Sv: Jobb

Det går inte runt! :crazy: Det låter ju väldigt bra när man hör att ett dagis har 25 hundar och att det kostar låt säga 2200:-/hund = 55.000:-/mån. MEN det är extremt mkt räkningar man har. En lokal kostar massor och speciellt när man ska ha hundar där i, då vill hyresvärden ha en del för att det blir väldigt slitet.
Sedan har man en massa försäkringar och så betalar man en hel del till bla miljö- och hälsa, djurskyddsinspektion m.m m.m

Sedan kostar det med att hålla i filtar, biabäddar, soffor. Det kan av speciellt valpar/unghundar bli en hel del som behöver köpas in nytt. De tuggas ganska rejält.

För att kunna hinna med alla hundar så måste man vara minst 2 st, vilket båda vill ha lön så att man kan betala hyra och övriga räkningar. Att det är kul på jobbet är en bonus, men inget som betalar räkningar. Man jobbar väldigt långa dagar och är "aldrig" ledig. Kan inte ha semester när Du vill, för då ska ju hundarna ha någonstans att vara under ägarnas semestrar.

Så visst, dagis och hundar i all ära. Det är skitkul att jobba/driva dagis, men det är ingen dans på rosor. Det är långa dagar och dåligt betalt. Många dagis tar dessutom in praktikanter för att slippa anställa, tyvärr är det många gånger enda chansen till att kunna driva dagiset.

Va skoj!
Jag praktiserar också på hunddagis, i gbg. Har varit där i 6 månader snart... Jag tror det är det roligaste jag gjort i hela mitt liv!

Kul! Hur kommer det sig att du fått praktisera så pass länge?

Jag praktiserar för att bli behörig till att söka till djursjukvårdarprogrammet. Man kan antingen ha 6 månaders praktik med vård av sjuka djur eller 12 månader med vård av friska. Men det var typ 2 års väntetid för att få en praktikplats på djursjukhusen här så jag tänkte att det var lika bra att at 12-månaders-praktiken.
Då tyckte jag hunddagis var ett bra val och det ångrar jag verkligen INTE! Jag älskar hundar över allt annat, nästan. Förutom pojkvännen då och mina kaniner. Men har aldrig kunnat ha hund eftersom mamma och lillebror är pälsdjurs-allergiker (kaninerna är utekaniner).
Har redan börjat planera för min första hund... Det känns så himla skönt, för man får så himla mycket gratis där. Jag har lärt mig att läsa hundarnas språk någorlunda i alla fall, och att man kan få respekt, lite auktoritet utan att egentligen behöva göra något speciellt, bara vara bestämd. Jag har fått hjälp med rasval och vad jag ska tänka på när jag väljer uppfödare.
Men du har ju redan hund så du kanske inte lär dig så mycket mer, men jag har fått sååå mycket bara av att vara där. Det är det bästa valet jag någonsin gjort och det är det roligaste jag någonsin gjort! Du kommer ha såå kul!

Glömde skriva att praktiken är via arbetsförmedlingen och att jag får bidrag.

Ok, då förstår jag. :)

Jag tror jag kommer lära mig mycket trots att jag redan har hund. Jag tycker min hund är så o-hundig. :D Och på dagis finns ju alla slags hundar.

Tror också jag kommer ha väldigt kul! Jag är väldigt morgontrött men det känns inte alls jobbigt att behöva gå upp halv sju på morgnarna. :D

Okej. Hur då o-hundig? Är det din hund på bilden? För den är väldigt fin... :)

Svårt att förklara.. Men om man till exempel går förbi en hund som morrar lite avvaktande kan hon bli superglad och vill springa fram till den. Lite såna där smågrejer..

Ja, det är hon på bilden. :)

jaha! tihi...
hur var första dagen nu då?
berätta gärna va ni har för rutiner... kan va kul att jämföra lite :)

Jättekul! :)

De öppnar 6.30, jag kommer dit vid 8 och då är första morgonpromenaderna. Vet inte hur länge de brukar vara men idag gick vi 45 minuter. Sen var det lite fixa o dona där inne, byta vatten till hundarna osv. Umgicks lite med hundarna också (de sitter 2-4 i varje rum men brukar få turas om att vara i "människorummet"). Runt 11 var det väldigt lugnt, då brukar hundarna slappa ett tag. Sen får hundarna turas om att gå ut i rastgården, några i taget. Och sen är det promenader igen. Idag gick vi inte så långt för det var väldigt varmt.
Kl 16 slutar jag (fast idag fick jag gå 14.30 :)). Sen stänger dagiset 18.00. :)

Vad kul!! :D

Älskar hundar, så det jobbet skulle nog passa mid med! :banana:

Grattis till jobbet! ;)

Jaha! Oj vi har det lite annorlunda där jag praktiserar...
Vi öppnar 7:00 och så är det inlämning till 9:00 sen får hundarna gå ut i rastgården i "rummen" som de är i. (vi har permanenta grupper så alla i ett "rum" går ut samtidigt). Sen så är det långpromenad kl. 10 (ca:2 timmar) för de som inte är för gamla eller unga. Sen så, de (av människorna) som är kvar under promenaden typ plockar i rastgården, ger de hundar som är kvar mat, byter vatten, städar lite, släpper ut i rastgården, typ lite allt möjligt som behöver göras. Sen är det vila mellan 12 och 14 och då äter vi lunch och sitter med hundarna och kan sova, läsa bok om vi vill. sen är det städ av rummen, dammsugning moppning och så går hundarna ut i rastgården en gång till. Sen är det hämtning från 15 och så stänger vi 18.

Det är lite bökigt just nu dock... två tikar har börjat löpa för första gången samtidigt så de måste vara inne på kontoret... men vi tror att de har smugit igång för hanarna är helt galna! De står typ och ylar i omgångar... tror att nån av dem kanske redan är i höglöp fast ägarna sa att de hade börjat i helgen...

Bökigt som sagt... :smirk:

Ja, det var lite annorlunda!

Får se hur det blir på "mitt" dagis när någon tik börjar löpa, för nu är det en hel del hanhundar där.. :D

maskrosen & linafina: Tack tack :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: Hgfy
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka