevligt ut:bow:

Fler markarbetare:bump:

Tack!

Just här var det Göran som höll i tömmarna dock.
Han är en riktig gammal hästkarl med 100 års erfarenhet av unghästar, varit på Flyinge i många många år men är "pensionär" nu. Väldigt mjuk och lågmäld.

Har bara varit på en helgkurs på Flyinge och petat lite hemma tidigare. Kom igång efter flyingekursen och hittade Göran i ett ridhus i närheten efter det. Bara varit där 2 ggr hittils men det kommer att bli regelbundet. Ska börja rida för honom också.

Han är väldigt noga med att inte stressa hästen och det finns inget hårt i hans sätt att hantera den. Vill att allt ska gå lugnt till och betonade tex att jag absolut inte fick stressa den här hästen utan att hon skulle gå väldigt lugnt och finna sin egen balans (berättade att instruktören på Flyinge ville ha ett högre tempo i henne). Väldigt mjuka händer. Hästen ska mjukt finna stöd på yttertygeln genom att man tex kör med den lite utåtstäld/rak på volten, blanserat tempo, avsappnad hals söka sig framåt.

När jag kom in i riduset första gången så sa han med en gång att vi skulle börja i vä varv eftersom det var hennes sk kortare sida. Och så förbaskat sned är hon inte. Känns bra att vea att han ser direkt var problemen sitter, och talar om det.
Sen får man vara noga och fråga hur han tänker/varför man ska göra på ett visst sätt etc så man får resonemanget rätt för han lägger inte ut texten så mkt annars.

Om det blir fel, typ hästen går åt precis motsatt håll i skänkelvikningen, så säger han bara "ja nu blev det lite missförstånd här men det det gör ingenting, vi tar om det igen".

Det som är så kul är att det verkligen märks när man sitter upp att hon blivit mer liksidig. Har tömkört mycket ca 3-4 veckor och resulatet är slående. Har faktiskt bara ridit 2-3 gånger för det är så kul m tömkörningen och så slipper jag sitta på med mina kg och snedheter.

Senast ändrad:

du ser ju ut som ett hinderstöd:rofl:

He, he, he "hinderstödet" är inte jag.
Utan hans fd. ägares hjälpreda, därav hon blivit övermålad.
Känner inte personen alls & vill inte "hänga" ut personen utan tillstånd på buke.

Har tyvärr bara ridbilder på oss tillsammans.

Tack!

Just här var det Göran som höll i tömmarna dock.
Han är en riktig gammal hästkarl med 100 års erfarenhet av unghästar, varit på Flyinge i många många år men är "pensionär" nu. Väldigt mjuk och lågmäld.

Har bara varit på en helgkurs på Flyinge och petat lite hemma tidigare. Kom igång efter flyingekursen och hittade Göran i ett ridhus i närheten efter det. Bara varit där 2 ggr hittils men det kommer att bli regelbundet. Ska börja rida för honom också.

Han är väldigt noga med att inte stressa hästen och det finns inget hårt i hans sätt att hantera den. Vill att allt ska gå lugnt till och betonade tex att jag absolut inte fick stressa den här hästen utan att hon skulle gå väldigt lugnt och finna sin egen balans (berättade att instruktören på Flyinge ville ha ett högre tempo i henne). Väldigt mjuka händer. Hästen ska mjukt finna stöd på yttertygeln genom att man tex kör med den lite utåtstäld/rak på volten, blanserat tempo, avsappnad hals söka sig framåt.

När jag kom in i riduset första gången så sa han med en gång att vi skulle börja i vä varv eftersom det var hennes sk kortare sida. Och så förbaskat sned är hon inte. Känns bra att vea att han ser direkt var problemen sitter, och talar om det.
Sen får man vara noga och fråga hur han tänker/varför man ska göra på ett visst sätt etc så man får resonemanget rätt för han lägger inte ut texten så mkt annars.

Om det blir fel, typ hästen går åt precis motsatt håll i skänkelvikningen, så säger han bara "ja nu blev det lite missförstånd här men det det gör ingenting, vi tar om det igen".

Det som är så kul är att det verkligen märks när man sitter upp att hon blivit mer liksidig. Har tömkört mycket ca 3-4 veckor och resulatet är slående. Har faktiskt bara ridit 2-3 gånger för det är så kul m tömkörningen och så slipper jag sitta på med mina kg och snedheter.

Vad roligt det går bra för er. Då får man se ett riktigt fint samspelt elipage i höst? :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka