Jobba från marken

hag391

Trådstartare
Jobbar ni ofta med kapson +lina?

Hade inte förstått träningen med kapson och lina tills jag fick testa idag och måste säga att jag undrar varför jag inte gjort det förr :love:

Var riktigt bra träning för både hästen och mig och måste definitivt lära mig mer. Har mest använt tömmar innan vid markarbete

Sv: Jobba från marken

Just nu var det länge sen jag jobbade hästen i linan, eller longera alá AR som jag kallar det. föredrar det sättet framför det mer tradiotinella med inspänninstyglar.

Jag brukar longera i kapson, men jag longerar inte annorlunda med den än med träns (och ibland Chambon). Jag använder inte inspänningar. tömkör också ibland och den träningen är ju mera varierbar än longeringen.
På vilket sätt blev din longering annorlunda med kapsonen? Är det dressyr från marken du menar eller är det longering? (ursäkta om jag är trög)

Jag gör det väldigt sällan numera. Det är jättebra för att komplettera i början med grovjobbet, dels att man kan kombinera övriga sinnen med ögat och då lättare ser vad hästen gör med sin kropp (och själv lära sig koppla ögat till känslan uppsuttet sen), dels för att varva utan ryttare på ryggen.
Sen tycker jag lätt det börjar bli tråkigt och enformigt. Brist på fantasi eller kunskap att ta det snäppet till kan det såklart vara också! ;) För skulle jag få guidning av en tränare tycker jag det är nyttigt att öva några gånger på förhoppningsvis snäppet bättre nivå, eller att öva in ett speciellt moment (galoppfattningar..) men gör man för mycket samma sak och för stor andel på egen hand känns det så lätt att det blir traggligt och enformigt, motion på sin höjd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 465
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar