Sv: Jobb i travstall
Ok, är det inte lite svårt som "outsider" att komma före de som redan är stammisar som skötare i olika stallar?
Vet ju att tränare/kuskar m.m pratar mkt med varann och även om sina skötare m.m och säger t.ex Hon/han är duktig, hon/han är inte bra?
Jag har liksom ingen erfarenhet av "riktiga" storstall dock så är ju min svärfar gammal proffstränare och jag har ju lärt mig allt jag kan om trav av honom de senaste 8 åren och jag har ridit hans hästar och tränat dem efter vissa direktiv av honom annars har jag skött träningen själv.
Jag vet ju vad det innebär med trav/hästar/stall m.m och vad som förväntas av mig hos svärfar, men inte vad jag måste kunna i ett "riktigt" stall. Hur pass hårda är de och hur mkt självgående måste man vara? Får man någon handledare som visar en hur saker går till och hur de jobbar eller är det mer som: Ok nu är du anställd gör det du ska?
Jag kan ju nämna svärfar som referens men för det så betyder det ju inte att jag kan mer eller är bättre än de som faktiskt jobbar på storstallarna.
Jag har t.ex aldrig lärt mig sela ordentligt då jag inte behövt det pga jag bara rider. Jag vet inte hur man räknar tider och tempon då jag ofta kör på känn. Jag kan mina hästar så bra och har ett ungefärligt hum om vad som är ett lagom/hårdare/lättare pass för dagen så jag kan känna sådant utifrån hästen.
Det tycker jag är en fördel men det gäller ju bara med hästar som jag redan vet vad de är i slags form och har sett förut i aktion. Behöver nödvändigtvis inte känna hästen för att känna vad som är lagom men då behöver jag direktiv t.ex 6*1000m intervaller i "arbetstempo" eller 3*1000m lunka lite och sträck ut sista heatet m.m. Min svärfar känner mig så pass bra att han också uttrycker sig så att jag förstår för han vet att det är ingen ide`att säga några tider eller tempon typ han ska gå 25 tempo.
Någon som har något bra knep att lära sig det enkelt?