Sv: Jobba i travstall?
jag tror du kan få svårt att hitta ett stall att jobba i, faktiskt.
Jag skulle inte kunna satsa på en person som ville ha de undantagen.
Möjligtvis om det gällde unghästinkörning.
gulan
Vilket automatiskt betyder att kvinnor med barn inte är välkomna att arbeta inom travsporten?
Har svårt att tänka mig att någon kvinna skulle vilja missa sina barns liv genom att jobba bort alla kvällar och helger.
I min situation är det självklart att barnen går före.
Jag tycker att trav är jättekul, men att jobba längre timmar än de flesta andra jobb, och vara lågavlönad är inte tillräckligt för att motivera mig att missa mina barns uppväxt. Ärligt talat skulle inte hög lön motivera mig heller. Men låg lön motiverar ännu mindre.
Däremot kan jag tänka mig att arbeta normal arbetstid för den avtalsenliga lönen.
Det är nästan så jag fick en flashback med kallsvettningar här och mindes varför jag slutade jobba inom hästbranchen. Jag trodde att det hade förändrats, men...
Förut upplevde jag det som att om man jobbar inom häst så ska man försaka allt annat för den stora ynnesten att FÅ jobba med hästar från tidig morgon till sen kväll för skruttlön. Att vara intresserad av något annat över huvudtaget är att häda.
Antar att inte så mycket har förändrats då.
Och att hästjobb fortfarande inte är hästjobb, trots löneavtal mm.
Utan det är fortfarande bara så att löneavtalen är en puts på ytan till det som egentligen är exploatering av människor som råkar gilla hästar och kan tänka sig att arbeta med dem.
Inom vilken annan branch bor folk i sopcontainrar där de sover några timmar för att orka mocka skit? Ja, jag vet ett konkret exempel på detta, faktiskt. Och där var det nog inte ens avtalsenlig lön.
Ett jobb är ett jobb är ett jobb.
Trodde det hade nått hästbranchen, men antar att jag hade fel.