Jobba med hästar utomlands (långt)

M

mathil

Nu vill jag att ni som har jobbat utomlands berättar hur ni hade det. Jag kan ju börja. Jag betsämde mig i början av förra sommaren att jag skulle åka utomlands och ansökte då om interpraktikstipendiat och fick det. Jag skulle åka till England och jobba på en ridskola där i 5 månader och fick då stipendiat från Sverige. Hade aldrig varit utomlands förrut och lämnade sambo hemma men kände att jag var tvungen att ta chansen.
Bara resan dit var ett äventyr i sig. Att landa på heathrow och sedan ta sig med tunnelbana och tåg ut dit jag skulle tog 4 timmar. När jag kom fram dit tåget stannade skulle jag ta en taxi till Bardwell som stället hette. Taxichaufören visste inte vart denna gård låg, vi kom i alla fall fram till en gård som visade sig vara granne till dit jag skulle och den vänliga ägaren visade mig rätt. Vid det här laget var jag genomblöt eftersom jag hade regnjackan nerpackad i väskan och hungrig :crazy: . Blev hänvisad till en husvagn där jag skulle bo med en annan tjej som var kall och smutsig (hon var inte speciellt renlig av sig) och om någon hade gett mig skjuts till flygplatsen skulle jag ha vänt och flugit hem igen. Jag är idag glad att jag inte vände och åkte hem för det var 5 underbara månader jag fick uppleva. Mycket och hårt jobb men också en ovärderlig erfarenhet. Ingen kunde ett ord på svenska heller så jag kan säga att jag tänkte på engelska när jag kom hem, var svårt att ställa om sig :) Jag rekommenderar alla som har chansen att åka utomlands.

Sv: Jobba med hästar utomlands (långt)

Hösten -98 var jag arbetslös och sugen på att komma ut i världen. genom kontakter så fick jag ett jobb i Tyskland som hästskötare och allt i allo.

Gården jag kom till låg vackert lite utanför de stora vinområdena Mosel/Nahe. På gården stod lite över 50 islandshästar och jag var den enda förutom de två i familjen som skötte skötseln. Hösten var regnig vilket gjorde att de större beteshagarna inte kunde användas. Nästan alla hästar fick stå i lösdriftssystemen på gården. Det blev väldigt mycket mockning av efter femtiohästar i paddockar. Det tog mig hela förmiddagen att få det klart, de andra i familjen jobbade förmiddagar.

Dock brukade jag lämna lite mocking för att bege mig ut på en liten morgontur på ett av de äldre stona med en unghäst som handhäst. Min favoritvove fick också följa med. Detta var den bästa tiden på dagen, landkskapet var väldigt kuperat och vackert och det var härligt att vara ute om morgonen bara vi fyra.'

På eftermiddagarna var det full rulljans med ridskola. De stora vatten mängderna gjorde att ridbanan inte kunde användas i någon vidare utsträckning (detta var under tiden det var stora översvämningar i området) vilket gjorde att vi fick rida ut med eleverna och jag fick följa med som hjälpinstruktör mest hela tiden. Egentligen skulle jag ha använt denna tiden till unghästar eller egen ridning.

De dagar jag hade tid för egenridning var häktiska. Jag gjorde i ordning några hästar, tog med dem till ridbanan, band upp dem och red en i taget. Täckade tog nästa osv.

Mina samlade erfarenheter

1. Om du är den enda anställda på gården se till att det finns fler gårdar i närheten där du kan finna likasinnade som också letar efter umgänge. Detta fanns inte där jag jobbade vilket gjorde at jag blev väldigt ensam. Jag umgicks en del med några tjejer som hade sina hästar uppstallade på gården, men det är svårt att riktigt komma in i ett sådant umgänge. Jag åkte vidare till Irland senare och där var det ett väl utbyggt kontaktnät av hästjobbare som umgicks och de var van med nya människor.

2. Bo helst inte i en familj, se till att få något lite eget. Jag bodde i en egen lägenhet i familjens hus med det var ändå för nära dem. Jag hörde allt för väl deras gräl.

Man skall absolut ta chansen till att åka utomlands, men man måste vara beredd att jobba!

Jag jobbade i holland hösten 99. Hade jobbat med hästar i sverige ett år på heltid och innan det tillbringat al min fritid i samma stall, så jag kände att det var dags att prova nåt nytt. Hittade jobbet i ridsport, det var en svensk kvinna som bodde i holland sedan länge och drev ett dressyrstall med lite egen uppfödning och inackorderingar. Förutom jag var det en beridare anställd, som jag blev bra kompis med. Sen jobbade en söt farbror förmiddagar och mockade, han kunde inte ett ord engelska men pratade med mig hela tiden ändå! :) Jobbet bestod av att fodra, släppa in och ut hästar, rida unghästar och hjälpa beridaren med att göra iordning hästar och annat vanligt stalljobb, dock ingen mockning.
Jag trivdes rätt bra, bodde hos ägarna viket blev lite obekvämt i längden för dom bråkade rätt mycket och det märktes att jag var lite i vägen. Jag hade också mycket svårt för mannen i huset, han kunde inget om hästar men skule ändå bestämma allt. Det var väl hans pengar.....
Jobbet var fritt och jag fick mycket ansvar, men det blev lite tradigt i längden med alla in- och utsläpp. I holland har dom nämligen väldigt ont om mark, och det lilla dom har är dom väldigt rädda om. På hösten regnade det HELA tiden , så vi använde bara två småpaddockar, på ca 25 hästar, varav dom flesta gick en och en i hagen. Så det blev att byta varje timme....
Följde även med på tävling ett par gånger, kul att se hur det funkar i andra länder.
Jag skulle egentligen ha stannat ett år, men fick ett jobberbjudande hemifrån som var väldigt lockande. Och jag var rätt ensam där på landsbygden, och iom att stallet inte var så stort så fanns det inte så mycket folk att lära känna. Så jag åkte hem igen, några erfarenheter rikare.

-99 åkte jag till ett gods i Danmark för att arbeta med hopphästar. Bodde då i familjen vilket var tufft ibland. Man kunde inte bara gå och ta sig en macka när man var hungrig. Utan fick vänta tills det severades mat. (Jag är inte bra på att äta på bestämda tider) Man hade bara sitt lilla rum att fly till.
Långa arbetsdagar och lite ledighet. Eftersom man hade lite ledigt var det svårt att lära känna nya vänner. Som tur är har jag danskt påbrå och vänner och släkt där. Efter 6mån åkte jag hem.

Men bara en månad efter bestämde jag mig för att åka till Island, mitt livs resa. Med knagglig engelska och en liten resväska. Efter jag landat på flygplatsen ute i ingenstans, lyckades jag hitta rätt buss. Kommer ihåg att jag undrat vart jag hammat? Såg inte hus på länge.
Fick bo ien lägenhet med andra svenka tjejer. Och här jobbade vi mer än någonsin. Mycket intriger, svartsjuka och ensamma stunder,men oj vad kött på benen jag fick. Om jag skulle dra alla historier och händelser skulle ni tro att ni hamnat i en dålig såpa.
Skulle aldrig vilja byta denna tid mot något trots att jag ibland undrar hur jag stod ut.
Hade varit kvar om jag inte vart tvungen att åka hem pga tråkiga famlieangelägenheter.

Mitt råd till alla som funderar på att åka: ÅK, men var beredda på allt. Ha en telefon och returbiljett i fickan så är ni gaderade.

Jag åkte till Irland i januari 1999 som hästskötare till en privat familj. Jag hade det mycket lätt och det var mycket trevligt. Mycket ridning på välutbildade hästar, men jag mockade även alla boxarna och fodrade.
Jag bodde med familjen och det var väl kanske ingen hit. Jag var 20 år och antagligen lite för gammal för att få regler och tider att vara hemma på.
Men det var ändå roligt, mycket tävlingar och mycket eget ansvar.
Efter 4 månader slutade jag dock efter ett bråk med mannen i familjen, och jag skaffade mej ett icke-häst relaterat jobb på Irland.

Numera anställer jag själv en och annan person som ska jobba i vårat stall. Och hos oss är det mycket ridning, inte så mycket mockning eller fodring (då jag helst gör den biten själv).
Däremot HATAR jag när personerna inte tar eget initiativ till att lära känna nya människor.
Jag förstår inte varför så många människor åker utomlands för att jobba och träffa människor, när så många vägrar prata engelska, eller annat språk? När de är så osäkra att de inte vill gå ut med människor de nyss lärt känna osv?

Jag tycker att ALLA människor ska åka utomlands för att jobba. Några råd är att:
*Var öppen. Bara för att man inte är van vid vissa saker betyder inte det att de är fel. Ingeting är fel, bara annorlunda!!
*Var villig att lära dej och ta åt dej av all den kunspar som din arbetsgivare/eller andra anställda i stallet har. Människorna du jobbar hos har antagligen mycket mer kunskap och hästvana än vad du har.
*Våga ha kul och släppa loss.
*Ta initiativ till att träffa nya människor.
*Sätt upp klara tider och regler med din arbetsgivare redan från början, så att det inte blir konflikter. Speciellt om du bor hemma hos dem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka