Jobb vs familjetid - råd behövs!

Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ja, jag var också alltid kvar sist - ensamstående mamma :). Och jag tyckte också de där sista timmarna var mysiga. Jag önskar att jag inte blev så påverkad av alla perfekta bullmammor i min omgivning ;).

Jag skulle tro att de perfekta bullmammorna är rätt imperfekta yrkesmänniskor.;) Vad har de för yrke, och hur mycket krut lägger de på det?

Det är lätt att bara fastna i att jämföra sig med folk som satsar enbart på en sak, klart man blir bra på det då! Ungefär som att jämföra sig själv som hobbyryttare med nån som jobbar med hästar - jämfört med dem rider jag som en sopa, å andra sidan har jag ett annat yrke och en familj också, vilket de kanske inte har. Ägnar man all sin tid åt en enda sak blir man förståss bra på det, vare sig det är yrket, hemmet eller nåt annat. Men hur kul är det att bara göra en enda sak?

Jag tror att de där väldigt korta dagisdagarna möjliggörs på bekostnad av kvinnans yrkesliv.

Och jag har svårt att riktigt se nyttan med det. Resonemanget verkar förutsätta att det är synd om barnen på dagis, men då borde man väl inte lämna dem där alls.

I övrigt känner jag igen att 6.30-14.30 ses som en kort dag, medan 9-17 ses som en lång dag, trots att det är lika många timmar. Och trots att många barn skulle må bra av att få sova lite längre på morgonen.

Mabuse och Petruska, ni är ju kloka precis som vanligt :). Och jag vet ju att de andra mammorna inte satsar lika mycket på jobbet som jag, men de får mig ofta att känna som om jag 'offrar' barnet för pengar. Som om yrket = pengar. För mig är det ju så mycket mer. Men det verkar de flesta i min omgivning inte förstå - tyvärr.

Och jag känner igen det där med timfördelningen också, vi sköt hela dagen en halvtimme för något år sedan, så vi lämnade 30 min senare och hämtade 30 min senare, varpå det plötsligt blev mer 'synd' om dottern :confused: ?

Nåja, jag skall sluta ha dåligt samvete för dagistimmarna, min man bekymrar sig ju inte av någon anledning... han tycker att hon verkar nöjd och glad, och sedan slutar hans tankar liksom ;)

Ja, min erfarenhet är att barnen gör skillnad på att vara hemma och på dagis även utan att relatera det till att vara med mig som förälder. Det är skönt att vara hemma och få skrutta runt med sitt, även för barnen, tycks det. Jag håller med dig om att 8-16.30 inte på något sätt är plågsamma tider, men känner man att man har utrymme för ett val så kan man ju prova olika alternativ för att dra ner på den tiden. En risk med ett mer krävande och avancerat jobb är att man inte har så lätt att hålla hårt på tiderna utan att jobbet av olika skäl vid olika tillfällen drar ut på tiden. Då är det skönt att ha en backupplan.

(Till TS, har du bytt avatar?? :crazy: Jag höll på att inte känna igen dig.)

Japp, bytte idag :D. Insåg att min avatar var dottern när hon var 2 veckor gammal, så den är ju snart 4 år gammal!
Precis som du säger är det svårt med dagistider och vissa jobb... nu har ju som väl var både jag och maken ganska flexibla tider, och kan jag så hämtar jag henne lite tidigare. Och ibland blir jag sen, men då kan nästan alltid maken åka istället. Han har ju dessutom mycket kortare resväg än jag :).

Idag fick jag för övrigt ett annat alternativ också, på mitt nuvarande jobb, som iofs innebär samma dagistider, men där vet jag ju att jag trivs också.

men de får mig ofta att känna som om jag 'offrar' barnet för pengar. Som om yrket = pengar. För mig är det ju så mycket mer. Men det verkar de flesta i min omgivning inte förstå - tyvärr.

Till och med om det nu vore så att man jobbade enbart för pengarna (och varför det nu vore så lågtstående??), så tycker jag ändå att det där resonemanget är konstigt.

Dels måste man ju ha en inkomst. Dels är det en konstig tanke att barnet är "offrat" medan det är på dagis.

De där i din omgivning? Tror de mangrant att kvalificerade, krävande jobb där man har en lång utbildning handlar om att man är så kåt på pengar??

Vilka är de?

Härifrån Förälder känner jag igen att småbarnsmödrar inte bör värdera sitt yrkesliv alls, men jag träffar faktiskt inte på det särskilt ofta någon annanstans.

Ja, det kanske inte är barnet som offras, utan tiden man får med barnet :). Och i min omgivning drar många ett likhetstecken mellan det och pengar - typ, kan du inte ta ett mindre krävande jobb och gå ner till 80% och kanske leva lite snålare istället. Så drar de upp hur mycket grejer dottern har och att jag kunde köpa billigare saker istället för det bryr ju hon inte sig om.
Jag försöker säga att jobbet är en del av mig, men då får jag att ja men är det viktigare än baaaarnet, du kan ju ooooomöjligt tycka att det är viktigare än baaaaarnet. Sagt med himlande ögon.

Jag ser alla som pusselbitar i mitt liv, som jag råkar trivas förbannat bra med faktiskt.

Vet inte varför jag umgås mycket med sådana mammor nuförtiden? Det är ju dotterns lekkamraters familjer oftast, och grannar, och andra vänner som jag trivs jättebra med så länge det här ämnet inte kommer upp. Dessutom tycker de att min man är så fantastisk för att han lagar mat och hämtar och lämnar. Aldrig nån som tycker att jag är fantastisk när jag gör de sakerna... heller ingen som tycker att jag är fantastisk för att jag är jävligt duktig på jobbet ;)

Man har dåligt samvete för att barnet går hem 16,30 fast de flesta kanske går 16,15. Men det ser man inte för att man kommer precis efter.

Jag försöker säga att jobbet är en del av mig, men då får jag att ja men är det viktigare än baaaarnet, du kan ju ooooomöjligt tycka att det är viktigare än baaaaarnet. Sagt med himlande ögon.

Jag brukar faktiskt, utan att skämmas, elakt tänka att det där är de uttråkades (och lågutbildades) överlevnadsstrategi.

Själv är jag skeptisk till att göra barnet/föräldraskapet till sitt centrala livsinnehåll så till den grad. Om inte annat blir det väldigt tomt när ungen blir stor. Och jag tror inte att det är till glädje för något barn att vara sin mammas (det verkar ju främst gälla mammor) enda meningsfulla livsinnehåll.

Som förebild, och för en dotter dessutom, ska du naturligtvis visa att du kan prestera på flera arenor, inte bara i hemmet.

Bland mina kompisar, så tycker jag att det verkar som att de som haft hemmamammor/motvilligt arbetande mammor har mer problem med dåligt samvete över allt som hör den föråldrade kvinnorollen till, än vi som haft yrkesarbetande mammor som vet sitt värde även utanför familjen.

Jag har själv svårt att få ihop det i huvudet hur andra gör, men på vårt dagis går de flesta barn hem vid 15-16, efter 16 slås fyra avdelningar ihop och då är de väl 5-10 st kvar... (av 75 barn 2,5-5 år)

När jag pratar med de andra föräldrarna är det oftast mamman som jobbar 80%, och de blir bestörta över att min dotter ska gå 8-16.30.
Min dotter tycker om dagis, i en ideal värld skulle nog 15.30 vara lagom att gå hem för henne. De gånger jag hämtat tidigare, vid 14-15, har hon mest blivit störd i leken, för då har de just kommit igång med något efter mellis. Så det är svårt att veta vad som är 'lagom'. Det är när jag jämför med andra jag får dålig-mamma-vibbar... (ja, eller dåliga föräldrar, men jag kan ju bara stå för mina känslor :) ).

Jag förstår inte hur det skulle göra dig till en dålig förälder?? Och vad är det som är så hemskt att din dotter är på dagis mellan 8-16.30??
Många barn lämnas ju faktiskt innan 7.
Och att det bara är några få barn kvar när man hämtar är väl inget negativt.

Dessutom tycker de att min man är så fantastisk för att han lagar mat och hämtar och lämnar. Aldrig nån som tycker att jag är fantastisk när jag gör de sakerna... heller ingen som tycker att jag är fantastisk för att jag är jävligt duktig på jobbet ;)

Det där kan jag inte förstå. Varför skulle det vara så fantastiskt att han delar de vardagliga sysslorna med dig??
Det tyder ju på att de andra mammorna har män som inte hjälper till hemma, och jag tycker synd om dem.
Men sen å andra sidan så känner jag igen det där. Av mina vänner är jag nog den enda som har en sambo som gör lika mycke hemma som jag.
Vi är också det enda paret (av de sju jag känner som precis har fått/ska ha barn) som kommer att dela lika på föräldraledigheten.

Ja, och jag blir så arg på mig själv - jag borde vara STOLT över att vi har det såhär, två bra jobb och vi delar lika hemma, bra förebilder för dottern - men trots det får jag lite dåligt samvete för att han gör sin del. Liksom va :confused:. Bara för att 'alla andra' män slipper det, liksom. Ja, ibland är jag kanske inte så smart trots allt, haha.

Ja, och jag blir så arg på mig själv - jag borde vara STOLT över att vi har det såhär, två bra jobb och vi delar lika hemma, bra förebilder för dottern - men trots det får jag lite dåligt samvete för att han gör sin del. Liksom va :confused:. Bara för att 'alla andra' män slipper det, liksom. Ja, ibland är jag kanske inte så smart trots allt, haha.

1. Grattis!

2. Man ska inte jämföra sig med andra, särskilt inte med dem där gemensamma värdegrunder totalsaknas.

3. Vinsterna med två karriärer överglänser nackdelarna så mycket att djupare reflektion känns tämligen onödig.

4. Grattis igen!

//Arbetsnarkomanen

Haha, du är för ljuvlig :D
Jag vet ju att allt det här är BRA och avskyr att jag jämför!
Den här veckan ska jag bestämma mig, förhandlar idag på båda ställena. Håll en tumme för mig!

men trots det får jag lite dåligt samvete för att han gör sin del. Liksom va :confused:. Bara för att 'alla andra' män slipper det, liksom.

Oj! Det där tycker jag var häpnadväckande, sorgligt och rätt intressant. Stackars dig, det låter skitjobbigt att hitta sådana föreställningar i sin egen person.

Vad säger din man om du berättar det, undrar jag nyfiket.

1. Grattis!

2. Man ska inte jämföra sig med andra, särskilt inte med dem där gemensamma värdegrunder totalsaknas.

3. Vinsterna med två karriärer överglänser nackdelarna så mycket att djupare reflektion känns tämligen onödig.

4. Grattis igen!

//Arbetsnarkomanen

Instämmer helt! :bow:

Älskar man sitt arbete, när arbetet är en viktig del av ens eget både inre och yttre liv och funktion, då MÅSTE man satsa på sitt jobb. Får man inte den stimulansen som jobbet ger, då mår man (ähum, läs jag..) inget vidare.

Jobbet är en lekplats för vuxna. All ens kreativitet, lösningsförmåga, vetgirihet får utlopp där. När man "lekt av sig" så kan man också fungera med andra som inte leker på samma sätt eller intresserar sig för samma lekar - och ändå ha trevligt tillsammans!

Jag hade döden långsamt dött utan mitt jobb. Jag hade också döden dött om det en dag visade sig att jobbet inte längre gav det det ger idag, men då hade jag naturligtvis bytt.

Men mitten - du sitter i en fantastisk position som kan välja mellan ny lekplats eller stanna på den du redan gillar så mycket.

Det innebär att du på många sätt är tillfredsställd med ditt lekbehov - och barnet har den lyckligaste mamman i världen! DET är väl något att sträva efter?

Vem vill bli hämtad extra tidigt av någon som egentligen ville leka färdigt först?

Vad bra skrivet! Precis sådär är det ju! Jag leker hela dagarna :D.

Oj! Det där tycker jag var häpnadväckande, sorgligt och rätt intressant. Stackars dig, det låter skitjobbigt att hitta sådana föreställningar i sin egen person.

Vad säger din man om du berättar det, undrar jag nyfiket.

Det är inte roligt att ens erkänna att jag känner så, men det gör jag, när vi har besök och de himlar med ögonen för att maken gör så mycket. Lite nedlåtande kommentarer om att han är väldresserad är vanligt...

Vi pratade om det häromdagen. Han sa dels att den relation han och dottern har har de slitit sig till gemensamt - att det var mycket arbete med relationer från att hon var bebis, och att glida på räkmacka och missa den relationen var bara sorgligt för alla inblandade. Sedan tyckte han att det inte gick att jämföra så just för att vi har karriärer bägge två. Så är det ju så att vi pratar jämt, och prioriterar och fördelar jobbet hemma varje vecka, och då blir det så tydligt om någon skulle göra allt. Han vill hellre ha en lycklig och intelligent fru än en hushållerska, och så sa han att lessnar vi på att städa så skaffar vi hjälp med det helt enkelt.

Han tycker, vi har världens bästa liv, sluta älta sånt där och njut istället. Han är klok min man, påminns varje dag om varför jag föll för honom :D

Låter som en vettig och normal man, tycker jag. Dina bekanta däremot, vad är det för tomtar?:D

Liknande trådar

Småbarn Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb...
2
Svar
27
· Visningar
2 648
Senast: Adorno
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 834
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar