jävlas vid lastning?!

Sv: jävlas vid lastning?!

Jag har en häst som gör ungefär som din. Säger som de flesta andra. Hästarna jävlas INTE. Min tycker det är obehagligt att åka. Troligtvis bland annat för att hon fått åka i gamla ostabila transporter med dålig ventilation, då vi fått ta det som funnits att låna eftersom vi inte haft nån egen.

Nu letar vi transport och ska ha en boggie med fronturlastning. Jag har tänkt mig att jag ska börja med att träna henne att bara gå rakt igenom transporten, så hon slipper känna att enda vägen ut är att kasta sig bakåt i panik. När hon går rakt igenom lugnt och sansat börja med att stanna kvar en stund, längre och längre för varje gång. Sedan stänga ena änden för att till slut kunna stänga båda.

Jag tror att det kan funka. Det viktigaste är att veta att hästen alltid har en anledning. Den jävlas aldrig, aldrig. Och ta det LUGNT, ett steg i taget.

Blir ocksa lite forbryllad nar du skriver att han javlas, men om vi ska strunta i det sa har du ju iallafall problem. Jag tycker att du ska ta hjalp av nagon duktig. Behover inte vara nagon NH/tranare eller liknande utan bara nagon riktigt duktig hastmanniska. Min tavlingshast gjorde precis som din i borjan, en tidig morgon (efter en tids ganska lyckat tranande) sa gav jag upp, vi hade testat korsade linor bakom, de slet han sonder osv. Sa till slut satte jag mig pa marken och ringde min tranare, hon kom dit och hjalpte mig. Han var pa inom 5 minuter...hur? Sopkvast! Later hemskt men sa fort han vagde bakat, sa hon NEJ! ganska hart. Om han anda backade fick han sopen i rumpan, inte hart men bara ett fortydligande. Sedan massor med berom nar han stannade. Sen drog han en djup suck och kravlade pa. Upp med luckan JATTElangsamt och sen massa berom. Han stod och sparkade hela vagen till tavlingen vilket han aldrig gjort tidigare, han var arg. Sen hjalpte tranaren mig att komma hem, vilket inte var nagra direkta problem, behovde bara sopen i handen.

Numera ar han otroligt lattlastad, gar rakt pa med sankt huvud, ingen stress. Jag har, som nagon annan skrev, precis samma upplagg varje gang. Samma grimma, trans over, samma skydd, samma transport, lina pa vanster sida, da det ar ditat han drar, och sopkvasten i handen. Borjar han vaga bakat sa drar jag sopkvasten mot marken sa han hor ljudet, sen gar han rakt pa.

Men som sagt, jag skulle inte vaga gora nagot sjalv eller rekommendera nagon jag inte kanner denna metod, men ''hardare'' metoder KAN fungera. Lycka till!

Jag känner igen det där problemet han exakt samma problem själv.
Min herre har stegrat sig vid lastning någon gång innan jag köpte honom. Fint ärr på snoken och inte alltid så förtjust att gå in i transporten.

Har kommit så långt i våran träning nu att han går in och an stå och äta. Men stänger jag och åker en sväng med honom, bara för att få in vanan, så är de inte säkert att han går in nästa gång.
Då kan han lika gärna ställa sig och sova när halva hästen är inne.

Han visar ingen större rädsla er än att han inte vill gå in. Men det beror lite på dagsformen också.
Han är otroligt spö rädd så jag får ingen hjälp av en förlängd arm och vid hjälp av lina får han panik. Har troligtvis något med ärret på snoken att göra.

Jag tränar mycket ledarskapsövning med honom för att han ska lita på mig till 100 % och göra det jag ber honom om. Det har hjälpt mig mycket med lastträningen att han litar på mig så pass bra. Har jag honom lös så följer han mig som en hund =)

Är jag lugn så är han lugn. Tror fallet är lika för dig.
Jag brukar bli arg efter ett tag och har nu bestämmt mig för att ta hjälp av någon som kan. Vill inte att något ska gå fel.

Eftersom hästen "busar" med dig vid lasatning så kan nog det spegla sig i dig när du fösöker lasta andra gånger =(
Ofta så är det människan som ställer till det.....

Har kommit så långt i våran träning nu att han går in och an stå och äta. Men stänger jag och åker en sväng med honom, bara för att få in vanan, så är de inte säkert att han går in nästa gång.
Då kan han lika gärna ställa sig och sova när halva hästen är inne.

Han visar ingen större rädsla er än att han inte vill gå in. Men det beror lite på dagsformen också.
Han är otroligt spö rädd så jag får ingen hjälp av en förlängd arm och vid hjälp av lina får han panik. Har troligtvis något med ärret på snoken att göra.

När hästen stänger av sådär och förefaller frysa fast och "sova" så är det ett yttersta tecken på inre stress och obehag många gånger. Hästen förfaller till hjälplöshet så att den stänger av alla sensorer utåt och går in i sig själv. Många tror det är ren och skär dumhet, det är det inte.

Träna, träna och träna. Om hästen bara gör detta av jävelskap ha då med ett spö när du lastar. Hade ett Quarter Sto på 5år hemma som gjorde detta av ren jävelskap. Hon gick upp på bakbenen och kastade sig. När mina föräldrar hämtade henne hos ägaren så tog det 3 timmar att få in henne i transporten, då ägaren absolut inte ville använda spö. Till slut så fick min pappa själv in hästen med hjälp av spö, ett litet snärt så var hästen inne. När vi sedan skulle lasta henne då vi skulle lämna tillbaka henne till ägaren. Så var det endast jag och min pappa som lastade henne. Det började med att hon gick på bakbenen i princip hela tiden och kastade sig. Självklart så hade vi med ett spö direkt när vi började. Några snärtar och så var hästen inne, tro det eller ej men detta tog endast 10min för oss två. Om hästen jävlas så här så tkr jag att det är helt rätt att vara på med spöet men dock ej för mycket. Hästen ska inte få som den vill ha utan det är du som bestämmer. Ska hästen in så ska den det.
Kan även tillägga att vi inte hade lastat hästen någon gång i mellan dessa två gångerna.

MVH Mikaela

En snärt första gången och flera nästa. Hästen kastade sid lika mycket andra gången låter det som. Jättebra metod om man vill ha en häst som är livrädd för transporter. I hästens huvud blir det "Där är en transport nu gör det snart ont". och då vill den givitvis inte vara med...

Bra inställning att råda ngn annan du aldrig ens sett hästen, att den jävlas av ren jävlighet och bara är dum.

tycker synd om din häst, även om metoden funkade. Du verkar helt ha missat att det inte handlar om att få in hästen punkt slut - det lyckas nog de flesta med om man använder våld faktiskt. däremot får du aldrig en häst som tycker det är okej och trevligt att resa.

Jo då, det är jag medveten om, men jag har även hört lite stories om hur han hanterats innan, så jag kan även dra en och annan slutsats av det, och hur han lastades när jag hämtade hem honom, och då inte av mig..:devil::eek:

Hade jag blivit behandlad så under en tid så skulle inte jag heller vara medgörlig..:cry:

Har senare i livet haft kontakt med uppfödaren, hon var ut och hälsade på sin gamla uppfödning, och det var ju rätt så intressant att höra att han varit hur lättlastad som helst när han lämnade henne vid tre års ålder..

Det går mkt fort att rasera ngt som tagit lååååång tid att bygga upp.. Tyvärr.

En snärt första gången och flera nästa. Hästen kastade sid lika mycket andra gången låter det som. Jättebra metod om man vill ha en häst som är livrädd för transporter. I hästens huvud blir det "Där är en transport nu gör det snart ont". och då vill den givitvis inte vara med...

Ja, man blir lite blek om nosen när man läser vad vissa tycker är bra metoder... :crazy:

Jag hade samma problem med min första häst och min far satte in en transport i hagen som vi la in lite mat i var kväll. och hö fanns det alltid i transporten och på detta viset kunde vi få han att gå upp i transporten för att ta sin mat och efter ett tag stod han lungt där och åt sin mat efter detta och att han märkte att den inte var hemsk så kunde vi lasta han hur lätt som helst, men det krävs ju att man har transport hemma eller att man kan låna ett en längre tid.

tycker synd om din häst, även om metoden funkade. Du verkar helt ha missat att det inte handlar om att få in hästen punkt slut - det lyckas nog de flesta med om man använder våld faktiskt. däremot får du aldrig en häst som tycker det är okej och trevligt att resa.

Håller helt med! När man jobbar med hästar är vägen viktigare än målet :) väljer man en trevlig väg dvs låter hästen bekanta sig med transporten på ett trevligt sätt får man en häst som litar på en. Väljer man en dålig väg och tvingar in den med våld kanske man når målet, men man får en ovillig och rädd häst.

Dom flesta här missuppfattade helt mitt inlägg innan ser jag. Jag skrev aldrig att man skall använda våld med hästen, självklart så ska man inte göra det. Är ett spö = våld för er ? Gissar på att det är välidgt många som rider med ett spö här, och det är i princip samma sak.

-Dom hästarna som är rädda för att gå in i transporten tycker jag självklart inte att man skall ha med ett spö då.

-Sen finns det hästar som inte vill gå in i transporten och har för sig dumheter och som gör detta bara för att bestämma över ägaren/ryttaren. Vilket hästen gjorde som jag gav exempel på. Det var bara dumheter, hon hade ingen respekt för sin ägare utan gjorde lite som hon ville.

Hoppas att ni förstår lite bättre hur jag menar nu.

Självklart så är det skillnad på häst till häst.

Våra fyra hästar går bara rätt in i transporten, dom kan man lasta själv utan några hjälpmedel.

Förstod faktiskt inte riktigt ditt svar här. Hästen kastade inte sig dom andra gångerna. Denna häst hade ingen respekt för sin ögare överhuvudtaget när det gällde lastning och gjorde sina dumheter eftersom att ägaren aldrig hade sagt ifrån. "Jättebra metod om man vill ha en häst som är livrädd för transporter" ?

Bra inställning att råda ngn annan du aldrig ens sett hästen, att den jävlas av ren jävlighet och bara är dum.

Jag skrev överhuvudtaget inte att hennes häst bara jävlas. Det kan vara så att hennes häst är rädd för transporten. Läs mitt inlägg nedan istället.
Våld har jag aldrig använt så vet inte heller vad du fått det ifrån. Förknippar du våld med ett spö ?

Jag har svårt att se att stryk skulle ge ledarskap till människan... kanske får man det som man vill just då.. men knappast för att hästen tycker att man är en bra ledare...

Sen kan man fråga varför hästen inte ville gå in? Jag skulle ändå gissa på att den fann finkan obehaglig...

Jah... nu ligger det till såhär! Jag har ett fullblod på 9 år på foder nu som älskar att jävlas verkligen! När man ska lasta honom så kan man gå rakt in med honom men så stannar han med baktassarna på dörren och sträcker sig för att få godsakerna man håller i! Sedan om man drar liite till i honom så kastar han sig ut! När vi hämtade honom tog det exakt en timma att lasta honom! Han är sen sådan himla fin tävlingshäst så det skulle vara väldigt kul att kunna åka ut och tävla lite med eftersom vi ej kan lasta honom så är det ju hopplöst! Han är INTE rädd för transporten utan han jävlas bara! Om man står bakom honom eller har longeringslina eller vad som helst bakom honom så kastar han sig också ut! Hur skulle vi kunna göra för att få honom att gå på en transport utan att det tar en timma varje gång? Det jobbiga är att vi har inte äns en transport att träna på :( kom med ideer så blir jag hyper glad :banana:
Sådär gör hästar som vet var gränsen går för att bli instängda.
du måste få den att bli trygg igen.
du vet inte hur den har blivit lastad o körd.
Det räcker med en obehaglig upplevelse för att den ska få ovilja.

Träna på att den ska följa med dig överallt o tappa alrdig tålamodet.
hyr ett släp en helg o träna på en hungrig häst.
håll aldrig emot om den backar eller kastar sig, utan bara på igen.
Stäng inte för första dagen.

min kompis hade i många år lite problem med sin.
Lånade det släpet av ngn anledning för att köra saker o :devil: vad det ryckte i handsken- var sliten.

Hon köpte sen ett nyare o hästen gick då in på en gång efter några turer.

försök att förstå hästen istället för att påstå att den är dum o lär den att det är ganska angenämt att få åka o se andra platser.

Jag skrev överhuvudtaget inte att hennes häst bara jävlas. Det kan vara så att hennes häst är rädd för transporten. Läs mitt inlägg nedan istället.
Våld har jag aldrig använt så vet inte heller vad du fått det ifrån. Förknippar du våld med ett spö ?

Du gav henne ett råd baserat på att hästen jävlas, liksom du antar att din egen jävlas och behöver stryk för det.

Om hästen bara gör detta av jävelskap ha då med ett spö när du lastar. Hade ett Quarter Sto på 5år hemma som gjorde detta av ren jävelskap.

Några snärtar och så var hästen inne, tro det eller ej men detta tog endast 10min för oss två. Om hästen jävlas så här så tkr jag att det är helt rätt att vara på med spöet men dock ej för mycket. Hästen ska inte få som den vill ha utan det är du som bestämmer. Ska hästen in så ska den det.

ser fram emot en rapport hur hästen blir att lasta framöver, när den fått lite däng några gånger till innan lastningen.

Var medryttare o hjälpte ägaren med en häst som hon ville sälja men han var lite svårlastad. Tidigare ägare hade varit hos NH-tränare o tränat detta. Vi erbjöd kvällsfoder i transporten de dagar jag var där och tillslut efter ca 4 ggr gick han in med spetsade öron även när ägaren lastade. man skod utanför o manade på med röst o att veva lite på repänden.

Blir uppringd en dag om jag kan komma och hjälpa till att lasta. Är en ridskola som köpt honom men han vill inte gå in. Åker dit, "pratar" lite med honom innan vi går på transporten (enkelaxlad, van vid boggi) men han går på... Ridskoletjejerna blir så glada att de springer fram o stänger luckan innan luckan hinner upp kastar han sig ut ur transporten... Sedan gick han ej på mer frivilligt. Ägaren ville bli av med honom så han lastades in på ett icke vänligt sätt men enligt ridskoletjejerna skulle han inte behöva åka transport mer sen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar