Jobba/flytta utomlands, vad gäller?

L

Litteflax

Har blivit erbjuden ett riktigt bra jobb med bra lön på Irland. (Logi + 300 euro i veckan) och funderar på att ta det. Dock har jag massor av frågor, och jag vet att det finns endel här inne som jobbat / flyttat / bor utomlands så jag hoppas jag kan få hjälp med detta...

Vad gäller för mig om man ser med svenska myndigheters ögon sett, jag har inte avsett att stanna för alltid, men ett par år, och hur ser det då ut med t.ex pension, ska jag lägga undan 100 euro i veckan för pensionssparande, räcker det t.ex, något annat man ska tänka på? Jag är trots allt snart 25 år, och behöver börja tänka på sådana saker som pension o.s.v.
Hur gör man med försäkringar och så? Uppehållstillstånd? Arbetstillstånd? Vad gäller för min anställning med irländska myndigheters ögon sett? Vad gäller för regler från arbetsgivarens sida? Och något annat jag behöver tänka på?

Är det någon som vill hjälpa mig här inne? Har försökt talat med arbetsförmedlingen, men de visste ingenting.... Hur funkar det t.ex med a-kassa och så?

Sv: Jobba/flytta utomlands, vad gäller?

Har tyvärr bara varit där och jobbat ett halvår så jag vet inte men du får gärna PM:a mig om det är nåt annat du undrar över. Skulle vara kul att veta vad det är för jobb du har fått och var!

Litteflax skrev:
Hur gör man med försäkringar och så?
Det basta ar att skaffa en olycksfalls och livforsakring i Sverige. Dessutom tycker jag att du ska ordna med sa att forsakringen betalar for eventuell transport av ditt lik till Sverige ifall du skulle do av nagon anledning, for det kan bli en mycket kostsam historia for din familj i Sverige och jag tror inte att de eller du skulle uppskatta en katolsk begravning pa Irland.
Du kan aven ringa forsakringsbolagen pa Irland och fixa en forsakring hos dem. Jag kan ge dej telenummer mm om du ar intresserad. Men det kanns nog lattast att ha en forsakring i Sverige. Se till sa att du har all sjukhusvard betalad i forsakringen, sa att du kan fa privatvard pa Irland. Den allmana varden ar bra, men inte lika bra som den privata.

Uppehållstillstånd? Arbetstillstånd? Vad gäller för min anställning med irländska myndigheters ögon sett? Vad gäller för regler från arbetsgivarens sida? Och något annat jag behöver tänka på?
Eftersom du ar en EU-medborgare ar det bara att flytta till Irland, har har du samma regler som de irlandska medborgarna. Dock maste du meddela narmsta polisstation att du arbetar och bor pa Irland, de kommer att halsa pa dej dar du bor och de kommer att ge dej alla papper du behover. Din arbetsgivare ska skaffa dej en "P60" - vilket ar den irlandska skattesedeln. Du kommer pa din lon betala PAYE (Pay As You Earn) och PRSI (Pay Related Savings Investment), vilket ar pension och sociala avgifter. Nar du sedan flyttar till Sverige, far du tillbaka pensionen du har betalat in.
MEN, ar du saker pa att du har ett vitt jobb?? Du berattar inte vad det ar for ett jobb, men de flesta jobb inom hastvarlden pa Irland ar svart-jobb!!

Hur funkar det t.ex med a-kassa och så?
Du maste prata med ditt fack i Sverige for att se hur det fungerar. Kolla aven nar Forsakringskassan i Sverige forsakrar ut dej, sa att du inte far en chock nar du kommer hem till Sverige. Jag ar fortfarande inte utforsakrad i Sverige, och jag har bott pa Irland i 6 ar nu. Men jag har en kompis som blev utforsakrad efter 6 manader pa Cypern.

Beratta vart pa Irland du ska, kanske du kommer att jobba nara mej!!

Du skall anmäla till svenska myndigheter att du flyttar utomlands, denna blankett kan du få hos skattemyndigheten.
Undrar oxå som ngn annan är ditt jobb ett vitt eller svartjobb?

roslagen skrev:
Du skall anmäla till svenska myndigheter att du flyttar utomlands
Varfor da?? Nar man berattar for de utlandska myndigheterna (tex Irland) sa skickar de ju alla papper till de svenska myndigheterna. :confused: :confused: :crazy:
Jag har aldrig berattat for de svenska myndigheterna vart jag bor, men det vet de om i alla fall. De skickar med jamna mellanrum information om pension, sjukforsakringar och dessutom skickar de alla grejer sa att jag kan post-rosta fran utlandet vid val.

Senast ändrad:

Tror det dar skiljer sig fran land till land, jag var tvungen att sjalv meddela de svenska myndigheterna att jag flyttat :crazy:

Det sager sakert att du maste gora det sjalv, aven fast det egentligen inte behovs...kanske ar de ite lata!! :idea: :devil:
Jag gjorde det aldrig, varken fran Irland eller de manaderna jag bodde i Windsor, England....och jag fick/far brev fran de svenska myndigheterna pa bada stallena.

Berattade du innan eller efter du flyttat? Hur lang tid tog det innan du fick nagonting fran Sverige? Post-rostar du fran England och sa?

Jo, jag är säker på att det är ett vitt då de enligt papperen kommer att ta 24% skatt på lönen (det är den skatten som gäller där, som jag fattat det?).
Jag har jobbat på Irland, som hästaupair, i ett halvår förut, så det är tack vare de andra arbetsgivarna som jag fått erbjudande om det här jobbet... Ska tacka ja eller nej innan jul, men vill ju veta alla formella byråkratisaker först, det är ett stort steg att flytta och verkligen jobba mot att vara där svart som stalltjej...

Jobbet är med galopphästar hos en större tränare i Kildare. Det var ett tag sedan jag red galopphästar men jag funderar på att åka till min gamla arbetsgivare och träna lite ett par veckor först, för som jag fattar det så kräver den här chefen ganska mycket för lönen, vilket jag visserligen inte är rädd för... Kommer att bli nervös innan, fast Irland känns ändå som ett lämpligt land att bo i några år eftersom det finns många andra svenskar inom hästsporten där och jag dessutom varit där ett par gånger förut... Och lönen är ju bra i alla fall, däremot blir det mycket slit, sex dagar i veckan jobbar tydligen hans anställda, men det gör väl många på Irland, har jag för mig från jag var där...

Så det är ingen av er som pensionssparar "hemma" (i Sverige) t.ex?

Hej!

Jag är också på gång att flytta utomlands ett tag. Jag tror att det är en smart idé att snacka lite med både Skatteverket, Arbetsförmedlingen och kanske även Försäkringskassan innan man dra. Inte nödvändigtvis för att man MÅSTE - men för att man säkert kan få en massa smarta tips helt gratis.

Här är för övrigt en rätt bra länk med fakta om att arbeta och bo i andra EU-länder http://europa.eu.int/eures/home.jsp?lang=sv

Arbetsförmedlingeh har även broschyrer och böcker som man kan ta med sej hem, som handlar om att flytta och arbeta utomlands. Jag vet att när jag flyttade till Irland så fick jag en liten bok som hette "Arbeta och bo i Irland".

Kan jag fråga vem galopp-tränaren är?
Att arbeta 6 dagar i veckan är ganska ovanligt inom hästsporten på Irland. Normalt arbetar de flesta helger dock, då tävlingar mm oftast ligger på helgerna. Det mesta jag hört talas om att någon arbetat är 5 1/2 dag i veckan. Oftast är man ledig någon veckodag.
Jag tycker INTE att du ska ta ett jobb där du från början vet att det blir mycket att göra, för det blir alltid mer att göra i alla fall.

Hur många hästar tänker sej tränaren att du ska rida varje dag? Hur många hästar finns i träning? Hur många hästar finns på gården? Mockar och fodrar du, eler rider du mest?
Om du rider mycket, tänker din arbetsgivare att lösa en amatör-licens till dej??
24% i skatt låter riktigt lågt. Se upp så att han inte anställer dej som uthyrningspersonal...alltså att du har ett företag där du hyr ut dej själv som arbetskraft. Det är myvket vanligt att tex byggarbetare gör så på Irland, för att kunna byta jobb ofta, men samtidigt vara sin egen.
24% öåter lite för lågt för att innehålla allting. Men kom ävan ihåg att du får tärna en hel del med pengar på Irland innan du behöver betala skatt över huvud taget.
Kolla in www.revenue.ie, det är det irländska skattemyndigheten. Där hittar du all information du behöver.

ramonarunds skrev:
Varfor da?? Nar man berattar for de utlandska myndigheterna (tex Irland) sa skickar de ju alla papper till de svenska myndigheterna. :confused: :confused: :crazy:
Jag har aldrig berattat for de svenska myndigheterna vart jag bor, men det vet de om i alla fall. De skickar med jamna mellanrum information om pension, sjukforsakringar och dessutom skickar de alla grejer sa att jag kan post-rosta fran utlandet vid val.

Jag tror inte irland skiljer sig från holland som vart aktuellt i mitt fall men här kommer lite hållpunkter.

Folkbokförd i Sverige?
Om du flyttar utomlands och ska vara borta ett år eller mer, ska du normalt sett inte längre vara folkbokförd i Sverige.

Har du från början planerat att vara borta en kortare tid, men förlänger vistelsen? Då ska du anmäla flyttning till utlandet så snart du bestämt dig för att vistas utomlands minst ett år. Det gör du på blankett SKV 7665.

Om du flyttar till ett annat nordiskt land är det inflyttningslandets bestämmelser som avgör om du blir registrerad som inflyttad till det landet. Du ska anmäla flyttning till ditt skattekontor så utfärdar de ett internordiskt flyttningsbetyg. Detta intyg krävs för att du ska bli folkbokförd i inflyttningslandet.

Behåll möjligheten att rösta
Är du svensk medborgare och har fyllt 18 år senast på valdagen blir du automatiskt införd i röstlängden. Röstlängden gäller i tio år från utflyttningsdagen. En ny tioårsperiod startar om du anmäler att du vill vara kvar i röstlängden, eller anmäler adressändring. Ny adress i utlandet anmäler du på blankett SKV7742.

Viktigt om skatter
Skatterätt och folkbokföring har olika regler för bosättning. Det kan t.ex. innebära att du fortfarande ska betala skatt på vissa inkomster i Sverige, trots att du har utvandrat och blivit avregistrerad från folkbokföringen.
Du anses skattemässigt bosatt i Sverige och ska lämna deklaration om du har kvar viss anknytning, t.ex. om

din make/maka/partner och barn bor kvar i Sverige
du behåller din bostad i Sverige
du har kvar ditt företag i Sverige

Jag rekommenderar starkt att surfa in på http://skatteverket.se/ och ta reda på vad som verkligen gäller. Det är tex inte så kul att bli dubbelbeskattad för arbete.

Vi verkar ha olika erfarenheter, där jag var, (visserligen i ett halvår, ifrågasätter absolut inte att du inte vet bättre som varit där i sex år), jobbade de flesta mest hela tiden, om det var svarta eller vita arbetare vet jag dock inte (dock hade de extra lön för den sjätte dagen).
Hur mycket är skatten på Irland då? Jag har bara modem så att sitta och surfa runt på nätet är inte aktuellt förrän jag kommer hem till mamma i morgon :crazy:
Har kollat enligt arbetsförmedlingen och på deras papper (det var de enda de kunde prata om, interpraktik), är skatten 24%. Nu är inte interpraktik något alternativ för mig då man måste riskera att bli långtidsarbetslös, en annan, som jobbat inom travsporten ett bra tag, har bra referenser o.s.v kommer inte riskera bli det.
Det där med att ha företag och hyra ut sig vet jag ingenting om, vad innebär det? Är det något man kan göra även som svensk?

En annan sak, framförallt riktad till Ramona som sysslar med export av hästar, vad kostar det om jag vill ta med min egen häst över till Irland, stallplats har jag, men själva transporten, och vilka papper behövs, vad gäller? Det är inte aktuellt så länge jag inte vet att jag kommer att stanna, men känner jag att jag vill stanna ett par-tre år kan det kanske vara värt att fundera.
Hur många hästar som finns på gården vet jag inte, 30-35 tävlingshästar i alla fall och mitt jobb blir som arbetsryttare, han har även en hel del hinderhästar vilket jag tycker är kul då jag red en del hinder senast jag var där. Fodringen ingår inte i jobbet, mockningen sköter arbetsryttarna på helgerna, de helger man jobbar.

Jag pmar ramona om namnet på tränaren när jag vet om jag tackat ja eller nej... Funderar dock starkt på att tacka ja, fungerar det inte får jag väl försöka hitta något annat jobb...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 713
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
3 244
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
2 010
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama