Centaur

Trådstartare
Nån som känner till det märket?? Var på My One i dag och där hade dom endel såna sadlar, och dom verkade faktisk ganska välgjorda till det priset (mellan 6000-10.000kr) Är det nåt att ha?? :confused:

Vi har en!
Köpt från MyOne i gbg. Trivs jättebra med den, en allround mot hopp som vi har.
Våran kostade 5 500 :- och när vi har haft ute sadelmakaren har hon inte sagt något dåligt om den (Vilket jag är säker på att hon hade gjort om hon inte tyckte den verkade bra för våran häst, eller en hästrygg överhuvudtaget :) ), snart 1 och ½ år har vi haft den.

Det dom sa när dom provade ut den, det var att den var gjort i argentina(?) och att dom sålde väldigt bra i tyskland. Eftersom dom tog in dom själva och skulle grossa åt andra så kunde dom ha den billigare, men att priset skulle gå upp när dom började sälja mer till andra butiker.

Skulle gärna köpa en till sådan, fast hoppsadel, men eftersom vi redan har en så är det kul att pröva på något annat märke.
Om väljer en modell med mocka i sitsen/knästöden får du tänka på att man bllir väldigt svart i rumpan och på knäna när du putsat den och använder ljusa ridbyxor.

Spanade lite på dressyrsadlarna, hoppsadel har jag ju redan. Har iofs dressyr också men gillar den inte.. Hur är bomvidderna? Vad är normal, jämfört med t.ex. Prestige el Stubben? Sjunker dom i hop nånting?

Hur menar du med sjunker ihop? Stoppningen sätter sig ju efter ett tag, men inte mycket mer sedan, men det är ganska lätt att fixa.

Det är tyvärr den enda sadeln vi har haft, men vi hade en stûbbensadel i en vecka, på den va det 30 i bom, och den var för smal för henne. På JC:n har hon 31, den är perfekt även när hon musklat upp sej. Jag tror att 31 på Stûbben också hade varit lagom, så försmal var den inte.
Prestige har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men jag kan be att få pröva min kompis Appaloosa Golden star på henne, deras bom är 35. Tyvärr kan jag inte göra det förrän tidigast torsdag/fredag då hon är på läger nu, (Min häst också för den delen)..

Okej! Upplever du dom som raka eller svängda i bommen? Har för mig att din häst var ganska rak? :confused: Är dom omstoppningsbara, och finns det nån garanti på bom/hantverk?

Jo, hon är nog ganska rak i ryggen.
Wintec var en annan sadel som passade henne bra, hubertus passade inte, det kommer jag ihåg.

Har för mig att det var 5 eller 10 års garanti på bom och 1 år på hantverk.
Dom är omstoppningsbara, skulle aldrig köpa något annat.

Man måste köpa sadeln innan man får prova den, är det inte så? :confused: Och sen lämna tillbaka och få igen pengarna om den inte passar?

Nej, det verkar vara ganska ovanligt! My One säljer dom som sagt, finns i dressyr och hopp modeller. Kollade på dressyrmodellerna och dom SER åtminstone bra ut i butiken, och billiga! Håller säkert inte i åratal, men lär få byta ändå. Har inte råd med ännu en sadel i 20-tusen klassen, får räcka med hoppsadeln än så länge.

Jo. Men vi tog ut deras sadelutprovare, och provade massor av sadlar. Men annars är det så, ja.

jag har precis sålt min allround mot hopp.
jättefin var den, runt sju år gammal kanske och otroligt fin i lädret.
hade den på min nordsvensk som är väldigt rak i ryggen och den låg jättebra.
kanske inte så bra för hästar med höga mankar..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 883
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka