Jobb vs familjetid - råd behövs!

Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det finns massor av kompetens, men de är så bundna av MAN OCH BARN så att satsa på sig själva finns inte på kartan. Kalle jobbar ju så mycket. Och när barnen var små var det skönt att jobba 75%, vilket man fortsatt med trots att barnen flyttat hemifrån.
Om mannen statsade lite mindre, skulle kanske kvinnan naturigt våga satsa lite mer?

Samma erf här på samtliga mina arbetsplatser.
Det som händer är att kvinnor som vill jobba deltid eller tar en massa vab antingen blir av med sin chefspos alt aldrig kommer dit.
Den enda trösten är att det är lika för män (pappor) och kvinnor (mammor).
Har en manlig kollega som lade in om 25% FL dvs en dag i veckan under ett år. När han blev underättad om att det inte fungerade så tog han tillbaka sin önskan om fl.
Så var det med det.

Den enda trösten är att det är lika för män (pappor) och kvinnor (mammor).

Med den skillnaden att det väl är vanligare att kvinnor prioriterar barn&hem före utveckling på jobbet än att män gör det. Jag antar att det även är din erfarenhet.

För mig är det just det där könsmönstret som gör att jag hellre uppmuntrar en småbarnsmor att göra en jobbsatsning än en småbarnsfar. (Jag litar på att kvinnan ändå inte "glömmer" sina barn, och jag räknar med att de allra flesta småbarnsfäder ändå jobbar rätt mycket - den gruppen lär jobba mest av alla i Sverige.)

När man däremot benämner "rollerna" som i den här tråden, då är det inte så att jag ser den ena som bättre än den andra. Tvärtom, både "typisk småbarnsmor" och "typisk karriärkvinna" låter som två väldigt platta människor i mina öron. Båda klingar ganska negativt, helt enkelt, tycker jag.

Och verkligheten är ju heller aldrig sådan. Ingen människa kan beskrivas i så korta ordalag.

Du lät inte karriärsfixerad, du lät som en typisk småbarnsmor som låter mannens jobb och barnen gå före det egna yrkeslivet.;)

Men vänta nu, jag skrev att jag inte tog jobbet pga att delar av upplägget var något jag inte trodde på, det slutliga beslutet hade alltså inte med familjetiden att göra. Jag tycker inte att just göra karriär är viktigast, utan glädjen i jobbet. Mao hade jag tackat nej om jag varit barnfri också.

Minns ni den här tråden ? :)
Tänkte bara uppdatera lite med att det var inte så once-in-a-lifetime ändå, för nu har jag fått ett liknande erbjudande på annat håll via en headhunter ;). Fast under intervjun fiskades det en del efter om vi planerade fler barn och om hurpass vi delade på saker hemma - undra om de hade gjort lika om jag varit man?

Iallafall, nu står jag inför det svåra men bekväma valet att stanna på mitt jobb, där jag trivs jättebra och har förtroende hos chefen och chefens chef (jag älskar mitt jobb, men det har sina begränsningar karriärmässigt), och att ta det här nya spännande upp-på-karriärstegen-jobbet, med betydligt mer karriärmöjligheter ... jag har inte bestämt mig än! Jag är egentligen inte jätteintresserad av karriär i sig, men jag gillar att göra nya saker hela tiden, vill inte stagnera. Oh svårt!

Min dotter fyller 4 i april, hon skulle då behöva gå 8-16.30 på dagis. I värsta fall skulle hon vissa dagar få börja en halvtimme tidigare. Det är lite länge för en sådan liten kanske ... ?
Min man tycker att jag skall köra på det, han lämnar då varje dag och vi delar på hämtningarna. Det är OK med honom.

Jag tycker inte att det låter så farligt. Ett sätt att bättra på det hela är väl att den ökade inkomsten kan bidra till att ni har en barnvakt som hämtar ett par gånger i veckan? Kanske nån ung släkting som vill tjäna lite extra om det inte finns frivilliga? Det är ju en förhållandevis kort tid det rör sig om, kanske nåt år till som hon känns liten. Min femåring har absolut inga problem med 8-16.30.

Farmor och farfar hämtar en gång i veckan, har de lovat. Då får hon komma hem 14.30 den dagen :).
Jättespännande, jag skall försöka skriva för och emotlistor i veckan ;)

Om det innebär en löneökning för din del så kanske maken kan gå ner lite i sin arbetstid och hämta tidigare någon dag?

Tyvärr har vi båda svårt för att gå ner i tid pga jobbens natur. Min man är konsult och då är det inte helt populärt... Tyvärr. Annars hade det varit en jättebra lösning.

Jag tycker de dagarna är helt okej för en 4-åring fyra dagar i veckan :)

Men sen måste (?!) du PM:a mig vad du jobbar med. Jag vet ungefär, men lite mer. Fast precis så luddigt som du vill om du inte vill avslöja mer! :p

Jag förstår inte hur 8-16.30 kan betraktas som långa dagar på dagis överhuvudtaget. Jobbar man heltid utan möjlighet att påverka sin arbetstid (vilket väl inte kan vara helt ovanligt) måste det där ju ses som ett väldigt normalt timantal för barnets dagisdag. Med restider ryms ju inte ens heltid inom de timmarna.

Sen förstår jag egentligen inte heller varför en barnvakt på eftermiddagarna vore att föredra framför att barnet är kvar på dagis? Då handlar det hela alltså om något annat än att barnet är ifrån sina föräldrar? Är det just hemmet som anses viktigt för barnet?

Min dotter fyller 4 i april, hon skulle då behöva gå 8-16.30 på dagis. I värsta fall skulle hon vissa dagar få börja en halvtimme tidigare. Det är lite länge för en sådan liten kanske ... ?
Min man tycker att jag skall köra på det, han lämnar då varje dag och vi delar på hämtningarna. Det är OK med honom.

Det är väl tvärtom rätt korta dagar för en fyraåring? På vårt dagis går de flesta barn längre än så, och då är det en småbarnsavdelning, där 11 av 14 barn är under två år.

Med två heltider på kontorsjobb vet jag inte riktigt hur man ska få ihop så mycket kortare dagar, om man inte kör smått galna omlott-tider för föräldrarna (och har arbeten med fri flex).

Det märks på barnen att antalet timmar sliter. De blir trötta och sjuka. Däremot barn som varvar upp väldigt mycket kan hålla sig friska bättre. Men hur mår de egentligen? Vår son har varit 15 timmars barn i två år och har inte varit sjuk en endaste gång under hela denna tid. Rent generellt är de barnen inte lika sjuka som de som går långa dagar. Så ja, att gå hem ett par timmar tidigare kan vara till stor hjälp.

Sen får jag väl tillägga i vanlig ordning att detta är inte baserat på individnivå utan som en helhet.

Jag har själv svårt att få ihop det i huvudet hur andra gör, men på vårt dagis går de flesta barn hem vid 15-16, efter 16 slås fyra avdelningar ihop och då är de väl 5-10 st kvar... (av 75 barn 2,5-5 år)

När jag pratar med de andra föräldrarna är det oftast mamman som jobbar 80%, och de blir bestörta över att min dotter ska gå 8-16.30.
Min dotter tycker om dagis, i en ideal värld skulle nog 15.30 vara lagom att gå hem för henne. De gånger jag hämtat tidigare, vid 14-15, har hon mest blivit störd i leken, för då har de just kommit igång med något efter mellis. Så det är svårt att veta vad som är 'lagom'. Det är när jag jämför med andra jag får dålig-mamma-vibbar... (ja, eller dåliga föräldrar, men jag kan ju bara stå för mina känslor :) )

Jag går upp 5.30 för att vara på jobbet inne i stan innan 7, så jag gör ju så gott jag kan för att korta dagarna för henne. Vi har ju turen att ha nästintill fri flex på båda våra jobb, maken är lite mer bunden vid kontorstider än jag.

Min är sjuk lite då och då :). Inte jätteofta, men det märks om hon inte varit sjuk på länge och vi närmar oss slutet på terminen, att hon är sliten och trött, och skulle behöva vara hemma lite. Precis som jag känner mig på jobbet vid samma tid ;). Vi försöker vara hemma 6 veckor på sommaren och 2-3 på julen. Ibland blir hon förkyld när hon är sådär trött och sliten, och blir hemma en vecka.

Hon går nu 8 till ca 15-16, har blivit mer och mer vanligt med 16...

Tillägg; min dotter blir rätt uppvarvad på dagis, hon har lätt att spinna upp, och är därför rätt trött på kvällen (oftast). Hon älskar andra barn och blir lite väl entusiastisk ibland, stackars ensambarn ;)

Det är väl tvärtom rätt korta dagar för en fyraåring? På vårt dagis går de flesta barn längre än så, och då är det en småbarnsavdelning, där 11 av 14 barn är under två år.

Med två heltider på kontorsjobb vet jag inte riktigt hur man ska få ihop så mycket kortare dagar, om man inte kör smått galna omlott-tider för föräldrarna (och har arbeten med fri flex).

På vår småbarnsavdelning (som hon inte går på längre) var det typ tomt efter 15... det var sjukt stressande.
Omlottider är ju inte heller kul, man vill ju ses alla tre också. Ett tag kom jag hem 18.30, kastade i mig mat, och umgicks med dottern 1 timme innan hon skulle sova, 2-3 dagar i veckan. Och åkte innan hon vaknade... inte så kul! Allt för att kunna hämta tidigt andra halvan av veckan.

Det märks på barnen att antalet timmar sliter. De blir trötta och sjuka. Däremot barn som varvar upp väldigt mycket kan hålla sig friska bättre. Men hur mår de egentligen? Vår son har varit 15 timmars barn i två år och har inte varit sjuk en endaste gång under hela denna tid. Rent generellt är de barnen inte lika sjuka som de som går långa dagar. Så ja, att gå hem ett par timmar tidigare kan vara till stor hjälp.

Sen får jag väl tillägga i vanlig ordning att detta är inte baserat på individnivå utan som en helhet.

Jag tror det beror på dagiset. På vårt dagis är det generellt väldigt lugnt, inget spring och skrik, och jag har aldrig märkt att barnen blir trötta av att vara där. När vi hämtar på eftermiddagen är det en sprudlande glad unge, som är pigg och glad och gärna fortsätter med aktiviteter hemma.

Att barn som är på dagis mer blir sjuka mer beror nog snarast på att det är större risk att bli smittad ju fler timmar man tillbringar på dagis. Sen är olika barn olika känsliga, också - en del blir helt däckade av förkylningar, slutar äta och måste vara hemma, medan andra mest blir lite snuviga men mår bra i övrigt.

Det är också lite märkligt, tycker jag, att man ofta ser eftermiddagstimmarna som särskilt hemska för barnet att vara på dagis. Jag tror att de flesta skulle tycka det var mycket värre med ett barn som går 9-17, än ett barn som går 7:30-15:30. 9-17 är en lång dag, men 7:30-15:30 är helt normalt, även om det är exakt lika många timmar. Jag blir inte riktigt klok på varför, mer än någon allmän samhällsnorm från bondesamhället att det är bra att stiga upp tidigt.

Det låter väl helt normalt för ett barn vars föräldrar jobbar heltid? Våra barn ska börja i barnomsorg efter sommaren (sonen är också hemma nu när vi har bebisledigt). Stora fyller 5 i november och lilla kommer vara 1 år och 4 månader. Vi planerar vara föräldralediga på deltid; en heldag i veckan hemma, men i övrigt kommer våra att gå ungefär tiderna 8.00 - 17.00 på förskolan.

På vår småbarnsavdelning (som hon inte går på längre) var det typ tomt efter 15... det var sjukt stressande.
Omlottider är ju inte heller kul, man vill ju ses alla tre också. Ett tag kom jag hem 18.30, kastade i mig mat, och umgicks med dottern 1 timme innan hon skulle sova, 2-3 dagar i veckan. Och åkte innan hon vaknade... inte så kul! Allt för att kunna hämta tidigt andra halvan av veckan.

Ja, det är ett mysterium hur folk hinner hämta så tidigt! Men jag gissar att de antingen är föräldralediga med småsyskon eller jobbar deltid.

Däremot tror jag inte man behöver bli så stressad av att barnet är kvar sist - jag var ofta kvar sist på dagis när jag var liten, och minns det mest som mysigt, då hade man ju fröknarna för sig själv och kände sig lite speciell.:) Så det behöver inte alls vara så att barnet känner samma stress som man själv gör. Så länge personalen är där, så har barnet det bra, skulle jag säga.

Liknande trådar

Småbarn Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb...
2
Svar
27
· Visningar
2 648
Senast: Adorno
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 834
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar