Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!
Ett tips, om han vaknar tidigt, är att använda den tiden för att umgås. Man måste ju faktiskt inte störta iväg till dagis så snart man vaknar - det går utmärkt att stiga upp halv sju, äta frukost, leka nån timme eller två, och sen ge sig iväg till dagis. Allt umgänge måste ju inte ske efter dagis. Jag kan dessutom tycka att det är ett rätt trevligt sätt att inleda dagen, då har man hunnit träffa varandra ordentligt först, och det blir ingen stress utan lite trevlig mjukstart på arbetsdagen.
Och det är ju möjligt att han inte skulle vara lika trött klockan 15 ifall han kom dit lite senare, om det nu är så att dagis är tröttande för honom?
Jag har full förståelse för att man i en period väljer att satsa mindre på jobbet och arbeta deltid - min poäng är att jobbar man deltid så gör man just det, man väljer att satsa mindre på jobbet. Satsa på jobbet, men inte ens ägna det 40 timmar i veckan - nä, det går inte riktigt ihop för mig. Ungefär som att jag tycker att ridningen är viktig, men så lite tid som jag ägnar åt tävling och träning just nu kan jag inte gärna påstå att jag just nu satsar något vidare på den fronten.
Självklart kan man umgås lik väl före förskolan som efter, och jag kan lova att här hemma är det ingen som störtar iväg till förskolan
. Man gör såklart det som passar bäst för ens eget barn, och ens familj och dess situation! Jag ser inget "krav" på att hämta tidigt, det är inte därför vi hämtar tidigt utan för att det helt enkelt passar vår son
Vi i vår familj lämnar ett piggt och glatt barn 07.30 och hämtar ett piggt och glatt barn 15.00, hos er är säkert 9-16 det optimala för er
För oss skulle inte ge kortare dagar för vår son totalt sett att lämna senare för då skulle han behöva gå längre tid på eftermiddagen istället, och då prioriterar just
vi att hellre ta den där extra lektiden på eftermiddagen efter förskolan istället för före förskolan (precis som att ni prioriterar att ha den före) för det är ingen större vinning för våra jobb att ta tiden före istället för efter, och sonen är med säkerhet pigg och glad fortfarande när vi hämtar. Det är han inte vid senarelagda tider istället (vi har provat). Alla nöjda och glada här hemma alltså.
Jag förstår precis vad du menar gällande jobbet, även om jag inte håller med helt, för att för mig beror det så mycket på vad man lägger in i ordet "satsa" och hävdar att det beror oerhört mycket på vilken bransch man jobbar inom och hur ens arbetsgivare ser på en. Har man en arbetsgivare som tex. du, som till och med föreslår att man skall jobba gratis, så ser situationen givetvis helt annorlunda ut. Jag har tidigare någonstans läst vilken bransch du jobbar i - och därmed förstår jag ditt synsätt på det hela. Dock är det inte applicerbart på alla affärsområden/branscher, jag anser att det inte är så svartvitt.
Om jag tar mig själv som exempel så jobbar jag projektbaserat och driver mestadels egna projekt, med delegation av arbete till kollegor, men samverkar även med mina högre chefer i större projekt. När jag nu jobbar deltid så har jag ett något färre antal egna projekt, men lägger lika mycket energi på de projekt jag har, som jag skulle gjort om jag jobbade heltid - då hade de bara varit fler. Så min egen
mentala uppfattning om mitt jobb är att jag fortfarande satsar på mitt jobb, för jag lägger precis lika mycket jobb på de projekt jag har och flyttar på mina arbetstider etc när det krävs för projekten, och uppnår samma slutresultat på dem (- och får precis lika mycket "anseende" hos mina beställare som hos min arbetsgivare som om jag jobbat 100%).
Skulle jag dock jobba mindre än 80% så skulle det inte längre fungera - då skulle det bli för lite tid som jag var anträffbar för mina beställare helt enkelt, och jag skulle också få svårigheter att hålla mig up to date på allt som händer i branschen.
Men visst självklart så bygger ju dock detta på att jag inte vill bli "bäst i världen" (bokstavligt talat) på mitt jobb - så där medger jag gärna att jag inte "satsar" på mitt jobb om det är definitionen på att satsa
Hade jag haft det uttalade målet , så jag inte skaffat familj alls
. Det hade inte varit kompatibelt. Då hade jobbet varit mitt
enda intresse i livet.
Dock anser jag att spannet mellan att "inte satsa på jobbet" - till att "jag satsar på att bli bäst i världen" är väldigt stort...
Så satsning = tidsmässig tid på jobbet ser väldigt olika ut hävdar jag
Skulle jag däremot vilja satsa på att tävla med hästarna som innan barnet/barnen tex - ja då hade jag behövt lägga ner mer tid på dem än jag in nuläget hinner för att uppnå önskade resultat = Satsning = tid. Där är tiden mer proportionell mot resultatet. Som det är i olika typer av branscher (min mans nuvarande tex)! Bara inte i alla