jobba i travstall

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MalinS
  • Startdatum Startdatum
M

MalinS

hur mycket erfarenhet & kunskap vill travtränare att skötarna har? måste man vara född i ett travstall & ha lång utbildning för att ha en chans?
är väldigt sugen på att jobba med travare, men jag vet inte alls om mina kunskaper räcker till. jag har egna starthästar och kan förstås "grunderna", men har t.ex ingen aning om hur man sätter på suspensoar, pullnät och liknande. dessutom har jag inte styrka nog för att hålla riktigt dryga pullgrisar och det är väl en nackdel kan jag tro. har inte heller nån utbildning, däremot tävlat hoppning/dressyr i många år tidigare, om nu det skulle gjort nån skillnad.

så bör jag gå nån utbildning först, innan jag vågar mig på att söka några jobb? jag fattar ju att det är svårt att tala för alla tränare i sverige, men iaf så man har ett hum om hur det ser ut.

Sv: jobba i travstall

hur mycket erfarenhet & kunskap vill travtränare att skötarna har? måste man vara född i ett travstall & ha lång utbildning för att ha en chans?
är väldigt sugen på att jobba med travare, men jag vet inte alls om mina kunskaper räcker till. jag har egna starthästar och kan förstås "grunderna", men har t.ex ingen aning om hur man sätter på suspensoar, pullnät och liknande. dessutom har jag inte styrka nog för att hålla riktigt dryga pullgrisar och det är väl en nackdel kan jag tro. har inte heller nån utbildning, däremot tävlat hoppning/dressyr i många år tidigare, om nu det skulle gjort nån skillnad.

så bör jag gå nån utbildning först, innan jag vågar mig på att söka några jobb? jag fattar ju att det är svårt att tala för alla tränare i sverige, men iaf så man har ett hum om hur det ser ut.

Hejsan...
när jag började jobba hos en travtränare hade jag aldrig jobbat i travstall innan, hade inte heller någon utbildning. Har gått jordbruk på gymnasiet. jag hade bara monté licens å tränat hästar hemma och så, jag hade också som du tävlat inom ridningen i många år. Kunde inte sätta på suspensoar eller andra krångliga saker. Men jag kom in hos en, men de va svårt att få jobb utan utbilning eller erfarenhet och man fick tänkta mycket när man började hur allt skulle vara osv. Jag tycker att du kan testa att söka jobb men inte räkna me att du får något, det är ju jätte svårt å många tar inte in oss som inte jobbat mycket inom travet utan vill alltid ha dom som jobbat många år å nästan har tröttnat.
men jag tycker itne du ska vara rädd för att testa men många har inte så roliga arbetstider å man får slita arslet av sig men många e bra också å tänker på sina hästskötare mycket..=)

hoppas du får något jobb det är ett jätte roligt jobb som man får mycke erfarenhet av... lycka till:rofl:

Jag hade absolut ingen erfarenhet alls av tävlingshästar o hur det fungerar i ett travstall. Jag fick lära mig allt där. Jag var hos en amatör o det var bara jag som jobba där.
Jag vet inte hur de e lite störra stall där kanske man bör kunna lite mer. Men du har alla fall lite erfarenhet så jag tror inte det ska vara några problem?!

När vi hade hjälp från en av dom större tränarna i trakten, vi åkte upp en dag i veckan med hästen å körde heat tilsammans med hans hästar, så var vi sex par som åkte ut på banan. Hamnade bredvid en tjej jag inte kände igen, då berättade hon att hon var dagisfröken men ledsnat och börjat som hästskötare istället.
Detta var första gången hon körde:D
Det var inte så himla länge sedan det skedde så sök på du;)
//C

Jag fick praktik i ett travstall hos en proffstränare genom skolan. Visst jag har kört travare innan och så, men kunde inget om tävlingshästar. Hade aldrig kört med klocka och inte heller på banan.
Jag har lärt mig massor av att praktisera där, ska va där 2 dagar i veckan men är där oftast fler. HAr blivit så att jag jobbar all min lediga tid, även tävlingsdagar. Har även blivit erbjuden jobb efter att jag slutat skolan :banana:
Trivs så fruktansvärt bra :D
Men jag kan säga det, att travtränare är mycket speciella :rofl:

Jag fick praktik i ett travstall hos en proffstränare genom skolan. Visst jag har kört travare innan och så, men kunde inget om tävlingshästar. Hade aldrig kört med klocka och inte heller på banan.
Jag har lärt mig massor av att praktisera där, ska va där 2 dagar i veckan men är där oftast fler. HAr blivit så att jag jobbar all min lediga tid, även tävlingsdagar. Har även blivit erbjuden jobb efter att jag slutat skolan :banana:
Trivs så fruktansvärt bra :D
Den sista meningen håller jag med om!!!

nej tyvärr (eller som tur är, beroende på vilken sida man "står") så behövs ingen utbildning.. så vi som har utbildat oss har gjort det till ingen nytta o tränarna anställer outbildade som jobbar för vilken (låg)lön som helst...

/Emmah som önskar hon var klokare förr o utbildade sej till något man har nytta av.... :smirk:

Jag hade inte jätte mycket erfarenhet när jag började hos den första A-tränaren men jag hade grunderna det tyckte ha räckte.
sen lärde han mig och den kunskapen jag fick där den har jag kvar än idag.
Jag började med att jobba extra sen sommarjobb och sen blev jag fast anställd hos en annan tränare.

Vissligen hade jag hållt på lite med kompisars starthästar innan jag började jobba, men att arbeta åt en amatör tycker jag inte är samma som hos en A-tränare.
Jag tycker att man lär sig mer hos en A-tränare och man får vara med på mer än hos en amatör. (inte illa menat mot er amatörer)

Men jag tror inte man behöver speciellt mycket kunskap när man börjar som skötare utan det kommer med tiden. Det finns alltid nya saker att lära sig under tiden man jobbar.

Jag hade inte heller någon erfarenhet av trav, bara ridning. Trav var ju förresten ändå bara djurplågeri!! Men jag hade hovslagarutbildning i sikte och behövde praktik. Jag fick praktik hos en travtränare i 6 månader, när den tog slut jobbade jag gratis där och efter det fick jag fast jobb utomlands. Jag vet inte hur gammal du är, men är du ung skulle jag ge rådet att låta dig "utnyttjas". Dvs. erbjuda dig att komma och hjälpa till tex på helger till att börja med. Är du ambitös och visar att du lär dig rutiner och sysslorna snabbt och är pålitlig kommer du med all säkerhet att ha ett jobb ganska snabbt.
Något jag tycker är viktigt är att direkt tala om att -Jag är helt rudis på trav och vill lära från början. Själv fick jag lära mig hur man på ett rätt och säkert sätt släpper ut hästar i hagen och hur man på rätt och säkert sätt släpper in en häst i boxen........efter 13 år med häst varav 8 med egen:crazy: . Min "lärare" sa direkt -Jag känner inte dig, och vet inte hur mycket du kan, så jag kommer att behandla dig som totalt novis och kommer inte att fråga dig om du vet. Det var det som var så himmla bra! Här gäller det ju givetvis att man får någon som är villig att berätta, lära och visa. Så måste man komma ihåg att alla stall har olika tyckanden och tänkanden. Travtränare är alla olika. Men kan man grunderna så går det lätt att ställa om sig.
Som någon annan har skrivit......man får slita arslet av sig, och det är tungt och dåligt betalt -och fantastiskt roligt! Klart värt att spendera några av sina unga år om man är hästintresserad.
gulan

Klart du ska söka jobb! Huvudsaken är att du har ett intresse av att lära och hand med djuren. Hur man fäster en suspensoar är ju helt ointressant i sammanhanget. Allt extra som tillkommer lär du dig med säkerhet efter hand. Dessutom så uppskattar många travtränare att de kan forma sin personal själva. Istället för att anställa någon som redan bildat sig en uppfattning kring saker får de chansen att forma någon som passar deras egen träningsfilosofi. Det krävs inget annat än känsla för djuren för att kunna köra häst, antingen har man det eller så har man det inte. Jag meddelade min förra chef att det inte krävs någon större IQ för att strirra in i ett hästarsel hela dagarna!

Lycka till och självklart får du jobb även om du får räkna med att flytta.

Jag fick jobb hos en B-tränare med sjuhelvets massa hästar utan att ha gått nån utbildning, och hade inte haft kontakt med travet tidigare.
Däremot har jag befunnit mig i körsporten (alltså den "klassiska") och jag är uppväxt med hästar.
Jag fick jobb direkt, och var ambitiös och ville lära mig, vilket innebar att jag ca 2 månader senare satt och körde snabbjobb.
efter att ha jobbat där i 4 månader var jag den som blev tillfrågad att följa med som ansvarig skötare när 16 hästar skulle stallas upp på Solvalla.

Kontentan: Var ambitiös och villig att lära dig så kommer det gå lysande.

Många travtränare anställer nästan hellre någon som inte kan så mycket men som vill lära sig, som de kan lära upp i sin egen anda och forma som dom vill (hur nu det där lät:smirk: ) än någon "förståsigpåare" som redan är expert från dag 1...

Sök ett hästskötarjobb och testa. Det är ett tufft liv, men jag skulle aldrig vilja byta.

delvis knapplån...

tack för alla svar! blir nog till att prova på att söka i alla fall, det kan ju inte mer än gå åt skogen. :) ni som vet, ska man hålla sig till att svara på dom annonser som dyker upp ibland, eller bara köra hela registret a - ö och fråga direkt om de behöver skötare? eller uppfattas det som för framfusigt?

men det är ju det som är halva grejen. :D känner en del hopp/dressyrryttare och det är inte alls samma stämning där, för att dra alla över en kam. trivs mycket bättre på travstallbacken med tillhörande människor än ridsportens dito.

Senast ändrad av en moderator:

ni som vet, ska man hålla sig till att svara på dom annonser som dyker upp ibland, eller bara köra hela registret a - ö och fråga direkt om de behöver skötare? eller uppfattas det som för framfusigt?

Ring runt och fråga...hör gärna med kontakter vilka som söker folk och som kan vara bra att jobba åt. Vet inte var du hör hemma, men det finns ju en del tränare som "alltid" söker folk och där omsättningen på personal är väldigt stor, av olika anledningar.

Haha. håller med du :p
Stört sköna är dom :D
Man ska inte bli förvånad över vad dom kanvräka ut sig :rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Egentligen har jag ett bra jobb på en bra arbetsplats, men ibland ruttnar jag en aning på att sitta ensam framför en datorskärm inomhus...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024