Jobba i Frankrike

A

Ansia

Jag söker någon som jobbat i frankrike med hästar och som kan dela med sig av sina erfarenheter därifrån. Jag är en tjej som funderar på att åka dit efter studenten och jobba, helst i ett tävlingsstall. Vad finns det för likheter/skillnader på ridning och hantering? Är det svårt att komma in i språket även om man läst en del franska? Jag vill framför allt utvecklas som ryttare och inte bara göra grovjobbet så därför vill jag gärna komma i kontakt med någon som varit där och upplevt kulturen, språket och "hästvärlden". Mycket tacksam för svar! Anna:)

Sv: Jobba i Frankrike

Jag bor i Frankrike, har möjlighet att be om info i "hästvärlden" och skulle möjligen kunna hjälpa dig. Språket fixar sig alltid, det är väl inte det största problemet.

Vad vill du göra lite mer exakt? Hur länge vill du stanna? Vil du ta ett diplom eller bara jobba? Vad har du för erfarenhet?

Jag tror din dröm blir svår, p g a det franska systemet, men varför inte.

Jag har inte arbetat i Frankrike men har varit runt om i Skandinavien. Lärde mig otroligt mycket av det. Enligt mig är det ju stor skillnad i hästhantering i olika länder, även fast man bara reser till något land som ligger närmare Sverige. Man ser ur många olika perspektiv. Jag arbetade både i galoppstall, hoppstall och på ridskola.

Den absolut största skillnaden var ju språket. Men som tur är så har man ju engelskan när det krånglar till sig.. :p

Jag tycker absolut att du ska ta chansen att komma utomlands. Det är inte många chanser man får!

Jag bor i Frankrike, har möjlighet att be om info i "hästvärlden" och skulle möjligen kunna hjälpa dig. Språket fixar sig alltid, det är väl inte det största problemet.

Vad vill du göra lite mer exakt? Hur länge vill du stanna? Vil du ta ett diplom eller bara jobba? Vad har du för erfarenhet?

Jag tror din dröm blir svår, p g a det franska systemet, men varför inte.[/QUO

Hej! Om du kan hjälpa mig så skulle det vara toppen!
Jag tävlar 1.20 hoppning häst. Rider också regional dressyr på min ponny. Har just nu två tävlingshästar igång och tävlar regelbundet. Har jobbat i dressyrstall och har fått jobba med allt från unghästar till de på grand prix-nivå. Är mest intresserad av hoppning men tycker båda dicipliner är roliga. Det jag brinner för är framför allt att få rida och plocka fram det bästa ur hästarna.
Jag hade framför allt tänkt att jobba men vad finns det för diplom att ta?
Hade tänkt mig stanna i ca ett år. /mvh ANNA

Jag har inte arbetat i Frankrike men har varit runt om i Skandinavien. Lärde mig otroligt mycket av det. Enligt mig är det ju stor skillnad i hästhantering i olika länder, även fast man bara reser till något land som ligger närmare Sverige. Man ser ur många olika perspektiv. Jag arbetade både i galoppstall, hoppstall och på ridskola.

Den absolut största skillnaden var ju språket. Men som tur är så har man ju engelskan när det krånglar till sig.. :p

Jag tycker absolut att du ska ta chansen att komma utomlands. Det är inte många chanser man får!

Ja, det verkar verkligen som en upplevelse för livet, därför tänkte jag resa nu innan jag börjar plugga eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill. Vilket ställe var roligast att vara på? Vad det tufft och fick du något för det? (boende, mat?) Några tips inför utomlandsjobb? Mvh Anna

Jag hakar på tråden här då jag hade tängt skriva en liknande tråd. Även jag letar nu efter ett jobb i Frankrike nu under våren och sommaren. Håller själv på att läsa Franska just nu och täkte kombinera mina franska lektioner som jag har över nätet med lite språstudie/arbete.
Jag letar då efter ett jobb i ett stall. Gärna inom turism. Där man givetvis får gära grovgörat, men även ha turidning med turisterna mm. Har inga planer på att ta diplom inom något. Vis det man får lära sig är en extra stor merit. Jag vill framför allt bara bgga på min meritlista med olika aktiviteter.

Är det någon som känner till något sådant ställe. Hade blivit överlycklig om folka hade kunnat höra av sig till mig om tips på olika ställen, så jag vet vart jag skall börja leta.:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar