Jobba med gallopen.

D

Dragonfruit_

Skulle behöva jobba upp gallopen på en häst jag rider. Har ni tips på övningar och sånt man borde träna lite extra på för att stärka gallopen? :)

Sv: Jobba med gallopen.

Fattningar, som är rätt utförda, stärker galoppen. Likaså skolor och att galoppera över bommar.

Lycka till. :)

Dragonfruit_ skrev:
Skulle behöva jobba upp gallopen på en häst jag rider. Har ni tips på övningar och sånt man borde träna lite extra på för att stärka gallopen? :)

Bästa sättet för mig och min dam att stärka galoppen, har varit att träna fattningar. Alltså att bara fatta, galoppera två tre steg och bryta av... fatta från trav först och när fattningarna sitter bra med bara fem sex travsteg och kanske lika många galoppsteg, gå ner till skritt och fatta galopp med lite mer skritt och galoppsteg... Och sen när du kan jobba med galoppfattningar ur halt och det sitter, då har du kommit långt! *S*

Tack för svaret. Har tränat lite gallopfattningar, men hästen är så himmla pigg så det blir lite svårt. Explosion varje gång ;)

Är det tre meter mellan galoppbommar som gäller för stor häst? :)

Det har jag ingen aning om. Du kanske kan söka på hoppforumet?

Det är 3 meter som gäller.. jag brukar fatta från skritt och bryta av efter 4-5 steg. Annars funkar det bra med tempoväxlingar i galoppen. Om hästen drar så galoppera på ridbana/ i ridhus, annars blir det lätt bara en dragkamp och det gynnar ju ingen :) lycka till!

Min häst behöver också sträkas i galoppen och vi är på god väg. Rid ut ett par gånger i veckan och en av dagarna så kan du leta upp en bra klätterbacke och klättra ett par gånger upp och ner, de musklar både rygg och bakpartiet, på så sätt blir de lättare att jobba i form, och dvs blir starkare i galoppen. Sen kan man ju också öva mkt övergångar, fattningar (gärna från halt eller skritt) och jobba över cavalettibommar. =) Lycka till

*kl*
För att stärka och bygga upp "galoppmusklerna" är det lättastatt göra slutor. Det är samma muskler och man behöver inte sitta och dra i en pigg häst, utan kan lugnt göra det i skritt;)

Bäst gör du galoppfattningarna från skritt. Rid en halv bakdelsvändning och fatta galopp ur den bakdelsvändningen, hästen tvingas att sätta under sig.

Klättra som någon sa, också korta backar i galopp då lär sig hästen att ta i i just galopp. Du kan prova att galoppera snett uppför backarna också, men tänk på att göra det lika ofta från varje håll...

Om ägaren tillåter, leta upp en dunge med lagom glest mellan träden, bra underlag, men lite små små backar här och var, "ojämn" mark men ändå säker, dvs utan hål och gömda rötter att snava på, börja i skritt, lär hästen att se vart den går, fortsätt i trav, när hästen själv håller koll på benen, be om galopp, hästen tvingas lyfta på benen, se sig för och har hög "skyll sig självfaktor" om den kastar sig iväg... den måste ta det lugnt om den vill hålla sig på benen.

För att stärka galoppen är det viktigt att hästen är tillräckligt bärig för att kunna galoppera.
Förutom fattningar som övriga inlägg så galoppera med hästen i skogen i uppförsbackar också! Det fick jag göra med min häst tills hon var stark nog att öht behålla galoppen på marken.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar