jobba med hästar, men samtidigt plugga...

A

AOW

Ska lite kort försöka berätta min situation
Jag har under en längre tid kännt ångest inför skolan, har haft en väldigt jobbig period utan att riktigt har haft någon att prata med. Idag var jag dock och besökte en läkare, som inte tyckte jag skulle forsätta och gå i skolan som jag gör nu eftersom jag antagligen komemr måt mycket sämre om jag gör det.
Ska därför börja plugga på distans, har varit i kontakt med en skola och jag fyllt i en ansökan o.s.v.

Men så till min fråga;
När jag har kommit in lite mer i skolan och kommit igång med det nya arbetsättet så kanske det inte kommer kännas så roligt att bara sitta hemma, har då funderar på ett jobb.
Jag bersättede för min läkare att jag gärna skulle vilja ta med mig hästen och åka iväg och jobba ngnstans (i sverige, men inte bo hemma) för jag tror det skulle kännas skönt att komma bort.
Men jag vill gärna kunna ha gymnasiebetyg om 2 år, för jag vill inte jobba med hästar hela live.
Så finns det någon möjlighet att man skulle hinna/orka med att jobba med hästar och plugga samtidigt? Skolan sköter jag via internet.

Hade ju inte direkt tänkt mig det största stället jag kan hitta utan ett litet mindre ställe som kanske inriktar sig på tävling/försäljning i mindre skala.
Jag är inte heller ute efter någon topplön då jag som sagt bara vill komma bort en stund och få syssla med något annat på dagarna.

Sv: jobba med hästar, men samtidigt plugga...

Hej,

Det är väldigt slititgt att jobba med hästar, man är TRÖTT på kvällen, har man dessutom egen häst som skall skötas kan det bli svårt att hinna med skolan oxå..
Kan du inte försöka hitta ett halvtidsjobb som begränsar tiden allså att du bara jobbar på förmiddagen tex.? Förstår att det blir tråkigt att bara sitta hemma o ha skolan på distans.

Det finns ju en hel del stall som behöver hjälp med in och utsläpp och där "lönen" då oftast består av fritt uppehälle för sin egen häst. Visserligen inga extra pengar in, men hästar är dyrt och kan man stalla in den gratis så är ju det bra. Dessutom så får du väll studiebidrag?
Det kanske kunde vara något för dig? Dessutom så om du måste upp tidigt på morgonen för att hålla på med hästar så är det ju lättare att sen faktiskt komma igång med pluggandet.
Lycka till! :D

Ska lite kort försöka berätta min situation
Jag har under en längre tid kännt ångest inför skolan, har haft en väldigt jobbig period utan att riktigt har haft någon att prata med. Idag var jag dock och besökte en läkare, som inte tyckte jag skulle forsätta och gå i skolan som jag gör nu eftersom jag antagligen komemr måt mycket sämre om jag gör det.
Ska därför börja plugga på distans, har varit i kontakt med en skola och jag fyllt i en ansökan o.s.v.

Men så till min fråga;
När jag har kommit in lite mer i skolan och kommit igång med det nya arbetsättet så kanske det inte kommer kännas så roligt att bara sitta hemma, har då funderar på ett jobb.
Jag bersättede för min läkare att jag gärna skulle vilja ta med mig hästen och åka iväg och jobba ngnstans (i sverige, men inte bo hemma) för jag tror det skulle kännas skönt att komma bort.
Men jag vill gärna kunna ha gymnasiebetyg om 2 år, för jag vill inte jobba med hästar hela live.
Så finns det någon möjlighet att man skulle hinna/orka med att jobba med hästar och plugga samtidigt? Skolan sköter jag via internet.

Hade ju inte direkt tänkt mig det största stället jag kan hitta utan ett litet mindre ställe som kanske inriktar sig på tävling/försäljning i mindre skala.
Jag är inte heller ute efter någon topplön då jag som sagt bara vill komma bort en stund och få syssla med något annat på dagarna.

En tanke jag fick... varför inte få godkänt av din kommun att plugga på annan ort. ta med dig hästen. bo på ett ställe som kan hjälpa dig både i skolan och med hästen. det är viktigt att komma hemifrån, dvs jag tror inte det blir bättre av att plugga distans.
nu vet jag inte hur gammal du är men ska inte spela nån roll.
Jag hade 2 spädbarn hemma, mellan 9-16hästar (avel), total renovering av gård, hundar och läste akademisk utbildning på högskola samtidigt. min man arbetade som alla andra.
Alla frågade hur jag orkade och hästarna var min terapi. utan hästarna hade jag inte redat det.

hejsan jag går i nian och nu pluggar jag skithårt för betygen.jag gör så häår eftersopm jag har hästrna hemma så går dom ute på fri tillgång hö.efterskolan slutar oftast 3 är hemma halv 4 .kollar att hästarna har vatten pluggar några minuter kanske en halvtimme sen rider jag gör klart allting i stallet går in och dushar äter och pluggar tills jag inte rokar sp mkt mer och sen så kollar jag på tv eller sover.+ att hästarna har 2 vilodagar i veckan så när jag inte har nåt speciellt på vardagarna åker jag och rider en kompis shettis för att jag inte har nåt att göra.

Du kan sakert hitta ett extra jobb nagra timmar om dagen for en dalig lon, det tror jag.

Annars sa kanske det gar att fa hjalp via skolan, som arbetspraktik,, naturbrukspogram eller nagot. Det ar valldigt interesant att vara pa en tavlingsgard du kanske kan titta runt efter interesanta stallen och skriva dom ett mail eller brev, ring eller sa kanske du bara aker ditt.. Vissa framfotterna sa gar allt bra,, emn ta inte pa dig for mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar