jobba som proffisionell distansryttare?

A

aamanda

Hej!
Jag vet inte om det finns liknande trårdar, har inte sett någon iaf. :confused: Men jag har en fråga: Finns det folk som jobbar som proffisonella distansryttare? Som lever på det liksom. Är det någon som har en aning vad dom kan tjäna? :)
Är det typ som galopp, om dom vinner ett race får dom pengar för det?
Är bara lite nyfiken;)

Sv: jobba som proffisionell distansryttare?

Det finns folk som jobbar som professionella distansryttare/tränare men de är ännu så länge inte så många. I Sverige finns mig veterligen ingen ryttare/tränare som kan leva på sin sport, och här är prispengarna ännu så länge blygsamma när de alls förekommer.

I Förenade arabemiraten däremot är prispengarna ofta enorma och där kan man försörja sig på att träna hästar åt andra. Jag tror dessvärre att de som oftast plockar hem prispengarna där redan har någon annan förmögenhet som gör att de har råd att ha folk som tränar deras hästar och har råd att köpa de bästa hästarna.:)

Det finns nog några andra länder där man kan leva på sporten framför allt genom att träna hästar åt andra men det är nog väldigt få som blir rika på det.

Det finns stora träningsstall ii bland annat Frankrike med professionella ryttare. I Sverige får ryttarna vackert ha ett vanligt kneg för att ha råd att tävla. Sponsorintäkter och prispengar räcker bara till en bråkdela av vad det kostar att tävla, även för toppeliten. Tyvärr!:mad:

Jag bor granne med Maria H-E och hon lär ju räknas som en av dom främsta i landet och hon är inte ens i närheten av att försörja sig på distansen. Så i Sverige går det nog INTE att leva på det. Med tanke på hur kort våran säsong är i sverige och med tanke på hur dyrt det är att ta sig utomlands att tävla så går det inte att ta sig så långt bort för att kunna tävla under vintersäsongen.

Men ofta lever ju de proffessionella ryttarna mer på sponsorer är på prispengar. Så om vi blir fler som intresserar oss för distansritt, så blir sponsorerna mer intresserade, och då blir det så småningom möjligt för ett fåtal att leva på det!

Absolut, men sporten är så liten att det är svårt att få tillräckligt stora sponsoravtal för att man ska kunna leva på det. Och du har absolut rätt i att om fler blir intresserade av sporten så kommer sponsorerna. Det är dock ett arbete som går väldigt långsamt, om än framåt. Så om en 15år kanske det går att leva på det ( :angel: ) men iom den väldigt korta säsongen så är det väldigt mycket "dötid" för sponsorer då dom bara ska betala, men knappt synas alls.

Vad görs det egentligen i Sverige för att höja kunskap och intresse för distansen? Finns det någon som aktivt jobbar med detta? Någon plan? Bara en undran.

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 724
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 271
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 108
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar