Sv: jobba vid hand
Jag försöker lägga stor vikt vid följsamhet vid allt arbete från marken, om det så är i grimma på väg ut till hagen, eller med kapson eller annat bett, om man lösarbetar, tömkör eller vad som nu faller oss in. Det är för mej en fungerande grundtanke, och samma tanke går att ta med sej sedan upp på ryggen om det är dit man vill.
Flytta bogar, flytta bakdel, balansera av energin ("öppna och stänga" i magen) - öka tempo och sänka tempo, öka takt och sänka takt, indirekt tryck (blickar, handsignaler), direkt tryck (dvs hand eller spö i skänkel-läge, hand eller spö i tygel-läge, tygel mot) - samt påföljande eftergift då. Etcetera. Grunden är "start och stopp", sedan vidare med flytta framdel, samt flytta bakdel.
Vid arbetet just vid hand kommer böjningen in, men jag kan uppleva det som att de flesta måste ha "något" att gå på innan för att det inte ska bli en massa missförstånd. I arbetet vid hand är man väldigt nära varandra och utslaget på mycket av vårt sätt att "prata" med kroppen blir rätt stort.
Att lösarbeta hästen är givande, iaf om man är lite klumpig och har en känslig häst. Att tänka på att utgå från din placering av mage, axlar, bäcken - ofta pratar vi människor en massa goja genom att med axlar, mage & bäcken säga en sak och med händerna (ja vid markarbetet då) hojta på om annat. Vissa hästar är förlåtande, andra inte. Min mörka märr blev flyförbannad när jag svamlade på som vanligt, ville ha ut henne på volten och viftade med händer och rep eller vad jag nu hade, men "bjöd in" allt som bara gick med resterande kroppen. Det tog oss några år innan matte insåg vad som var felet.....
Man kan roa sej "i evigheter" genom att jobba med detaljer som hur man sätter ner sina egna fossingar, fippla lite med andningsövningar och fokusövningar (vad händer när jag får låååg tyngdpunkt & hämtar andningen långt nerifrån magen? vad händer om jag ökar upp energin i kroppen och låter andningen vara mer ytlig? Vad händer om jag har mjuka ögon alternativt väldigt fokuserade ögon? Vad händer om jag vänder fokus mot bakdel, vad händer om jag vänder fokus mot framdel -etcetera), flytta sina axlar, flytta sin egen balans framåt och bakåt (öka fart & stoppa?) och så vidare.
Jag hade en närapå blind häst innan, enögd med starr på det öga han hade. Vilket fick mej att tänka.... Om de kan känna av & reagera på hur jag sätter ner mina fötter på 10-15 meters avstånd utan att ha ens synen att tillgå, så kanske man bör ta sej en funderare på vilka möjligheter som finns i kommunikationen.... Om man
bara lär sej
Ursäkta flummet, vill du ha mer direkta svar - ställ mer direkta frågor.