Nu har jag roat mig, suttit och räknat lastvikter på det ekipage jag kör till vardags.
Använde mig av dessa länkar (som ska va up to date så att säga):
https://www.transportstyrelsen.se/s...s-och-buss/Matt-och-vikt/Bruttoviktstabeller/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Grundregler/
Sen även sökte jag på regnr här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
Där kollade jag under Teknisk Data > Mått och vikter, för att få fram tjänstevikt, totalvikt och överhäng.
Teknisk Data > Axlar och hjul, för att hitta axelavstånden, samt garanterat axel och boggitryck.
Teknisk Data > Kopplingsanordning och bromsar, för att hitta kopplingsavståndet
Det jag märkte när jag höll på är att främre överhäng på lastbilen inte står med, det är samma som avståndet mellan boggien. Var tvungen att kolla och hittade ett foto jag tagit från sidan och när jag mäter med fingrarna så är det väldigt nära. Kommer vagt ihåg att de sa det i skolan att främre överhänget är samma som avståndet mellan 2 och 3 axeln, dvs boggin.
Visa bifogad fil 37299
Det är ingen hemlighet vilket regnummer "min" lastbil har och vem jag kör för, vill du jämföra mina uträkningar så heter bilen KDF 351 och släpet BOK 773:
Måste erkänna att det var riktigt kul att räkna lastvikterna, nu fick jag ett definitivt kvitto på att jag får lagligt lasta så jag har en totalvikt på 64 ton, skulle få ha totalvikt 65 ton på BK 4 vägar då lastbilens totala tågvikt får va 70 ton, men kommer troligen aldrig behöva lasta så mycket, det finns inte så många BK 4 vägar än så det är lönt, håller mig till mina BK 1 vikter, så vet jag att jag klarar mig rätt långt.