Jobba med hästar

Nila

Trådstartare
Flyttar detta hit istället. Kanske får mer svar här.. (Moderator kan ta bort det andra)

Jag ska åka ner till Sundsvall i helgen för att kolla upp ett jobb som "hästskötare" en bit utanför Sundsvall. Dom har lantbruk, och travhästar och lite uppfödning. Mina uppgifter kommer bla att vara att hjälpa till med insläpp/utsläpp, fodra, rida, hantera föl m.m
Jag kommer att bo i huset, får förhoppningsvis ett eget litet krypin.
Jag ska få lön enligt avtal, olycksförsäkring finns. Jag tycker det låter seriöst. Kanske kommer jag att börja med praktik för att se hur dom jobbar och komma in i deras rutiner. Får se hur länge dom har tänkt men en månad tycke jag ska räcka.
Än vet jag inte arbetstider, men kommer att få en heltid.

Vad har ni för erfarenheter av att jobba med hästar? Hur tycker ni det har fungerat att vara inneboende?

Sv: Jobba med hästar

Varför ska du göra praktik först? låter som gratis-jobb i mina öron (som alla dessa restaurangjobb där folk får provjobba gratis i några dagar o sen utan förklaring inte får jobba mer då de vill ha betalt).
annars har jag jobbat en del med hästar, har inte bott som inneboende men på ett ställe bodde jag på gården och åt mat inne i huset. det funkade bra men jag var inte så gammal då (16) och hade aldrig klarat av det idag, jag vill ha mitt egna ställe - men det är ju en smaksak!
kring själva jobbet - se till att kontrakt skrivs där lön, ev löneförmåner (tex boende), uppsägningstid etc finns med. arbetsuppgifter tycker jag ska finnas med, jag har varit med om att arbetstiden och uppgifterna ökat enormt men lönen var densamma... kolla upp hur det blir med skatt - betalar de in det eller måste du sköta det själv?
hoppas slutligen att det är ett bra ställe, jag har varit på både bra och dåliga men erfarenhet har jag i alla fall alltid fått med mig!

Praktik blir i så fall genom Arbetsförmedlingen å jag får lite ersättning, kan också få pendlingsbidrag elelr vad det heter. Men ersättnignen blir som a-kassan, och där får jag inte många tusenlappar, så mer än en månad vill jag inte ha praktik.
Först skulle jag väl anställas direkt typ om jag vill ha och dom tycker att jag passar för jobbet. Sen undrade om om det var möjligt med praktik och det tyckte Arbetsförmedlingen. JAg ska då ha praktik för att se hur dom jobbar och komma in i deras rutiner antar jag.
Vad jag förstått har dom haft ett Bed&Breakfast så jag får förhoppningsvis bli lite för mig själv fast jag bor i huset.
Det var bra tips på vad som ska finnas med och jag ska skriva upp det så jag kommer ihåg att fråga om det.

Just nu jobbar jag med hästar extra, dvs bor inte där, det funkar bra. Men har också jobbat heltid samt då varit inneboende på 3 olika stall. Har inte funkat så bra, var skittråkigt att "aldrig" lämna gården, och desutom var boendet inte jättebra.. Trivs mkt bättre med att bo i mitt egna hus o åka emellan.

Hej!

Jag säjer det igen- du kan lika gärna ha en provanställning. Varför ska arbetsförmedlingen (dvs alla andra) betala en praktik (med låg "lön" dessutom) när dom bara vill "testa om du funkar". Det är vad man har provanställningen till! Just denna bit tycker jag inte känns särskilt seriös!

Innan du bestämmer dej, se till att VETA hur allt ska fungera och se för guds skull till att få ett anställningskontrakt, som tar upp alla saker om arbetstider, hur bostaden betalas, lön, uppsägningstid, allt! Hästmänniskor kan verkar mycket seriösa, men det brukar tyvärr ändras snabbt när man väl är där (säjer inte att det är så med detta stall, men jag har sett det alltför många gånger för att inte varna igen och igen- även de stora som låter bra, är många gånger oseriösa).

/Lavinia, som hoppas allt går bra och du får ett riktigt jobb istället för några månaders praktik

Kan också tycka att det är lite kosntigt att jag plötsligt först ska ha praktik. Men provanställning har man väl om det är tänkt att vara en fast anställning? Det jag kommer ha är förmodligen en tidsbegränsad anställning.
Men allt ska verka okej för att jag ska ta jobbet. Och jag ska tänka på alla småsaker som ni har nämnt.

Hej!

Tydligen är det så att för tidsbetämd anställning kan man inte ha provanställning, men jag förstår ändå inte varför du ska gå med på att få mindre betalt (för det lär du ju få?) under en period då du ska "lära dej rutinerna".

Vad händer om dom nu inte gillar dej? Då går du på praktik och åker hem sen? Finns det några garantier för att du får sagda jobb efter praktiken?
Jag hade nog velat ha antällningen direkt, jag:-).

/Lavinia, haft praktik och känt flera andra som haft det och inte blev det anställning av det inte. "det fanns inte pengar"...

Vad har ni för erfarenheter av att jobba med hästar? Hur tycker ni det har fungerat att vara inneboende?

Väldigt dåliga. Jag har åtskilliga tusen i lön innestående från två olika arbetsgviare fortfarande.. en så där tio år senare. :o :p
Enormt stor arbetsbealstning, enormt stort ansvar, arbetstider som inte var av denna värld och ja... utebliven lön.

Men det var jättenyttiga erfarenheter som jag skrattar mycket åt nu i efterhand. :laugh:

Jag har tackat nej till "jobbet". Nu så här i efterhand förstår jag inte riktigt varför hon svarade på min annons.
Jag gillade inte riktigt boendet, vet inte riktigt vad jag tycker om själva stället... Den äldsta hingsten kunde man se revbenen lite på, och en åring hade konstiga bakhovar.. Och så skulle jag ha praktik i 6 månader.Vad jag förstod skulle jag mest ta hand om hästarna, mocka, fodra, rida... Det har jag inte praktik i 6 månader för. När jag ringde och tackade nej tyckte hon att kan man ju inte anställa nån direkt som inte kan nåt. I annonsen står det klart och tydligt att jag tagit körletkioner på ridskolan och att jag fått två andraplaceringar i precisionskörning, och att jag kört ltie när jag var mindre. Den första rosetten fick jag efter att bara ha kört knappt en månad och dom andra hade kört 2 år eller mer längre. Det stod det dock inte och det var inget jag sa, Nej jag kör inte travhäst, det betyder inte att jag inte kan köra. Nej, jag har itne jobbat med hästar förut, men jag har hållit på med hästar regelbundet i 20 år. Nåt har jag nog lärt mig....

Jag får helt enkelt leta vidare, eller leta något helt annat.

Hej!

Vill du jobba med hästar är det nog ändå just travhästar du ska rikta in dig på. Det är oftare seriösare med avtalsenlig lön osv. Dock kan det vara svårt att få jobb utan tidigare erfarenhet inom travet eftersom det inte är som att ta hand om ridhästar. Det finns också redan många duktiga hästskötare som har flera års utbildning inom just trav, vilket gör konkurrensen hårdare för dig utan dessa erfarenheter. Då får man kanske börja med en praktik och sedan kan man söka sig till nya arbetsplatser. Så började iaf. jag som hästskötare inom trav... Sedan måste man vara villig att flytta en del på sig, men efter ett tag kan man hitta nåt ställe där man trivs och skaffa sig eget osv.

Jag har nu arbetat med travhästar i 9 år och jag tycker det är superkul! Visst är det tungt och ibland hemska arbetstider, men jag älskar att få umgås med dem jag älskar mest i hela världen; mina hästar! Det kan inget kontorsjobb i världen knäcka, trots regn, rusk och slask och isande vintrar! Man får använda kläder efter väder!:laugh:

Jag förstår att det är skillnad på travhästar och ridhästar, det är ju olika discipliner. Jag har lite erfarenhet av travhästar, men mest fd travhästar. Jag har inget emot praktik, men tycker inte jag ska behöva ha praktik i 6 månader, och knappt ha pengar att leva på. Man lär sig ju under tiden självklart, men 6 månader tycker jag ändå är länge. På vissa ställen blir man inskolade under några dagar och sen jobbar man. På mammas jobb tex, nu jobbar hon på ett demensboende, så det är ju nåt helt annat, men dom har inskolning en dag och en kväll. Eller så får man helt enkelt lära sig medan man jobbar.
Visst är det annars när man jobbar med hästar. Och jag förstår att det är mycket lättare att jobba med hästar när man är utbildad hästskötare. men även om man inte utbildat sig kan man ju kunna mycket ändå. Säger inte att jag kan allt, absolut inte. Men bara för att någon tävlat en del behöver ju inte just den personen vara nödvändigtvis bättre än mig. Självklart har den personen lite andra erfarenheter, men ändå.

1 månads praktik kan jag väl tycka är rimligt, men 6 månader låter ju helt tokigt med tanke på vad det handlade om för arbetsuppgifter.

Det hela beror väl på att arbetsförmedlingen betalar ersättning så ur den synvinkeln kan man ju förstå att arbetsgivaren vill ha det som praktik så länge det går. Nu verkade det ju ändå inte som om du var intresserad av jobbet. Men annars hade man ju kunnat tänka sig någon variant där man är praktikant under de 6 månaderna och att arbetsgivaren skjuter till extralön så att man ändå kommer upp i en hyfsad lön. Det är väl något som inte arbetsförmedlingen borde lägga sig i.

Nu har jag ett annat hästjobb på gång hos en travtränare här där jag bor. Han verkar mycket mer seriös och jag hoppas att det kommer att gå bra. Ska ha praktik i en månad så vi båda får känna oss för och se om det funkar. En annan tjej ska också ha praktik där. Han kan inte lova fast jobb, men kanske halvtid eller i alla fall timmar.

Har både jobbat och gjort praktik (dock inte genom AMS) på ett flertal stall. Jobbar nu i ett mindre stall och är mycket nöjd.

Hästbranschen är speciell efterssom många tjänar pengar på att utnyttja unga tjejer som älskar hästar. Det finns mycket svartjobb, även sk "vita" jobb utan avtal eller avtalsenlig lön eller en sk "avtalsenlig" lön som inte stämmer med Kommunals uppgifter.

Vanliga problem:
-Dålig lön alt. svart lön alt. ingen (!) lön
-Tungjobbat (mycket fysiskt arbete, mycket mockning, sopning, lyfta höbalar, skotta torv mm)
-Tidiga morgnar
-Man får ridning som sk "förmån" men det innebär egentligen att man gör dem en tjänst som de inte hinner med själva. Hästarna är sällan välutbildade läromästare utan brukar se ut mer i form av konvalescenter, hästar som ska skrittas ut, problemhästar, bångstyriga unghästar som ingen orkar ta sig an eller ridhästar som inte är igångsatta eller lågutbildade.

Så man får akta sig och kolla noga att det verkar vara en bra arbetsgivare. Hittar man rätt är det jätteroligt och härligt att jobba med hästar! :love:

Det är en sak som jag tycker var bra med den här tränaren. Han sa att han inte vill unyttja någon, han vill inte ha någon på praktik i 6 månader (som annars är vanligt genom arbetsförmedlingen) och sen inte kunna erbjuda något jobb.
Nu vet jag inget om lön sen om jag får jobb hos tränaren, för det har vi inte pratat om, men förhoppningsvis är det en hyfsat bra lön.

Jag jobbar på en islandshästgård i Danmark och jag trivs helt fantastiskt bra!

Har egen lägenhet på gården där dock ridskoleeleverna får utnyttja kök och toalett men man överlever.

Mina arbetsuppgifter är: Mocka (3 boxar per dag), Släppa ut (3-6 hästar per dag) de flesta går på lösdrift!, fodra morgon och kväll med hö till ca 15 hästar, rida och utbilda hästar. Har ca 10 hästar som jag har "som mina egna" och ska utbilda och rida dessa, de är 3-11 år gamla. Samt håller lite enklare lektioner 1-4 lektioner i veckan.

Ger hästarna frukost klockan 8, sen börjar jag jobba 10 och slutar mellan 16-17.

Trivs helt fantastiskt och har ganska bra lön för att vara hästjobb. Dessutom utvecklas jag jättemycket som ryttare och får erfarenhet vilket är den främsta anledningen till att jag tog jobbet. Hästjobb kan man inte ha för att tjäna pengar.

Du går abra och ger hästarna frukost och sen går du och gör vad du vill till kl 10?

Nej jag förstår att man inte tjänar några stora summor när man jobbar med hästar, men man vill ju gärna få så man klarar sig i alla fall.

Nu var det bara praktik, som jag visserligen skulle få ha genom arbetsförmedlingen.... men 6 månader kändes för länge.

Nu ska jag bara ha praktik i 1 månad, för att liksom skolas in kan man väl säga, och sen får vi se hur mycket jobb det blir.

Du går abra och ger hästarna frukost och sen går du och gör vad du vill till kl 10?

Nej jag förstår att man inte tjänar några stora summor när man jobbar med hästar, men man vill ju gärna få så man klarar sig i alla fall.

Ja precis, ger hästarna frukost klockan 8. Sen äter jag själv och tar det lugnt till 10.

Fast just nu ser det lite annorlunda ut pga vi fått en till medarbetare. Då jobbar jag 10-14 (ungefär) ledigt till 16, därefter 2-3 lektioner. Eller så jobbar jag 10-16. Ser lite olika ut :) Och har dessuotm fått löneförhöjning ;D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 305
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka