jobba vid hand

Sv: jobba vid hand

Beror lite på vad hästen har gjort innan, ålder, mottaglighet, mål, etc.

Det första jag gör är att kolla vad hästen är bra på, vad den tycker är kul, detta kan man oftast se i hagen eller ibland tom. i boxen om man studerar den.

Sen vänjer jag hästen vid mina redskap, oftast har jag bara en grimma och en lina av något slag, med denna kan jag jobba på lina, longera och tömköra i intervall.

Jag jobbar även med att låta hästen finna sin egen balans, rakt ut i terrängen i lina, låter den snubbla och ta reda på hur och vad den ska göra med sin kropp, i alla gångarter.

Lägger alltid in små kul saker i all träning där hästen får visa vad den är bra på, lite "ge och ta" och dessutom får man en väldigt stolt häst som bara längtar tills den får visa sig.

Så börjar jag.

Jag försöker lägga stor vikt vid följsamhet vid allt arbete från marken, om det så är i grimma på väg ut till hagen, eller med kapson eller annat bett, om man lösarbetar, tömkör eller vad som nu faller oss in. Det är för mej en fungerande grundtanke, och samma tanke går att ta med sej sedan upp på ryggen om det är dit man vill.
Flytta bogar, flytta bakdel, balansera av energin ("öppna och stänga" i magen) - öka tempo och sänka tempo, öka takt och sänka takt, indirekt tryck (blickar, handsignaler), direkt tryck (dvs hand eller spö i skänkel-läge, hand eller spö i tygel-läge, tygel mot) - samt påföljande eftergift då. Etcetera. Grunden är "start och stopp", sedan vidare med flytta framdel, samt flytta bakdel.
Vid arbetet just vid hand kommer böjningen in, men jag kan uppleva det som att de flesta måste ha "något" att gå på innan för att det inte ska bli en massa missförstånd. I arbetet vid hand är man väldigt nära varandra och utslaget på mycket av vårt sätt att "prata" med kroppen blir rätt stort.

Att lösarbeta hästen är givande, iaf om man är lite klumpig och har en känslig häst. Att tänka på att utgå från din placering av mage, axlar, bäcken - ofta pratar vi människor en massa goja genom att med axlar, mage & bäcken säga en sak och med händerna (ja vid markarbetet då) hojta på om annat. Vissa hästar är förlåtande, andra inte. Min mörka märr blev flyförbannad när jag svamlade på som vanligt, ville ha ut henne på volten och viftade med händer och rep eller vad jag nu hade, men "bjöd in" allt som bara gick med resterande kroppen. Det tog oss några år innan matte insåg vad som var felet.....

Man kan roa sej "i evigheter" genom att jobba med detaljer som hur man sätter ner sina egna fossingar, fippla lite med andningsövningar och fokusövningar (vad händer när jag får låååg tyngdpunkt & hämtar andningen långt nerifrån magen? vad händer om jag ökar upp energin i kroppen och låter andningen vara mer ytlig? Vad händer om jag har mjuka ögon alternativt väldigt fokuserade ögon? Vad händer om jag vänder fokus mot bakdel, vad händer om jag vänder fokus mot framdel -etcetera), flytta sina axlar, flytta sin egen balans framåt och bakåt (öka fart & stoppa?) och så vidare.

Jag hade en närapå blind häst innan, enögd med starr på det öga han hade. Vilket fick mej att tänka.... Om de kan känna av & reagera på hur jag sätter ner mina fötter på 10-15 meters avstånd utan att ha ens synen att tillgå, så kanske man bör ta sej en funderare på vilka möjligheter som finns i kommunikationen.... Om man bara lär sej :)

Ursäkta flummet, vill du ha mer direkta svar - ställ mer direkta frågor.

evis skrev:
Ursäkta flummet, vill du ha mer direkta svar - ställ mer direkta frågor.

Här kommer en direkt fråga: öppna och stänga magen förstår jag inte. Har du lust att förklara hur du menar?

Jättebra och intressant svar, förresten :bow: :bow:

OlleAtlas

Haha, flum är det....
Men tanken funkar för mej. Tänk solar plexus (kallas väl även kärnan och annat, kärt barn har många namn) - dvs energipunkt relativt långt ner i magen (tyngdpunkten), där det så att säga strålar ut energi. Visualisera att jag öppnar upp för strålen och låter den bli större, alternativt stänger in strålen mer och mer för att till slut helt "stänga inne" energin. Dels är tanken en nyckel för jordning och andning samt sänka tyngdpunkten för mej, dels är det en grej som funkar "lika bra" (iaf på den "känsliga" hästen) om man så tömkör, går bredvid ut i hagen, sitter på den eller vad man gör.... Dvs det handlar om att "öka energi", släppa fram rörelse, alternativt sänka energi, stoppa upp rörelse. Påverka takt & tempo.
För mej handlar det i regel om att stänga in energi för att hitta jämvikt.... För andra kan det nog behövas att "släppa på". Det beror såklart också på individen man jobbar med och situationen. Ibland kan man spänna magmusklerna hur mycket man vill utan någon reaktion ;)

För mej med den mörka var det en "nyckel" till start och stopp! Vilken känsla det var när vi kämpat så med att försöka få nån sorts ordning på det där, jag fick helt enkelt aldrig "stopp" på hästen..... Men så tog jag med mej den här tanken och satt upp på vägen in från hagen, och insåg efter några perfekta halter att det inte handlar om hur mycket eller på vilket sätt jag tog i tyglarna eller grimskaftet... "Mag-tanken" räckte ju mer än väl, den var ju till och med lite "grov" ibland. Men jag kan väl inte säga att vi nånsin fick riktig ordning på det, både mitt och hästens problem var ju att ingen av oss nånsin kunde stå riktigt stilla och vara lugna och jordade och coola och allt det där som normalt folk klarar av.... ;) Kanske därför jag fick sån användning av den där mag-tanken ;)...

Det går alldeles säkert gå ner på en annan mer teoretisk nivå och fastställa exakt vad som händer i min kropp när jag använder mej av den här tanken, men det FUNKAR inte för mej att ta det till den nivån - då låser jag mej vid detaljerna (tror jag).

Flummig eller inte, så kan jag förstå. :idea: Yippee. Jag gillar sådana liknelser och kan absolut ta till mig dem. Ska verkligen testa detta.

Jag rider numera kring med tänkta bakplåtar genom kroppen också och flyttar dem dessutom lite i sidled så och då ;). Det har hjälpt mig att sluta vika mig i höger sida.

OlleAtlas

Jag börjar med att montera in en gas= lär hästen vad spöet betyder.
Därefter (eller egentligen samtidigt, jag måste ju stanna, för att kunna öva igångsättning igen) lär jag hästen att stanna.
Sedan övar vi styrning, dvs att kunna flytta fram och bakdel som jag vill, att kunna rotera runt vart och ett av de fyra benen.
SEDAN börjar vi jobba...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 545
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama