Jobbar du på kontor?

cambodia

Trådstartare
Jag behöver tips!

Efter att ha varit mammaledig i 10 månader är jag nu tillbaka på mitt kontorsjobb igen. Som mammaledig har jag varit ute och gått minst 2 x 60 min varje dag (och inte direkt suttit stilla däremellan), nu sitter jag stilla i princip 8 timmar per dag... min kropp sa ifrån efter en vecka typ. Den vill röra sig! Jag försöker stå så mycket som möjligt när jag jobbar, går små korta bitar då och då men behöver göra mera. Hinner inte ut på lunchen nu vintertid men går en promenad på kvällen och stretchar efteråt. Hinner inget innan jobbet för jag börjar så tidigt.

Vad har ni för knep? Har ni några hjälpmedel på jobbet/vid skrivbordet? Pilatesboll? Vippbräda? Trappmaskin? :D

Jag behöver tips!

Efter att ha varit mammaledig i 10 månader är jag nu tillbaka på mitt kontorsjobb igen. Som mammaledig har jag varit ute och gått minst 2 x 60 min varje dag (och inte direkt suttit stilla däremellan), nu sitter jag stilla i princip 8 timmar per dag... min kropp sa ifrån efter en vecka typ. Den vill röra sig! Jag försöker stå så mycket som möjligt när jag jobbar, går små korta bitar då och då men behöver göra mera. Hinner inte ut på lunchen nu vintertid men går en promenad på kvällen och stretchar efteråt. Hinner inget innan jobbet för jag börjar så tidigt.

Vad har ni för knep? Har ni några hjälpmedel på jobbet/vid skrivbordet? Pilatesboll? Vippbräda? Trappmaskin? :D

Min kropp gillar inte heller stillasittande skrivbordsarbete :crazy:. Jag försöker variera mellan att stå och sitta ner eller sitter och hoppar på pilatesbollen. Min kontors-buddie sitter också på boll och folk som kommer förbi ser ofta ut så här: O_o:rofl: när de ser oss sitta så här: :bump: och jobba.

Har också gummiband, som jag använder för att få i gång överkroppen :).

Läser nu att många verkar använda balansbräda, även några av mina kollegor hade såna på jobbet nu så ska nog be om att få prova!
Någon med erfarenheter? :)

Jag växlar mellan att stå och sitta. Går och pratar med folk istället för att använda chatten. Jag har flexibel lunch så jag brukar köra 30 min pass på gymmet ett par dagar i veckan. Eller gå på yogan på kontoret som är gratis måndag och onsdag lunch.

Min kropp gillar inte heller stillasittande skrivbordsarbete :crazy:. Jag försöker variera mellan att stå och sitta ner eller sitter och hoppar på pilatesbollen. Min kontors-buddie sitter också på boll och folk som kommer förbi ser ofta ut så här: O_o:rofl: när de ser oss sitta så här: :bump: och jobba.

Har också gummiband, som jag använder för att få i gång överkroppen :).

Haha, man kanske skulle skaffa en sånhär :rofl:

Vi använder oss av gå-möten när vi kan, alltså att vi promenerar medans vi pratar. Funkar jättebra och även om man behöver skriva ner saker så kan man ju ha ett litet block, mobilen en padda med sig. Jag brukar göra samma sak om jag har telefonmöte där jag inte behöver sitta vid en dator. Annars går vi ut en liten stund efter lunch, även om det bara blir 10 min så gör det stor skillnad. Sen promenerar jag till och från jobbet. En kollega har en sån pilatesboll och sitter på ist för stol i perioder :)

Jag behöver tips!

Cykelstol :up: ! Jag cyklade ett gäng mil i veckan på jobbets sån i somras :D!

Hade jag inte haft ett höj och sänkbart skrivbord hade jag blivit galen!
Det jag gör är att jag, precis som någon annan skrev, går till personen istället för att chatta, jag använder toaletten längst bort, går och "kollar läget" i huset osv för att inte sitta allt för stilla.

Ni som använder bollar, cyklar och balansbrädor: hur lyckas ni koncentrera er på arbetet samtidigt? :o Jag hade gärna velat ha något liknande men provade pilatesboll när jag pluggade och tappade allt fokus. Är det en fråga om vana?

Jag har kontorsjobb, men jag får inte lämna mitt skrivbord/rummet (jobbar på larmcentral). Vi går runt inne i vårt kontorslandskap, gå på gåband, balansbräda, höj och sänkbara skrivbord (läste någonstans att om man står upp och jobbar 2 timmar tror jag det var, varje arbetsdag så bränner man lika mycket kalorier som ett maratonlopp. Vet dock ej källan eller sanningshalten :p). Några av mina kollegor kör typ varje gång klockan slår hel så gör dom lite armhävningar, upphopp med mera, bara för att få igång kroppen igen.

Kan du föreslå för din arbetsgivare (om arbetet tillåter) "fystimme", hos oss betyder det att vi antingen har rätt att träna på arbetstid 1 timme i veckan ungefär eller att vi får en extra timme i våran timbank när vi tränat efter arbetstid (beroende på vad vi har för tjänst).

En del arbetsplatser (mindre vad jag har sett) har gruppträningar tillsammans 1 eller några gånger i veckan tillsammans, så det kanske kunde vara något att föreslå?

Du har inte möjlighet att prata med din chef/arbetsgivare och se om du får börja 30min senare så du hinner m. en kort promenad innan?

Jag varierar stående och sittande. Har en ergonomisk stol som jag kan halvstå med. Tar många mikropauser där jag går runt en sväng (typ fram och tillbaka i korridoren, hämtar saker i skrivaren etc). Tränar på gymmet på jobbet på lunchen (några dagar i veckan). Erbjuder mig att gå iväg och fixa grejer i andra delar av sjukhuset (typ hämta mjölk till fikarummet). Vi har cirkelfys en dag i veckan som jag deltar i. Går upp i svinottan (04:40) så att jag tränar innan jobbet.

Promenad på lunchen. Promenad till och från jobbet dvs gå av en hållplats tidigare.
Sen måste jag styrketräna. Om du inte har tid att gå till jobb kan man göra det hemma dvs lyfta lite med mjölkpaket eller vad man har.

Jag står upp hela dagarna vid mitt skrivbord. Har en ståmatta och ett armstöd för skrivbordet. Hade aldrig klarat sitta en hel dag. Jag har tidigare provat diverse stolar (dock inte cykelstolen), bland annat sadelstol. När jag kom på att jag kunde stå förändrade det min värdslbild och smärtan i axlarna försvann helt och hållet.

Jag behöver tips!

Står upp 90% av tiden. Sitter bara vid möten. Tar en vända ca varje halvtimme.

Flera kollegor har ståmatta.

Står upp vid skrivbordet (ståmatta), sitter ner mest korta perioder. Går en sväng på lunchen varje dag, absolut inte långt (10-15 minuter promenadtempo) utan bara för att få frisk luft, det hjälper jättemycket tycker jag att få se lite himmel. Ösregnar det blir det bara runt huset men ut ska jag :up:

När jag jobbade på kontor och började 8.00 var jag på gymmet innan jobb. Cyklade dit, så jag var uppvärmd.

Med tidigare tider är väl alternativet att gå upp ap-tidigt och springa en sväng, eller om det finns dygnet-runt-öppet gym. Annars vardagsmotionen på jobbet, vi käkade effektivt och var ute 10 minuter runt byggnaden bara för att få lite puls.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta... 2
Svar
37
· Visningar
4 861
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka