Jobba i travstall?

dressyrtant

Trådstartare
Söker för tillfället jobb och undrar vilka lönevillkor osv som ni som jobbar inom travet har?
Jag kan ju inte jobba för fickpengar iom att jag har ett "vuxet liv" med barn och lån.
Är utbildad hästskötare.

Sv: Jobba i travstall?

Jag har alltid jobbat efter avtalsenlig lön.

Jag fick avtalsenlig lön när jag vikarierade som hästskötare i travstall, då var det 96 kr/h

Tack för svar (både Lillaloppan och Jettan)! :)
Det är väldigt bra att veta ungefär var lönen ligger. :)

Hurudana var/är era arbetstider???

jag svarar här på ditt pm istället. hoppas det är ok :D (tänkte ifall någon annan vill veta)

jag har lön enligt avtal (kommunalt), en fast lön! inget OB eller liknande, däremot får jag betalt för utselningar.
jag jobbar från 7 på morgonen (i många stall börjar man tidigare) och slutar väldigt varierat. allt från 4-7. nu ska man ju ta i beräkning att jag är enda anställda här och vi har 25 hästar... jag jobbar 6 dagar + 6 dagar 5 dagar.. dvs jag jobbar en dag i helgen två helger i rad, sen är jag helledig den tredje. detta verkar vara väldigt vanligt.

ovanpå det här tillkommer ju resorna, när ens passhästar startar så följer man med.

Tack Netted! :bow:
Det är bra att du svarar här ifall någon annan också vill veta! :)
Tidigt på morgonen har jag inga problem med, men kvällar och helger kommer jag att vilja tillbringa med barnen. Undrar om det går ihop med travstalljobb?
Självklart är loppen då en sak som kommer att inkräkta på kvällar/helger, och det är jag beredd på. Men normala kvällar och helger behöver jag finnas till hands för barnen.
Vad tror ni om förståelsen för detta om jag skulle få jobb på travstall?

varsågod :D

jo då, det ska nog gå! det varierar ju så himla mycket från stall till stall, främst är det kanske då en amatörtränare eller mindre proffstränare du ska leta efter? tror att det är lättare att slippa helger då :) du får höra dig runt helt enkelt!
dessutom brukar de flesta försöka vara klara runt 4-5, det gör vi också men vi har så mycket hästar för tillfället.

vi har avtalsenlig lön.. inget OB-tillägg men utselningar och traktamenten..

vi jobbar från halv6 - 6 ungefär på morgonen (börjar sela till fortkörningen kl 7 och hästarna ska ut i hagen och¨så ska de fodras först...) och slutar när vi är färdiga.. allt mellan 16-20 :angel:
vi jobbar måndag-lördag (halvdag lördag) och dom veckor vi jobbar söndag så är vi ledig lördagen efter.. förstod ni, är lite dålig på att förklara ;)

jag tror de skulle va bättre om du började i ett unghäststall för där är det inte några direkta kvällsjobb och helgjobb (förutom när man har foderhelg) eftersom dom inte startar...

Tack för svaren, alla! :bow:
Ja, jag måste säkert höra mig för med den som ev anställer mig.
Jag har ju barnen på dagis/skola och fritids, så jag måste kunna ställa mig efter de tiderna. Lite beroende på vad blivande sambon får för jobbtider förstås. Samt beroende på hur långt hemifrån jag jobbar, och hur mycket tid som går till arbetsresor. Så det är mycket som det "beror på" med mina möjligheter till arbetstider. :D
Enklare blir det bara jag vet tiderna för barnen och sambon. :)

jag tror du kan få svårt att hitta ett stall att jobba i, faktiskt.
Jag skulle inte kunna satsa på en person som ville ha de undantagen.
Möjligtvis om det gällde unghästinkörning.
gulan

Just nu jobbar jag mellan 06.00 -15.30, men det varierar, då vi har eget nu kan vi ju välja lite mer. I proffstall jobbade jag med start 06.00 eller 05.00 vid fodring till 16.00 eller 17.00 vid fodring. Hade man passhäst som startade fick man ju åka med på trav om man inte kunde få nån annan att ta det, och då vet man ju aldrig när man kommer hem... ;)

harjobbat hos olika och om flesta ahr varit efter avtalet.
et var skönt då man jobbade 7-16 men det var bar på ett ställe där jag avrit längst börjar man 5 och slutar väl runt 5.

jag tror du kan få svårt att hitta ett stall att jobba i, faktiskt.
Jag skulle inte kunna satsa på en person som ville ha de undantagen.
Möjligtvis om det gällde unghästinkörning.
gulan
Vilket automatiskt betyder att kvinnor med barn inte är välkomna att arbeta inom travsporten?
Har svårt att tänka mig att någon kvinna skulle vilja missa sina barns liv genom att jobba bort alla kvällar och helger.
I min situation är det självklart att barnen går före.
Jag tycker att trav är jättekul, men att jobba längre timmar än de flesta andra jobb, och vara lågavlönad är inte tillräckligt för att motivera mig att missa mina barns uppväxt. Ärligt talat skulle inte hög lön motivera mig heller. Men låg lön motiverar ännu mindre. :grin:
Däremot kan jag tänka mig att arbeta normal arbetstid för den avtalsenliga lönen. :idea:

Det är nästan så jag fick en flashback med kallsvettningar här och mindes varför jag slutade jobba inom hästbranchen. Jag trodde att det hade förändrats, men...
Förut upplevde jag det som att om man jobbar inom häst så ska man försaka allt annat för den stora ynnesten att FÅ jobba med hästar från tidig morgon till sen kväll för skruttlön. Att vara intresserad av något annat över huvudtaget är att häda.
Antar att inte så mycket har förändrats då.
Och att hästjobb fortfarande inte är hästjobb, trots löneavtal mm.
Utan det är fortfarande bara så att löneavtalen är en puts på ytan till det som egentligen är exploatering av människor som råkar gilla hästar och kan tänka sig att arbeta med dem.

Inom vilken annan branch bor folk i sopcontainrar där de sover några timmar för att orka mocka skit? Ja, jag vet ett konkret exempel på detta, faktiskt. Och där var det nog inte ens avtalsenlig lön. :crazy:

Ett jobb är ett jobb är ett jobb.
Trodde det hade nått hästbranchen, men antar att jag hade fel.

harjobbat hos olika och om flesta ahr varit efter avtalet.
et var skönt då man jobbade 7-16 men det var bar på ett ställe där jag avrit längst börjar man 5 och slutar väl runt 5.
7-16 låter ju ok. :laugh: Det börjar ju vara normal arbetstid. ;)

ja men där gick man hem 16.00 oavsett om man abra hunnit göra vid hälften av hästerna, samt att dom fick vara ute max 3 timmar dag för att hagarna skulle räcka till.:( arbetstiderna var väl det enda som var bra haha:crazy:

ja men där gick man hem 16.00 oavsett om man abra hunnit göra vid hälften av hästerna, samt att dom fick vara ute max 3 timmar dag för att hagarna skulle räcka till.:( arbetstiderna var väl det enda som var bra haha:crazy:
Oj. Ja det lät ju faktiskt mindre bra. :crazy:
Jag har också erfarenhet av situationen få hagar+många hästar. Största delen av arbetstiden gick åt till att ranta av och an med hästar till och från hagar. :crazy:
Eftersom det var så få hagar och så många hästar, så blev det ju täta byten, just typ 2-3 h mellanrum. I praktiken så var det så att när man hade bytt en runda hann man mocka ett par boxar och så var det dags för nästa hagbytningsrunda. :grin: Det slog sönder hela arbetsdagen, och man fick inget gjort annat än att föra hästar in och ut.
Hade sparat enormt med arbetskraft om det hade funnits fler hagar och man hade sluppit det evinnerliga rantandet.

Vilket automatiskt betyder att kvinnor med barn inte är välkomna att arbeta inom travsporten?

Typ ja... jag fick kicken från mitt jobb som hästskötare när min son var 3 månader, utan förvarning, med ett brev hem i brevlådan. Pga arbetsbrist. Dock var min vikarie kvar för jobb "kvällar & helger" plus en tjej till under samma arbete. Vem skötte då om hästarna om dagarna undrade jag? Fick svaret att det gjorde tränarens hustru ( samma hustru som några år innan deklarerat för mig när hon mötte mig ridandes att hon suttit på en häst EN gång & aldrig mer.) & tränarens mamma ( samma mamma som kutade baklänges om hästen frustade).

Så njaaa... vad säger man :angel: idag är jag iaf inte bitter längre :)

Oj. Ja det lät ju faktiskt mindre bra. :crazy:
Jag har också erfarenhet av situationen få hagar+många hästar. Största delen av arbetstiden gick åt till att ranta av och an med hästar till och från hagar. :crazy:
Eftersom det var så få hagar och så många hästar, så blev det ju täta byten, just typ 2-3 h mellanrum. I praktiken så var det så att när man hade bytt en runda hann man mocka ett par boxar och så var det dags för nästa hagbytningsrunda. :grin: Det slog sönder hela arbetsdagen, och man fick inget gjort annat än att föra hästar in och ut.
Hade sparat enormt med arbetskraft om det hade funnits fler hagar och man hade sluppit det evinnerliga rantandet.

Mkt tid spars om man har en walker !! de som inte skulle gå fort el bara motion släppte man i hagen, de som skulle gå fort släppte man i walkern medans man mockade.
De som gått fort släppte jag sen ut på eftermiddagen i hagen. 3 hagar på 7 hästar är inte mkt.. om inte alla kan gå ihop vill säga :P

Fast det är väl så att man får välja jobb efter personliga förutsättningar. Jag antar att du inte skulle söka ett skiftjobb inom industrin heller? Eller inom vården där man jobbar mycket kväll och helg? Nån måste ju åka på trav och sela ut, det är en del av jobbet. Däremot kan man ha synpunkter på att utselningspengen inte är mycket att hurra för och restid existerar bara i ett fåtal storstall... Drömmen vore att man fick betalt per arbetad timme, då skulle man ha en helt ok lön som travhästskötare. För dig verkar det ju dock inte hänga på lönen utan enbart arbetstiderna och då är det i mitt tycke så att vissa jobb passar helt enkelt inte när man har barn och familj. Arbetstiderna tycker jag är nåt man accepterar när man söker jobb i travstall. Passar det inte in i ens övriga liv så får man söka ett annat jobb.

Har jobbat lite extra i ett travstall. Där hade de avtansenlig lön, jobbade ungefär var tredje helg och var då ledig en dag veckan innan och en veckan efter (förstod nån? :angel: ).

Tror som andra att det kan vara svårt att vara småbarnsförälder och jobba i travstall, med tanke på vilka dagar man kan ha. Vet flera som gått över till att jobba på tex stuteri när de fått barn, eftersom arbetstiderna är lättare där, väldigt sällan de behöver gå senare än 17.00 (min erfarenhet)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 550
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka