jävlas vid lastning?!

Sv: jävlas vid lastning?!

men problemet är att hans förra ägare kunde inte häller lasta honom! han har alltid varit svår lastad! :crazy:

Men då har du ju ett ännu större problem som kräver ännu mer träning och behov av hjälp. du vet ju inte vad hästen gått igenom med förra ägaren, men om den varit såhär en längre tid så har den beteendet och motviljan mot transporten väldigt befäst, och då tar det längre tid och är ännu mer viktigt att det blir rätt nu om du ska få bukt med problemet. ta hjälp som Annika säger av en kunnig NH tränare eller liknande. det spar både tid och sorger och bedrövelser.

Har du fått det från förra ägaren påståendet att "den bara jävlas"? isåfall är det troligt att den ägaren inte heller varit särskilt kunnig som tror att det är det det handlar om, och chansen att hästen då upplevt ytterilgare obehag och det blivit missförstånd i samband med lastningen är ännu större.

Förutom alla råd du har fått ovan så vill jag råda dig till att träna hästen på att följa dig på marken, utan att ni lastar. Dvs hästen ska kunna ledas utan problem, följa efter dig utan att du drar i grimskaftet. Ni kan träna på att gå förbi läskiga saker, gå över läskiga saker, tex en presenning, att gå igenom en trång passage (du kan sätta upp hinderstöd med bommar i midjehöjd som en smal gång och träna på att gå emellan där, svårare om man hänger presenningar eller filtar över bommarna). När hästen är med på att den ska följa dig och att det är du som bestämmer var ni ska gå och i vilken takt ni ska gå, så har du kommit en bra bit på väg att kunna lasta utan problem. Du ska också träna dig själv på att vara oerhört FOKUSERAD på att ni ska gå in i släpet, titta själv långt in dit ni ska och låt hästen följa dig, så som ni har tränat på backen. Inget godis eller liknande inblandat. När hästen väl har kommit in så ska den stå still (det kan ni också öva på på backen, halt och still tills du ger tillåtelse att gå). När hästen står still och är avslappnad kan en medhjälpare stänga bommen och luckan. Lycka till och gör inte lastningen så dramatisk eller omständlig, tänk att det är som att gå in med hästen i stallet...

men problemet är att hans förra ägare kunde inte häller lasta honom! han har alltid varit svår lastad! :crazy:

Har haft en sån häst, och nu för tiden så lastar han sig själv. Ofta hamnar man i en ond cirkel, man ser framför sig att hästen krånglar vid lastning och sänder därför ut de vibbarna till hästen, samt att man kan ha svårt att hitta nya infallsvinklar på hur problemet ska tacklas. Kan inte ge några konkreta råd, förutom att ni INTE försöker dra mer i honom när han sträcker sig efter godsakerna, utan stå och vänta ut honom istället, prata lugnt med honom och beröm direkt han tänker framåt, även om han bara står still och tänker. Om han är tveksam så räcker det oftast att hästen känner minsta lilla press/stress för att han ska bestämma sig för att "Nej, det här vill jag inte" och kasta sig bakåt istället.
När han går in så låt honom stå en stund, och backa sedan ut honom igen UTAN att ha stängt bommar eller lucka. Låt honom få lära sig att transporten är helt okej INNAN ni tar nästa steg (eftersom det verkar som att han är lite bakskygg iaf i samband med transporter). När han väl är såpass harmonisk och lugn i samband med lastning att han bara går rakt in och ställer sig där direkt, DÅ först kan ni börja stänga bakom honom. För att du ska få en lugn harmonisk häst vid lastning så krävs det tid och tålamod, det gäller att skynda långsamt. Ta gärna hjälp av någon kunnig i början för att kanske få nya ideér hur ni bäst löser hästens problem. (PM:a mig gärna, har ett par namn på duktiga personer i Ö-götland, beroende på var du bor)

Jag kom på vad jag hade glömt att skriva! Är nog ganska viktigt... Att jag skrivit att han jävlas är för att... ibland när man lastar honom så kan han gå rakt in på en gång.... och ibland helt tvärtom! Därför har jag sagt att han jävlas eftersom han ibland går in utan något som helst bråk!

Jag tror dej när du säger att han jävlas! Har haft en häst som jävlats med mig i ca 13 år! Jag tror inte att det alltid löser sig med bra markarbete när det gäller att hästen kastar sig ut eller stannar med någon/ några hovar utanför. Min donna följer så otroligt fint när man leder backar och flyttar sig utan att man behöver titta på henne när man leder, men nog f*n jävlas hon vid lastning. Hon fick en kvast i rumpan en gång när hon försökte kasta sig baklänges och har aldrig gjort det igen.

Ja, en kvast i rumpan låter ju som en fantastiskt ide!:idea:

Jag håller med alla dessa som rekomenderar hjälp av Nh-kunnig person.
Snälla, gör inte saken värre än det redan är genom att bruka våld. ´
I så fall har du alla förutsättingar för att det ska gå riktigt fel!

hr du provat att lasta i en transport utam ramp? Det hade jag satsat på.

Nej, det är en särskild typ av transporter som inte har ramp utan där bakluckorna öppnas åt sidorna och så går hästen upp i släpet direkt från marken (om du förstår). På en transport med ramp (där hela bakluckan fälls ner på marken och hästen går in på luckan = rampen) så går inte luckan att ta bort. Det är inte säkert att hästen tycker det är lättare att gå in i ett släp utan ramp, men en del hästar tycker att det gungar och låter konstigt när de går på en ramp, då kan det vara lättare utan.

Satt o läste i den här tråden och kände igen mig otroligt med min förra häst. Han var supersvår att lasta när jag köpte honom.

Jag satte genast igång att lastträna, korta stunder näst intill varje dag, och han gick in med mig, hur lätt som helst, hela vägen in. I lastbil var det inga problem alls, så åkte vi tillsammans med ngr andra i stallet i lastbil så kunde vi ju komma ngnstans. Men nu är jag ju ingen miljonär utan en vanlig människa som bara hästar för att må bra i allmänhet, så det är vanlig transport som står till mitt förfogande..

Och han gick ju som sagt in, men det gick INTE att ngn annan närmade sig..

Och efter ett och ett halvt år så tröttnade jag.. På något sätt så måste han förstå att det inte var ok att kasta sig bakåt så fort ngt rörde sig där. Det var förenat med livsfara att vistas vid rampen överhuvudtaget.

Så vi lade linor över rampen som han klev över på vägen in i transporten, när han var inne och åt så lyftes linorna försiktigt från sidorna av trailern och sex personer höll emot i dem, jag stod inne hos hästen och var beredd att hålla emot när han väl bestämde sig för att han skulle gå ut..
Och sen fick vi hålla..
För när han väl hade bestämt sig så gjorde han ju som vanligt, han började backa, och när ngt tog emot så backade han ännu mer, men han kom ingenstans, och vi höll tills han lugnade sig, sen stängde ytterligare två personer rampen/luckan, och han stod på plats, jag kliade och berömde, och när han lugnat sig så pass att han åt lite morotsbitar och äpple igen, så öppnade vi luckan och han fick gå ut.
Tre gånger lastade vi honom så här, och sen släppte hans bakskygghet vid transportering.
Efter dessa gånger så lastade vi honom på det sättet att jag gick in, han efter och en person stängde luckan. Han var hur lugn som helst.

Något har säkert hänt i samband med lastning innan min tid, som gjorde att han förknippade transporten och att bli instängd i den med ngt supertraumatiskt, men när han väl insåg att det inte var så farligt att bli instängd så lugnade han sig väldigt snabbt.

Nu vill jag ändå poängtera att vi jobbade med att få honom trygg i transporten med öppen lucka under 1½ år.. Så han visste att transporten i sig var helt ok, det var bara sista momentet som skrämde honom.

Ska man lastträna och få en lugn häst vid transportering så gäller det att ha gott om tid, så att man kan handskas med ev bakslag på ett lugnt sätt, utan att tappa kontroll o fokus.

Det finns ett talesätt som säger: Där kunskapen tar slut tar våldet vid..
Det stämmer tyvärr alltför ofta..

Min häst slog jag inte för att få in i transporten, det hade aldrig fungerat, linor för att dra in honom gjorde honom bara mer nervös o ovillig, däremot var de ovärderliga när det kom till momentet att få honom att förstå att det var jag som avgjorde när han fick gå ut ur trailern.
Det gick ju inte att få dit en bom, då han formligen sprang över den som visade sig på och vid rampen..

Det finns säkert flera sätt att göra , det här var mitt sätt, det fungerade på den hästen, han blev lugn och fin att transportera till slut, skulle säkert inte fungera på alla, det vet jag.

Hoppas att TS hittar sättet som fungerar för henne och hennes häst, så att de kan åka lugnt och sansat dit de ska med trygga lastningar i framtiden.

Så vad betyder det?
Förmodligen bara att även förra ägaren hade ett mindre bra ledarskap över hästen.
Bry dig om hur du och hästen har det nu, hur den varit förut med andra människor är ganska irrelevant.

Jah... nu ligger det till såhär! Jag har ett fullblod på 9 år på foder nu som älskar att jävlas verkligen! När man ska lasta honom så kan man gå rakt in med honom men så stannar han med baktassarna på dörren och sträcker sig för att få godsakerna man håller i! Sedan om man drar liite till i honom så kastar han sig ut! När vi hämtade honom tog det exakt en timma att lasta honom! Han är sen sådan himla fin tävlingshäst så det skulle vara väldigt kul att kunna åka ut och tävla lite med eftersom vi ej kan lasta honom så är det ju hopplöst! Han är INTE rädd för transporten utan han jävlas bara! Om man står bakom honom eller har longeringslina eller vad som helst bakom honom så kastar han sig också ut! Hur skulle vi kunna göra för att få honom att gå på en transport utan att det tar en timma varje gång? Det jobbiga är att vi har inte äns en transport att träna på :( kom med ideer så blir jag hyper glad :banana:

Orkar inte läsa hela tråden och någon har säkert redan skrivit detta till dig...
Jag blir så ledsen när du skriver att han jävlas, hästar gör inte det!
Läs igenom det du själv skrivit, så ser du att det som händer är en naturlig reaktion hos ett flyktdjur, man vill inte bli instängd! Deras instinkter säger dem att det kan betyda döden! Då hade du också slängt dig ut när risken att bli instängd uppenbarar sig.
Läs mer om hästars beteende, så kommer du förstå.
Om ni inte har en transport att öva med kan ni väl öva honom på att bli trygg i andra trånga utrymmen?
Hindra honom inte när han kastar sig ut, tvärtom, har en lång lina så han kommer ut om han vill. När han väljer att stanna i transporten av egen vilja kommer han heller inte att kasta sig ur. Dvs tvinga honom inte till detta, utan låt honom bygga upp förtroendet för att det är ok att vara instängd i "lådan". Många gör misstaget att ha för bråttom upp med luckan etc, för att hästen inte ska backa ut igen. Men då skapar man bara denna stress hos hästen, som gör att de vill kasta sig ut.
Tryck inte in hästen med linor etc, ni tar bort den flyktväg som hästen anser nödvändig, och den kommer alltid vilja undvika att gå in/stanna inne om det går.
Med en häst som har förtroende för att vara i transporten behöver man teoretiskt sett inte ens stänga luckan.
Min häst har gått så långt att han "älskar" sin transport; lämnar man honom lös utanför går han in... Och stannar där, även utan mat.
Snälla, vad du än gör, lägg ner tanken att han jävlas! Att jävlas är en mänsklig egenskap, istället för att förmänskliga din häst, försök att "förhästiga" dig själv. Se på saken utifrån en hästs sätt att bete sig och dess naturliga liv och resonemang. Då kommer ni kunna lösa problemet, utan våld och tvång.
Lycka till!

Jag kom på vad jag hade glömt att skriva! Är nog ganska viktigt... Att jag skrivit att han jävlas är för att... ibland när man lastar honom så kan han gå rakt in på en gång.... och ibland helt tvärtom! Därför har jag sagt att han jävlas eftersom han ibland går in utan något som helst bråk!

Har en bekant som beskriver sitt "lastproblem" på liknande sätt. Ena gången går den rakt in utan problem, andra gånger kastar den sig ut etc. När vi analyserade och "förde dagbok" på deras beteende runt omkring visade det sig att de svårlastade gångerna var de när de hade bråttom...
Likaså, om de snabbt stängde luckan de gånger hästen gick snällt in så gick den inte in nästa gång...
Så var observant på ditt eget beteende de olika gångerna, kanske kan du hitta lösningen där.

Något har säkert hänt i samband med lastning innan min tid, som gjorde att han förknippade transporten och att bli instängd i den med ngt supertraumatiskt, men när han väl insåg att det inte var så farligt att bli instängd så lugnade han sig väldigt snabbt.

Det behöver inte ha hänt något speciellt, det ligger i hästens natur att vara rädd för att bli instängd, eftersom den är ett flyktdjur. Därför behöver den få tid att vänja sig vid att det är ok att vara instängd i en transport. Sen har olika hästar olika starka instinkter, vilket påverkar hur lätt de vänjer sig. Samt naturligtvis tidigare erfarenheter.
Att ha med en annan häst som är tillfreds med situationen är alltid bra. Och att man själv är lugn och avspänd. De lyssnar mer på kroppspråket än på rösten..

Har en bekant som beskriver sitt "lastproblem" på liknande sätt. Ena gången går den rakt in utan problem, andra gånger kastar den sig ut etc. När vi analyserade och "förde dagbok" på deras beteende runt omkring visade det sig att de svårlastade gångerna var de när de hade bråttom...
Likaså, om de snabbt stängde luckan de gånger hästen gick snällt in så gick den inte in nästa gång...
Så var observant på ditt eget beteende de olika gångerna, kanske kan du hitta lösningen där.

Eller hur!
Min valack hade blivit bättre med sin lastning, vi hade en ny fin boggi som han åkte bra i och vi körde superförsiktigt.
Så skulle vi på träning och en bekant kom och hämtade upp oss i sin enkelaxlade finka. Min häst gick på fint. Men sedan körde hon ganska ryckigt samt att släpet ju var guppogare.
Efter träningen var han inte ALLS särskilt sugen på att gå på :angel:
Och det förstår jag.

Har hästen gått in en gång och man då direkt stängt in honom, ja då lär han inte stå kvar där inne igen :crazy:

Hej du..
Har ett stort halvbod/fullblod som är rätt speciell.. Tog några år innan jag kom på hur just han ska lastas.. När jag väl insåg att för mycket människor, linor, mat etc bara stressar mig och hästen så bestämde jag mig för att bli strategisk.. När han ska lastas ska allt ha samma gång
1, lädergrimma och kedja under hakan.
2, på med transportskydden
3, samma trailer
4, samma sida i trailen och breddat.
5, lastar hästen utan att sätta fast honom (står då lös med kedja under hankan fortfaran)
6, Går bak och stänger luckan, ( har ej bom till min )
7, inga andra människor än jag, hästen och trailen.
8, Tar av kedjan och sätter fast hästen i trailen.
Varje gång jag sätter på kedjan under hakan på min häst så vet han att han ska åka trailer.
Men tro mig jag har tränat och tränat och tränat. Nu åker jag vart jag vill, när jag vill och behöver ingen hjälp av andra. jag har en lugn och trevlig häst både vid i och ur lastning. Men visst det händer att han backar in och ut några gånger för att testa mig men han går alltd in efter 2 till 3 gånger som han backat ur.
lycka till och ha tålamod

Tyvärr har du helt fel. Hästen jävlas inte, det gör inga hästar. däremot upplever den trailern och lastningen som obehaglig och har därför motvilja mot det hela.

du måste träna upp förtroendet för lastningen hos hästen, det finns ingen annan väg. Gör inte misstaget att tro att hästen är en människa. Människor kan jävlas - inte hästar. de reagerar instinktivt pga associationer de har med olika situationer, de planererar inte kalkulerat, vilket "jävlas" innebär per definition.

Jag håller inte med om de råd du fått. en häst som är obehaglig inför lastningen håller man inte bara emot med ett rep och sen löser det sig. snarare kan du få oerhört starkare motvilja och reaktioner på en häst som vill kasta sig, om du försöker dra in den.

Jag håller med helt och fullt. Finns överhuvudtaget INGA hästar som gör saker för att jävlas- då är man ute och cyklar. Kräver kontinuerlig träning under lång tid.
Gör man det rätt så har du en häst som är lastad för livet.

Så vad betyder det?
Förmodligen bara att även förra ägaren hade ett mindre bra ledarskap över hästen.
Bry dig om hur du och hästen har det nu, hur den varit förut med andra människor är ganska irrelevant.

:bow::bow: Det är du här och nu som är ledare för din häst. Det är ni som måste bygga upp ett förtroende tillsammans.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar