Tycker det är dumt att det inte står med främre överhäng i regbeviset, bakre finns med på lastbilen. Sen märkte jag även att det finns fler uppgifter på transportstyrelsens "sök andra fordon" än vad som står i det fysiska regbeviset, vilket känns väldigt konstigt.
Kollade och jämförde med exemplen från tungboken och där hade de tagit avståndet mellan boggien och räknat på. Vet jag försöka även räkna ut själv.
Längden på bilen är 9861 mm bakre överhäng 2466 mm axelavstånd 1 och 2 axel 4800 mm och 1370 mm mellan 2 och 3, vilket lämnar 1225 mm.
Räknar jag med 1225 mm som främre överhäng och räknar ihop kopplingslängd minus överhäng på lastbil respektive släp får jag ett axelavstånd på 21 076 istället för 20 931 (som var det jag hade räknat på efter exemplen i tungboken), dock blir det ingen skillnad då bruttoviktstabellen blir densamma oavsett.
Ja, det är dumt att överhänget fram inte står med, dock spelar ingen ytterligare info någon roll på uträkningen så att det står mer specificerat på transportstyrelsens sida gör varken till eller från. Det man behöver veta står på regbeviset.
Fast nu säger du emot dig själv. Du hävdade innan att främre överhänget är densamma som avståndet mellan boggien. Men i din nya uträkning så skiljer det 14,5 cm mellan främre överhäng och boggieavståndet.
Gränsen går vid 20,20 meter vilket gör att din sistnämnda uträkning inte spelar någon roll i bruttoviktstabellen. Men hade det varit en mindre lastbil så kan det göra stor skillnad, därmed ska man egentligen räkna på kopplingsavståndet på den aktuella bilen. Alla kör inte samma bil varje dag.