Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!
Där förlorade du även mig. Inte i förståelse för vad du skriver, utan din åsikt om att man inte anser sitt jobb viktigt om man inte jobbar heltid under en period. Jag tycker helt enkelt annorlunda
Jag har ett "högprestigejobb" med karriär och lååååång utbildning. Jag tycker att mitt jobb är viktigt, har en relativt stor del av min identitet i mitt jobb, är framgångsrik på jobbet och ja - jag satsar på jobbet helt enkelt. Skillnaden är att jag inte värderar det högre än mina andra intressen, dvs barn/partner och hästar, för att må bra och skapa balans. Jag måste jobba och vara framgångsrik på jobbet för att må bra, men inte enbart och det är jag ytterst glad för - för annars skulle jag vara rätt torftig som person, så som JAG är, skulle jag tro.
Både min man och jag gjorde det aktiva valet innan vi skaffade barn att skulle vi ha barn - ja då skulle vi också se det/dem som ett projekt i sig, att investera tid i. Fortsätta satsa på våra jobb, det är liksom naturligt för oss, men anpassa dem utefter barnet/barnens behov (vi har ett just nu, och två inom någon månad). Att det därmed innebär att vi inte satsar 110% på karriären gör att klättringen går lite långsammare, men inte särskilt mycket vågar jag påstå - i mitt eget fall känns det inte så alls, faktiskt. Och den ev. fördröjningen känns inte som något misslyckande på jobbet på något sätt - för ingen av oss upplever att våra arbetsgivare ser oss som mindre attraktiva eller värda att satsa på.
Och skulle vi trots allt känna annorlunda om ett tag så "let so be it" för ett tag, för våra väderingar gällande barnen, och våra intressen i barnen, är lika viktiga som intresset för våra jobb. Innan barnet/barnen så var det enkelt att jobba övertid, nu känns det helt enkelt inte roligt - hur roligt jobbet än är i sig. För nu går det så uppenbart ut över någon annan.
Man kan vara intresserad av sitt (karriärs)jobb utan att jobba en massa övertid, utan kan fokusera på att "bara" jobba heltid, eller i mitt fall just nu till och med 80% (men det är max vad som "fungerar" rent praktiskt att gå ner till i mitt jobb - och det är svårt tidsmässigt att få ihop det på 80% så det blir en del övertid, men låt gå), utan att bli "kall" på arbetsmarknaden. Det beror mycket på arbetsgivaren skulle jag vilja påstå.
Vad man sen VILL som person är en annan fråga - tycker jag.
Min man jobbar mer övertid än vad som är rimligt just nu, känner han, och satsar därför på att byta jobb trots att han är "mitt i karriären", för han vill inte missa barnens uppväxt, tycker inte att det är värt priset - hur välbetald och framgångsrik han än är. OCH intresserad av sitt jobb. För att han vill investera mer tid i barnen beror inte på att han inte trivs optimalt på sitt jobb. Hans balans innebär helt enkelt ett större barnfokus än vad nuvarande arbetsgivare kan erbjuda.
Jag hade tänkt att jobba 100% initialt, men vår son mår uppenbart sämre av att gå längre dagar på dagis än han gör (07.30-15.00 - han vaknar tidigt så för honom så fungerar det bättre att hämtas tidigare än att lämnas tidigare) i nuläget, går han längre är han allt för trött när han kommer hem, och då känns valet enkelt.
När maken har bytt jobb så byter vi, så jag jobbar 100%, och han 80% under en period, så får vi se hur länge det behövs.