Jobba häst i regn!

R

rosita

Om ni bestämt er för att rida ut eller om ni jobbar hästen utomhus, gör ni det då även om det regnar eller blåser mycket,eller hoppar ni över den dagen?
Bara nyfiken:angel: :angel:
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag brukar ge mig ut i regnet ändå, men kanske inte stannar ute så länge som det kanske var meningen om det är riktigt skitväder.
Igår var det regn regn o regn här, men jag trotsade vädret och gav mig ut i skogen o tro det eller ej, men jag hade uppehåll i över en timma!!!!
 
Sv: Jobba häst i regn!

jag hoppar över om det är dåligt väder, dvs. regn efter som min pålle går o drar i hop sig som en räka o bara vill vända upp rumpan mot regnet... vaken jag eller han får ut något av en sån ridtur... det tar bara på humöret...
 
Sv: Jobba häst i regn!

under sommaren och långt in på hösten då vi haft våra hästar på bete och inte tillgång till ridhus.
då har vi ritit i alla sorters väder.
och även nu om det råkar vara upptaget i ridhuset så kan vi gå ut i paddocken och ta oss en tur.

det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.

vickis som längtar till vintern såå vi får galoppera i mujksnön
 
Sv: Jobba häst i regn!

jag hoppar över om det är dåligt väder, dvs. regn efter som min pålle går o drar i hop sig som en räka o bara vill vända upp rumpan mot regnet... vaken jag eller han får ut något av en sån ridtur... det tar bara på humöret...

Min häst tycker också det är :eek: att bli riden i regnet,känns som man inte har nån glädje av det.
Man kanske kunde rida med paraply:idea:
 
Sv: Jobba häst i regn!

Min häst tycker också det är :eek: att bli riden i regnet,känns som man inte har nån glädje av det.
Man kanske kunde rida med paraply:idea:

ja de sku va en ide!!! spänna fast det i tränset på nåt bra sätt... om inte annat sku man ju väcka uppmärksamhet!!! :D
 
Sv: Jobba häst i regn!

Eftersom min dam är uppe i åren, 22 år gammal, rejält uppe i kondition, pigg och fräsch, så vill jag helst röra henne 6-7 dagar i veckan. Eftersom jag inte har ridhus, eller tillgång till transport 365 dagar om året, utan måste säga till ungefär tre veckor i förväg, så får jag ta skeden i vacker hand och rida ut, även om vädret inte är det bästa.

I början var min dam också som en räka och allmänt ogillande till att gå ut. Men numera har hon faktiskt lärt sig, att om hon lyssnar på matte och går rätt, så får hon gå hem efter en stund, även om vi bara ridit 25 minuter. Och är det väldigt blåsigt, så tar vi bara en skritturi närmaste omgivningarna utan något särskilt arbete.

Så det går bra.

Och som nån sa, när jag var yngre, hette det året om, i alla väder...

"Det finns inga dåliga väder, bara dåligt med kläder"

Jag ser alltid till, att ha extra, torra kläder i stallet att byta om med och flera filtar att torka hästen med. Sedan har vi tillgång till pannrummet, att hänga upp kläder och täcken i på tork. Det torkar jättesnabbt. :love:
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag rider i alla väder. regnkläder åt både häst och åt mig så kan amn rida även i regn;)
I vinter är det bara kylan som kan hindra mig då jag har förfrysit ena foten en gång och är oerhört kylkänslig på denna fot och är livrädd att förfrysa om.Så hjälper inte tåvickningarna så ger jag mig hemmåt ist=)
 
Sv: Jobba häst i regn!

det beror kanske på hur mycket det regnar. Men vädret har aldrig hindrat mig.
Tycker det är värre med vinter och snöstorm...
 
Sv: Jobba häst i regn!

det får va riktigt skitväder ifall jag ska strunta i o rida... dvs ordentlig storm el likn.

har varit ute ett antal timmar/mil o distanstränat i spöregn....
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag har inget annat val :smirk: inget ridhus eler paddock,så d e bara ut i regnet,har regnat två veckor nu :( men åskar d så skonar jag pållan mot träning :rofl: :smirk:
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag var ute i lördags med min pålle som hade vilat dagen innan och hade inte jobbat så mkt dagarna innan, så jag trotsade hällregnet och gav mig ut i paddocken och skulle jobba lite. (stenigt ute, så det går bara att skritta i skogen = inget arbete)

Men min häst kan man lika gärna låta stå vid skyfall :angel: Han ville knappt gå framåt, Han har slutat resa sig, men nu hade han tendenser igen, han var okoncentrerad, ville inte och tyckte att livet var pest. så han fick gå in igen och jag tog ett riktigt pass idag i stället...

Vet nu att när himlen öppnar sig, får min häst stå..
 
Sv: Jobba häst i regn!

I början avskydde min ena häst regnet. Men nu rejsar vi i från det (det är vad han tror man kan göra i allafall!) Men jag rider oavsett väder. Isåfall är det nog värre med blåst än med regn enligt mig. Men jag vill att det ska funka i alla väder trots allt. Är det dock en vinter med snöblask och ösanderegn funderar jag nog mer än en gång eftersom det blir både halt och man kan kyla ner hästen
 
Sv: Jobba häst i regn!

Klart, skulle aldrig falla mig in att strunta i att rida om det såväl regnar en vecka

hästen ska ha motion ändå
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag brukar ge mig ut i regn, snö och blåst... Det händer ibland att jag hoppar över, det är inte alltid hästen är så sugen att fara ut att rida i regn heller... om det verkligen spöregnar eller är -20 och snöstorm så kan jag skippa att rida! :crazy:

En gång red jag och min kompis ut... det blåste rätt så mycket i början av ridturen. När vi hade ca 1-2 km kvar till stallet så bröt snöstormen ut! Jag såg INGENTING! Min kompis ponny vände rumpan mot stormen och vägrade gå en meter. Vi fick henne att gå bakom min ponny och jag la mig över hästens hals och hoppades att hon hittade hem, det var otäckt!
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba häst i regn!

Såklart rider jag i alla väder, utom om det åskar förstås.

Har bra regnkläder så det är inga problem, blåser det mycket försöker jag att rida någon skogsrunda där det blir lite mer lä. :)
 
Sv: Jobba häst i regn!

Så sent som idag red vi i stallet ut, i äkta skåneblåst, 12-14 sekundmeter, och regn. Litet uppehåll en stund, men tror ni inte att vi hamnar mitt i värsta hagelskuren?
Hästarna vänder rumpan till o vägrar att röra sig annat än diagonalt, så vi stod vackert o väntade ut det hela. Och såklart spricker det upp lagom tills när vi kommit hem, torkat hästarna o släppt ut dem igen.
:p

Om jag rider beror på hur mycket det regnar, och i vilket behov hästen är av motion, om det funkar att lägga en vilodag den dagen så är jag så bekväm att jag gör det, istället för att stå över ridningn en dag med fint väder.
 
Sv: Jobba häst i regn!

Hästen behöver ju sin motion oavsett väder. I förrgår var jag ute i skogen 1,5 timme i hällregn och kraftig blåst. Inte det roligaste ridvädret men man får klä sig rätt så går det bra. Om jag inte alls har lust att rida en sån dag går vi ut på en rejäl promenad istället.
[I]Bra kläder!![/I]
 
Sv: Jobba häst i regn!

Rider oavsett väder, alltid kan man träna nåt.
Enda undantaget skulle väl vara extrem kyla...är väldigt frusen av mig :o
 
Sv: Jobba häst i regn!

är det riktigt skitväder.. då menar jag RIKTIGT skitväder.. då hoppar jag över.. men öven om det regnar och blåser så rider/kör jag ändå
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp