Jobba häst i regn!

Sv: Jobba häst i regn!

Regnar det mkt så väntar jag en stund, slutar det inte kanske vi tar en promenad bäst det går.
Min häst kryllar ihop sig till en räka med och går i sidled och gör allt för att gå med rumpan mot regnet. Svårt att arbeta han då när han går som en boll.
Regn o blåst är att glömma, skulle hämta han i hagen en gång då. Och han kommer alltid när man kallar även vid regn o blåst bara det han kommer ryggandes lr i skänkelvikning beronde på varifrån regnet kommer..:D Så då är det inte lönt att jobba med han.
Men blåser det bara så gör vi precis som vanligt, lite tittigare häst men det är bara skoj.
 
Sv: Jobba häst i regn!

vågar inte det längre...min nya sadel kanske "går sönder" :D
 
Sv: Jobba häst i regn!

jag rider ganska ofta ut när det regnar, har jag bestämt mig för att ut och galoppera blir det så oavsett väder. de där dagarna med dåligt väder när jag inte har bestämt vad jag ska göra kan det hända att jag passar på att rida i ridhuset...
 
Sv: Jobba häst i regn!

Rider trots att det regnar.
Om det blåser rider jag oxå, men om jag har en väldigt orolig/ung häst brukar jag stanna på ridbanan.
 
Sv: Jobba häst i regn!

*kl*

Det beror på hur mycket det regnar! Om det desutom blåser hårt från sidan också, brukar jag hoppa över ridningen.
Annars kan jag tycka att det kan vara skönt att rida i regn!
 
Sv: Jobba häst i regn!

blåst eller lætt regn ær inga problem, vi har aldrig haft tillgång till ridhus så vi ær hærdade! Dock brukar jag skippa ridningen om det regnar mycket, varken jag eller hæsten tycker om det (ær det många dagar i rad kan vi sjælvklart ge oss ut nån dag). Pållen går bara och spænner och vrider sig, vilket kan resultera i att jag blir på dåligt humør. Jag ser ingen som helst anledning att uthærda regnet, hæstar dør inte av en vilodag.
 
Sv: Jobba häst i regn!

KL

Rider i ur och skur, såvida det inte är årets skyfall eller årets orkan.

När skulle man rida annars på hösten om man lät regnet stoppa en? Hästen skulle ju få stå var och varannan dag!
Min häst bryr sig inte ett dugg, lika glad och pigg ändå.
 
Sv: Jobba häst i regn!

Om det skulle bli ett riktigt dåligt oväder med ösregn och åska skulle jag nog hoppa över ridningen den dagen, men om det bara är lite duggregn gör det ju inte så mycket.
 
Sv: Jobba häst i regn!

Rider i ur och skur, hästen behöver sin motion och inte kan jag välja väder på tävlingarna så det är lika bra att både jag o och hästen är vana o arbeta i alla slags väder.
 
Sv: Jobba häst i regn!

Om det duggregnar så rider jag..däreomt om det regnar mer så låter jag bli. Min häst kör ner huvudet i backen för att undvika regnet så sådana ridturer är inte roliga och inte speciellt säkra heller för den delen.
Snöar det kraftigt så är det samma sak där men är det lite grann så är det inga problem.

Vid blåst är det ingen fara. Däremot så ser jag till att ha ridtäcken/ländtäcken på min häst, men det har hon för jämnan på hösten och vintern ändå (känslig häst).
 
Sv: Jobba häst i regn!

Lite regn kan vara mysigt och avslappnande tycker jag :o

Mycket regn.. njae, helst inte.. men om jag har rediga kläder så visst.
Nordisen bryr sig inte ett dugg :)

Blåser det massor blir hon väldigt tossig så ska jag rida så blir det i paddocken men helst inte :D

Snöstorm e tveksamt, skulle vara en mysig skogstur isåfall.. problemet nu är att vi måste rida iaf 15 min för o komma t skogen :crazy:
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag rider i alla väder utom åska och storm, dvs jag undviker att ge mig ut när det är direkt farligt... vill ju helst inte varken bli träffad av blixten eller få ett nedfallande träd i huvudet....
 
Sv: Jobba häst i regn!

Brukar rida en snabbis, men d blir aldrig så seriöst som vanligt.
Hästen tycke rinte om leran under magen, och bara flamsra typ
 
Sv: Jobba häst i regn!

Jag rider så länge det inte är farligt att rida - blåser det så mycket att jag riskerar att få ett träd i huvudet hoppar jag över ridturen, likaså om det åskar eller är snöstorm. Jag gillar faktiskt att vara ute när det regnar, så länge jag har bra kläder på mig givetvis. Pållen är inte lika förtjust i det men han brukar gå att övertala ändå. :)
 
Sv: Jobba häst i regn!

När jag slutade jobba proffesionellt med hästar så försvann tvånget att träna i ur och skur.
Såedes tränar jag enbart när jag tycker att det är kul och jag tycker defenitivt inte att regn hör till kuligheterna vad gäller att träna häst.
 
Sv: Jobba häst i regn!

KL.

Jag rider/tränar oavsett väder. Har man inget ridhus så är det bara att hålla igång ändå.

Däremot så anpassar jag träningen efter vädret.

ÄR det skit väder och jag tänkt ett dressyrpass, så är det ingen ide, då min kille blir helnipprig av blåst, dä är det bättre att skritta en timme, eller klättra, alt tömköra.
 
Sv: Jobba häst i regn!

KL

Rider i ur och skur, såvida det inte är årets skyfall eller årets orkan.

När skulle man rida annars på hösten om man lät regnet stoppa en? Hästen skulle ju få stå var och varannan dag!
Min häst bryr sig inte ett dugg, lika glad och pigg ändå.

Ja, hur gör jag då när hästen inte är ridbar i regn, han står mest bara och lider i hagen, ska han dessutom ut och röra på sig så är han surare än en citron och inte samarbetsvillig alls. Vad gör jag då, ger honom "lyckopiller"? ;) Själv tycker jag att det är ganska mysigt med regn, bara det inte stormar samtidigt.

att köra till ridskolan varje dag det regnar mycket funkar inte riktigt heller :(
 
Sv: Jobba häst i regn!

Ja, hur gör jag då när hästen inte är ridbar i regn, han står mest bara och lider i hagen, ska han dessutom ut och röra på sig så är han surare än en citron och inte samarbetsvillig alls. Vad gör jag då, ger honom "lyckopiller"? ;) Själv tycker jag att det är ganska mysigt med regn, bara det inte stormar samtidigt.

att köra till ridskolan varje dag det regnar mycket funkar inte riktigt heller :(

Härdar honom :D

skojar.
Men om du har ländtäcke på osv osv - är han lika sur då....?
 
Sv: Jobba häst i regn!

Lånar din knapp

Rider oftast i vilket väder det än är.
Är det ritkgit redigt pissväder så får han stå. Betty rids ju inte nu alls (ryggtrassel). Så hon får inte gå en minut ens utan regntäcket.

Matte är dessutom asförkyld så tror dem får stå idag faktiskt
 
Sv: Jobba häst i regn!

Alltså det beror ju på.
Regnar det MYYYYCKET och hela tiden, så rider vi nog inte. Regnar det en skur då och då, eller bara duggregnar så rider vi i alla fall.
Blåser det väldigt mycket så rider vi antingen på ridbanan, eller en liten runda. Ibland rider vi som vanligt ändå.
Min häst skiter i blåst och regn men dom andra gillar inte det. Och jag vill inte rida ut själv så du skiter jag i det med.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp