T

tantflour

Jag ramla in i travbranchen på ett bananskal.
Har aldrig haft det i tankarna.
Jag hamn på ruta ett i livet och fick börja om.
Då viska nån i mitt öra att jag skulle ringa en travtränare o se om jag fick praktisera där. Och det fick jag :)
Och vilken Lyckoträff. Tog 5min så visst vi var vi hade varandra och jobbet bara flyter på. Inge krångel utan bara en sund hästhållning.
Har kört en del vagn o häst men aldrig travhästar.
Men Satan va roligt det är!
Jag är tydligen duktig på det oxå:bump:
Min tjänst är bara att köra häst. Jag mockar, sopar, fodrar m.m inte.
Så i det blir mellan 4-6hästar om dagen. Både unghäst jobb, intervallträning och snabbjobb.
Man kan inte ha det bättre!!!

Men vad är problemeet, jo det är bara en praktikplats, Jag har aktivitesersättning fram till sista april.
Som det ser ut så har dom inte råd att anställa mig, hur mycket dom än vill.
Så jag börjar redan nu få lite panik för vad jag ska göra efter april.

Alltid förr när jag har sökt hästjobb så har det varit här på buke. Men här verkar inte travtränarna ha hittat.
Så vart söker man jobb som travhästskötare?
Finns det någon sida, forum, eller annat som travtränare andvänder sig av?
Eller är det mun till mun?

Mvh/Flour

Sv: Jobb!

är nog mest mun till min. Du får ringa och höra dig för.

Nu tror jag det kan vara lite svårt att bli anställd, då du inte har så jättestor erfarenhet, och de flesta tränare har hjälp av tjejer som vll pyssla med hästarna och även träna.

Men försök, att jobba i travstall är det roligaste som finns.

Fråga den du jobbar för nu om han/hon kan tipsa om vem du ska kontakta, det finns säkert ett nätverk av stall i området. Han/hon kanske också är intresserad av att lägga ett gott ord för dig?

Erfarenhet har jag. Referenser från landslagsryttare både i sverige och utomlands. Topp betyg från hästgymnasium.
Har jobbat 8månader i travstall nu och det blir 7månader till.
Så att jag inte skulle få jobb pga bristande erfarenhet tror jag inte.

Det svåra är bara att hitta vitajobb.

Båda tränarna har bara gott å säga om mig. Så dom kommer ge goda refernser
Dom klagar redan på hur det ska bli utan mig.
Jag har inte frågat dom om dom vet någon ledigtjänst, känns lite svikande.
Men får försöka sprida ut att jag är tillgänglig =)

har du sån erfarenhet och bra referenser borde de inte vara något problem, men som sagt brukar ränna mycket tjejer som hjälper till gratis, och på så sätt får tränaren hjälp utan att behöva pynta för sig.

Det är just det jag inte vill, Jobba dag som natt, tävlingar o helg. Och sen i slutändan bara få några tusen.
Min kompis fick jobb hos en tränare direkt av sin handläggare på Arbetsförmedlingen. Den tjänsten kom aldrig ut på annons.
Så tur. Den tjänsten är vit med avtalsenlig lön.
Samma där jag är nu dom har en anställd med avtalsenlig lön.
Så jobben finns...

Fundera på att ringa kanslierna på alla banor och be dom sätta upp en Annons på någon anslagtavla, som jag kan fax till dom eller så...
Kan det funka?

absolut bra idé, dock tycker jag det är bättre om du åker till tränarna själv och presenterar dig, iallafall de som är inom romligt avstånd.

Och inom häst, och travvärlden är det mycket slit för kanske lite pengar, man måste älska hästar mer än pengar för det ska fungera tror jag.

Jag har jobbat i omgångar hos en tränare, nu sist hade jag med en av mina egna hästar ner som behövde lite miljöombyte, så jag tränade honom som vanligt, så det var skönt att inte behöva lämna alla hästarna hemma.

En vanlig dag där kunde se ut, först ska de som ska ut, gå ut, sen mockar vi, när de är klart körs hästar, sen är det oftast lunch för oss eller hästarna. Sedan fortsätter det med hästar som ska köras, varvas med de som ska gå på rullbandet.

Jag hade det väldigt fritt med att bestämma vad jag ville göra, och om de var nå speciella hästar jag vela köra eller göra något annat med.

Jag får komma och jobba när jag vill där, varav det blivit i omgångar,

Det finns 40tal hästar i det stallet.

Jo det är inget jobb man blir rik på det vet jag.
Men jag har blivit för gammal för att jobba för boend o 3000kr i månaden.
Det gjorde man när man var ung och bara vill jobba med hästar så man tog vad som helst.
Men med den erfarenhet jag har samlat på mig, tycker jag att det minsta jag kan kräva är en vit lön enligt avtal.
Och inom trav så finns dom jobben, men jag har inte rätt kontakter än.

Därför undra jag om det fanns något forum det travfolk annoserar

Jag tror som du jassica, efter snart 35 år på travbanor har jag nog inte sett en enda sån annons?

Arbetskraften brukar stå i kö även hos såna tränare som är mer eller mindre ökända. :eek:

Men jag har ju inte kollat så aktivt eftersom det aldrig varit aktuellt med hästjobb för min del.

Och nej, travtränare läser Travronden i stället för att använda nätet men annonserar de verkligen efter folk där? jag läser den inte själv.

Det är tränare som annonserar i Travronden efter hästskötare ibland, kanske en annons per månad!
Min erfarenhet är att tränare vill att man tar kontakt personligen, telefon eller helt enkelt åker till dem eller pratar med dem på travtävlingar.

Då är det väl bara iväg och leta.
Men jag ha sett en del kuskar som annonsera efter hästar på stallbacken fiken, där borde man ju även kunna söka efter jobb?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka