Jazz - temperament

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Maybach
  • Startdatum Startdatum
M

Maybach

Jag är nyfiken på vad ni vet om Jazz och hans ättlingar när det gäller temperament och "skalle"?

Har en än så länge filbunke-cool 2-åring efter Wilton (Jazz som farfar) men funderar på om det kanske är att vänta lite mer "skarphet" när det iom utbildning ställs mer krav så småningom....

Sv: Jazz - temperament

Jag är faktiskt också nyfiken. Har ett föl e.Zuidenwind (Jazz är morfar till honom) och coolare, mildare och vänligare fölunge vet jag inte om jag har träffat. Nu är det stoets första avkomma i min ägo och jag vet inte vad som kommer från mor och vad som kommer från far.. (Och Jazz ligger ju en bit bak på denna..)
/U

Jazzavkommorna är kända för att vara väldigt flyktbenägna. Det är ju ingen hemlighet hur mycket problem Adelinde har haft med Parzival. Men det har ju blivit bättre.

Så vitt jag hört och läst mig till så är han känd för ett ganska svårt temprament. Inte lätt att rida utan som sagts ovan flyktbenägen och spökig. Hurvida han nedärver det i stor utstreckning har jag ingen aning om men Johnson som är efter Jazz ska tydligen ha och ge hög ridbarhet. Vad jag hört iallfall.

Nu undrar jag om det är svenska Jazz ni menar? Alltså Jazz 551?
Jag har ett 23-årigt sto med han som morfar, och Jaguar som pappa, och hon har en del nerv, hetsar upp sig rätt lätt, men otroligt känslig, mkt ridbar om man hittar rätt knappar (jag red henne tidigare utan sadel o träns).

Nej, det är holländska Jazz. Han som är pappa till bl a Parzival, farfar till Wynton och morfar till Zuidenwind som tidigare nämdes.

Många av hans avkommor är kända för att vara lite svåra och just flyktbenägna. Men ooooh, vilka fina hästar det finns efter honom! :love:

Att Zuidenwinds avkommor är snälla kanske inte är så konstig eftersom han är trots sitt namn ur R-linjen. Det kan ju ha uppvägt en del. :)

Jag har en treårig Johnson (Jazz-Flemmingh) avkomma. Han är väldigt lik sin far till utseendet och rörelsemönster. Han har nog lite "Jazz temperament", väldigt reaktionssnabb och elektrisk, men inte flyktbenägen. Mycket energi. Väldigt ridbar så här långt. Över förväntan enkel inridning och reagerar inte över saker på uteritter. Hans mor är väldigt känslig, men cool. Kan tro att man måste ha ett sto med stabilt temperament när man använder Jazz eller hans söner. Även om jag också hört att Johnson skall vara mycket ridbar.

Det kan säkert vara tillfälligheter eller så har Ditt sto bidragit med massor med coolhet..:)
Vi har två Zuidenwindavkommor i år båda ston ue. Master respektive Don Romantic och är otroligt nöjda med båda. De är bra sammansatta, korrekta och väldigt rörliga men är MYCKET elektriska och känsliga båda två...
Jag gillar verkligen sättet de reagerar på och sättet de använder sin energi på och jag har inte tvekat att återigen lägga honom på Masterstoet som också konstaterats dräktig.

Jag har dessutom allvarligt övervägt att använda Jazz till ett av mina ston i år men tillfälligheter gjorde att det inte blev så just i år, men framöver så...:))

med ett bra, coolt sto som tänker till innan hon reagerar så är Jazz är j*vligt bra hingst. Men man måste ju ha ett högt avelsmål för annars riskerar man få en häst som är svår för gemene man men för dålig för de som kan de hästarna!

Jag uppfattar stoet som mer elektriskt än avkomman som det är nu.. Men stoet har blivit mycket coolare sedan hon kom till oss. Både sto och föl är mycket alerta och observanta och ibland hinner fölet hälsa oss välkomna med ett gnägg innan stoet gör det. Men hon är kanon i all hantering, lastar sig själv redan ;) (men stoet varit en kanonmor som litar på oss i alla lägen och det hjälper ju på det.) Kanske ska påpeka att fölet visst reagerar och är mycket snabb i reaktionen, det kanske inte låter så, men hon är samtidigt okomplicerad och mycket mild. Jag skulle kunna sälja henne till min bästa vän utan att vara orolig.:love:

Jazz är en av dem Hollänska hingstar som haft flest ston genom tiderna, och enligt Holländarna så lämnar han inget för amatör ryttaren!! Givetvis bland dem tusentals avkommor han lämnat så finns det en och annan trevlig avkomma och det är dem som lyckats att bli godkända hingstar och sporthästar. Man poängterar i Holland att det " är viktigt" att man avlar på ston med utmärkt temperament när man använder Jazz.

En lite intressant iakttagelse jag gjort ang temprament är att i Holland så gör man gärna kombinatonen Jazz-Krack C. Vilket borde innebära att Krack C lämnar ngt stabilare temprament, iaf i för hållande till Jazz. Här i Sverige så anser i stort sätt alla jag talat med att Krack C också lämnar en hel del nerv. Fast den kan ju visserligen vara av ett annat slag. Något jag tänkt på bara.

mitt sto efter krack c är väldigt givmild, o tänker till först innan hon reagerar. Hennes första reaktion är hon tittar o att hennes öron faller ner på var sin sida av huvudet haha! Men blir hon verkligen rädd, som den gången hon såg en vägspegel, då skakade hon så att hovarna gled isär! men de har bara hänt en enda gång, jag tycker att hon är väldigt modig o framåt! Hon har ju knappt gått i hage i holland o så kommer hon hit, vi har varit på stranden med henne, hon gick genom skogen utan att vara rädd (var dock inte rädd om benen heller :S ). Går över diken osv med fullt förtroende för den som leder! Jag skulle våga lägga Jazz på henne! Men jag har inte träffat nån mer Krack C eller nåt av hennes syskon, det ska jag göra senare i höst tänkte jag. Så jag verkligen vet om jag vågar lägga på en hingst som Jazz! Hennes mamma är betäckt flertalet gånger med Vivaldi (Jazz-Krack C) o de har fallit väl ut, men den hingsten kan jag ju inte ta ;)

Det jag undrar är, då det finns ganska många klasshingstar att välja mellan, varför välja en där man vet att det bevisligen finns tuffare temp/nerv?
Varför avla på ett sto som inte är klocka i temp - om det inte är ett sto som presterat och lämnat bra vs?

Jag tycker det finns alldeles för många "dressyrhästar" som har för mycket i skallen.
Iaf så pass mycket att det blir svårridet OCH svårhanterat för den stora massan köpare.
Det går att avla på elasticitet och känslighet utan att nerverna sitter mer utanför än innanför.

Var nyligen på d-tävling, valde att titta lite på LA då det fanns en hel del tjusiga stammar representerade.
Snygga rörliga hästar, absolut, men många var väldigt spända, man såg på en del hur ryttarna satt och passade, finlirade.
Hästarna sneglar snett på blommor som står vid staketet, andra hoppade för solkatter på underlaget eller en harkling/blixt från publiken och en del passerade in/utsläpp i blotta förskräckelse.

Sedan kollar man blåbärsnivån med blandade privatister på okända härstamningar och ridskoleekipage.
Även om det inte var så tjusigt så var det iaf lugnt och kontrollerat :D.

Jag håller verkligen med Dig och har funderat länge och mycket innan jag fattade beslutet att betäcka med Jazz (även om det nu inte blir av i år som tänkt) och bakgrunden är just att jag har ett sto som lämnat mycket bra, riktigt stark exteriör- och gångartsnedärvning samt en mycket stor ridbarhet och väldigt stabilt temperament.

Mitt Mastersto är kanske faktiskt ännu starkare i sin förärvning av gångarter och även om hon är ridbar och absolut supertrevlig tänker jag inte ens tanken att välja Jazz till henne även om jag tror att det skulle bli en superavkomma - om man borträknar nerverna..;)

Även jag håller med dig, det är väldigt viktigt vilket sto man tar till dessa hingstar och man behöver nog vara ganska så klar över vilken slags avkomma man vill ha. Man behöver verkligen tänka sig för. Anledningen till att man faktiskt väljer dessa hingstar är ju att de bevisligen lämnat mycket bra.

I år så betäcker jag med Krack C, inte Jazz, som också funnits med i tankarna. Stoet är genomsnäll och otroligt lätthanterlig och förhoppningsvis så är det en bra match.
Om man hör sig för utanför Sveriges gränser om Kracks avkommor så har jag fått höra att visst har de en del nerv, men de är inte riktigt svårhanterliga som Jazzs avkommor kan vara. Som uppfödare så har man ju ett ansvar att ta reda så mycket som möjligt om hingsten och när det gäller de här internationella hingstarna med få avkommor i Sverige så måste man vända sig utomlands med sina frågor för att få en rättvisande bild om hingsten i fråga passar stoet och det avelsmål man har.

Pisan! Jag ser verkligen fram emot att få se Jazzavkomman sen om du väljer att betäcka med honom. :)

Mariaauto, har du planer på att åka till Holland och titta på hästar? I så fall så får du mer än gärna dela med dig av dina iakttagelser och reflektioner.

croquis. Jupp jag ska ner till IPS. Å åka runt till deras ryttare, som edward, anky med flera. Kanske även åker till uytert o hälsar på bla Jazz, om han nu står där? Kommer även åka runt till en del uppfödare då jag är lite ute efter en fin 2 åring o avla på.. Jag har alltid kameran med mig, laddar den fullt o ger givetvis med mig av mina reflextioner. Krack C har jag träffat som hastigast innan jag kände ägarna, han verkade vara rätt cool o världsvan. Men de lilla jag såg o så är knappast värt att ens notera.

Mamma hjälpte en tjej som ridit sm i dressyr på ponny med hennes Jazz-vallack. Han var snäll, sååå snäll, red honom själv en gång, och han var verkligen genomsnäll... den hästen var dock inte speciellt känslig, bjöd inte mycket (visade sig ha en jävla massa pålagringar som inte märktes på böjprov etc) men han var svår, stark och gick helst och visade upp sig :p men helt underbart psyke!

kl
Det jag funderar lite på är hur mycket vanligt hästliv flera av dessa hästar har? Om nu de flesta finns hos proffsen så kanske de också har ett mer begränsat hästliv dvs mkt boxtid, ingen hästkompis och mkt kraftfoder etc..

Kanske de är känsligare och också då reagerar kraftigare på den begränsningen?

Skulle vara intressant att få veta hur Jazz-barn med ett vanligt liv är..känsliga kanske men ändå mer "kontrollerbara"?

Ngn som förstår hur jag menar?

Pratade med en uppfödare för ngr veckor sedan och hon hade Jazzbarn hemma, lite känsligare som nyfödd men de la lite extra tid på honom/henne och sen var liten som alla de andra barnen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 876
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka