Jobb med djur (hästar, hundar, katter etc.)

E

Eeiram

Hej!

Jag vet inte riktigt om jag placerat inlägget i rätt kategori, men jag chansar.

Sitter och funderar. Tog studenten i lördags, så egentligen borde jag väl vara glad. Dock känns det mer sorgligt. Nu är ju den där "tryggheten" borta. Det är nu man på allvar måste börja fundera vad man skall göra i framtiden.

Jag har alltid älskat djur. När jag var liten drömde jag om att bli veterinär. Den drömmen har alltid följt med mig. Nu har jag avslutat mina tre år på den naturvetenskapliga linjen men betygen räcker inte på långa vägar till att komma in på veterinärlinjen. Jag har prick 15,0 och det krävs 20,0.

Jag börja bli desperat! Jag vill jobba med djur, men vad skulle man kunna tänka sig om inte veterinär?! Eftersom djurutbildningar brukar vara relativt populära så lär jag väl inte komma in på många...

Mvh Marie

Sv: Jobb med djur (hästar, hundar, katter etc.)

Känner igen mig i det du skriver! jag tar studenten nu på fredag, och tycker det är jättehemskt :crazy:

Kul såklart, men vad ska jag göra? Precis som du har jag alltid velat bli veterinär, men jag var för skoltrött för att läsa natur, så det blev sam. Vet inte mina poäng än, men de kommer inte bli någe vidare. Dock känner jag att om jag håller fast vid min dröm att vilja bli veterinär, så ska jag bli veterinär! Hur många års pluggande det än blir. Ska börja nästa vår med att läsa upp matte B, C och D så får vi se sen när jag orkar ta tag i resten. Det finns ju naturvetenskapligt basår på högskolan, till exempel.

Jag har inget bra tips att ge dig om hur du ska göra eller andra bra utbildningar, men jag vill ändå säga att om du verkligen vill någonting så kan du klara det!

Lycka till!

Ullis

För att komma in på vet. ass så måste du iaf ha 6 månaders praktik (min syrra gör sån nu på ett större djursjukhus). Ring och skicka brev till alla hundagis, djursjukhus och sånt som du kan komma på, men har du inte gått djursjukvård eller hästlinjen eller nått sånt på gymnasiet är det ganska stor risk att djurvårdarna från skolorna går före.
Men min kompis har flyttat till en annan stad och har just nu praktik på en hundagis.. så det går ju, vi gick estet på gymnasiet.

Programet i skara är det dösvårt att komma in på, min syster har på de två djursjukhus hon vart/är på jobbat med flera som sökt in år efter år men endå fått anställning på det sjukhus de är på trots avsaknaden av utbildning mer än djursjukvård på gymnasienivå.

Kom på en grej, har du 20 papp eller mer att skaka fram kan du ju göra som jag och bli massör :idea:
Hundmassör som jag ska gå kostar 16300 + resor ned och boende (då är det Axelssons jag vill gå på).
Det är inte Csn-berättigande så du får betala mellan 300 (för praktikdagarna) och 4400 spänn per steg.
Jag tänkte även gå en fördjupningskurs så det bidde lite dyrare än vad jag tänkte först...

Kan du inte plugga upp dina betyg till hösten?

Annars låter praktik som en bra början... :smirk:

Hej!

Det finns möjlighet för oss vanliga dödliga att bli veterinärer om man är beredd att plugga i Ungern. Jag sökte och blev antagen, men hade tyvärr inte möjlighet eller råd att åka (ganska saftiga terminavgifter). Mer info finns på www.univet.hu.

Lycka till!!

Astriden skrev:
Jag har alltid älskat djur. När jag var liten drömde jag om att bli veterinär. Den drömmen har alltid följt med mig. Nu har jag avslutat mina tre år på den naturvetenskapliga linjen men betygen räcker inte på långa vägar till att komma in på veterinärlinjen. Jag har prick 15,0 och det krävs 20,0.

Jag börja bli desperat! Jag vill jobba med djur, men vad skulle man kunna tänka sig om inte veterinär?! Eftersom djurutbildningar brukar vara relativt populära så lär jag väl inte komma in på många...

Jag tycker du ska kolla in husdjursagronomutbildningen på SLU (Svenska lantbruksuniversitetet). Läs programinnehållet och kolla intagningsmedel.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag måste snart börja fundera på vad jag vill gå för gymnasie och vad jag vill jobba med när jag blir stor... Har alltid velat bli...
2
Svar
28
· Visningar
3 427
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
E
Hästmänniskan Hej! Till sommaren tog jag studenten efter tre år på det naturvetenskapliga programmet. Jag har alltid velat arbeta med djur, dock...
Svar
6
· Visningar
2 770
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama