Jobb i travstall

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
A

Adenick

Finns det någon hemsida där man kan hitta lediga hästjobb?
I stället för att leta runt på på olika sidor så tänkte jag om det kanske finns 1 sida där alla jobbannonser finns?

Sv: Jobb i travstall

De flesta annonser kommer i ronden... Annars är det lättaste sättet att få jobb att ringa och höra med dem....

Ok, är det inte lite svårt som "outsider" att komma före de som redan är stammisar som skötare i olika stallar?
Vet ju att tränare/kuskar m.m pratar mkt med varann och även om sina skötare m.m och säger t.ex Hon/han är duktig, hon/han är inte bra?
Jag har liksom ingen erfarenhet av "riktiga" storstall dock så är ju min svärfar gammal proffstränare och jag har ju lärt mig allt jag kan om trav av honom de senaste 8 åren och jag har ridit hans hästar och tränat dem efter vissa direktiv av honom annars har jag skött träningen själv.
Jag vet ju vad det innebär med trav/hästar/stall m.m och vad som förväntas av mig hos svärfar, men inte vad jag måste kunna i ett "riktigt" stall. Hur pass hårda är de och hur mkt självgående måste man vara? Får man någon handledare som visar en hur saker går till och hur de jobbar eller är det mer som: Ok nu är du anställd gör det du ska?
Jag kan ju nämna svärfar som referens men för det så betyder det ju inte att jag kan mer eller är bättre än de som faktiskt jobbar på storstallarna.
Jag har t.ex aldrig lärt mig sela ordentligt då jag inte behövt det pga jag bara rider. Jag vet inte hur man räknar tider och tempon då jag ofta kör på känn. Jag kan mina hästar så bra och har ett ungefärligt hum om vad som är ett lagom/hårdare/lättare pass för dagen så jag kan känna sådant utifrån hästen.
Det tycker jag är en fördel men det gäller ju bara med hästar som jag redan vet vad de är i slags form och har sett förut i aktion. Behöver nödvändigtvis inte känna hästen för att känna vad som är lagom men då behöver jag direktiv t.ex 6*1000m intervaller i "arbetstempo" eller 3*1000m lunka lite och sträck ut sista heatet m.m. Min svärfar känner mig så pass bra att han också uttrycker sig så att jag förstår för han vet att det är ingen ide`att säga några tider eller tempon typ han ska gå 25 tempo.

Någon som har något bra knep att lära sig det enkelt?:bow::bow::bow:

Det är ju olika var du jobbar någonstans, men det är klart, sela ska du ju kunna, annars blir det ju svårt under snabbjobben... Men de flesta har ju quickhitch och det är ju inte så svårt att få på...

Bättre att ringa till dem, referenser är inte allt men visst är det mycket, å andra sidan har du ju en god referens av din svärfar om det är så.

Sedan det med att köra jobb, det är sällan hästskötarna som gör det själva, tar man hos Hultman till exempel (eftersom du nämner honom så ofta;)så kör man ihop ett helt gäng i träning, har aldrig hört att han eller någon annan skickar ut sina vanliga hästskötare att köra jobb själv utan då är alltid tränaren själv eller första lärlingen med.

Finns det någon hemsida där man kan hitta lediga hästjobb?
I stället för att leta runt på på olika sidor så tänkte jag om det kanske finns 1 sida där alla jobbannonser finns?
Om jag vore du skulle jag se till att få en bra praktikplats. Med bra menar jag att det finns en handledare som du jobbar med/går brevid och som kan förklara och berätta hur arbetet ska gå till/utföras.
Jag tycker att eftersom du redan är hästvan så räcker 3-4 månader. Sen bör du kunna stå på egna ben.
Prata med arbetsförmedlingen.
gulan

Många tränare sätter in annonser i tidningen. Men varför ringer du inte runt i stället? De annonserna som sätts ut i tidningen ringer mååånga rutinerade på, det enklaste att få jobb är nog att söka dem innan de kommit ut.

Liknande trådar

Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 977
Senast: Badger
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka