jävlas vid lastning?!

Sv: jävlas vid lastning?!

Jag har svårt att se att stryk skulle ge ledarskap till människan... kanske får man det som man vill just då.. men knappast för att hästen tycker att man är en bra ledare...

Sen kan man fråga varför hästen inte ville gå in? Jag skulle ändå gissa på att den fann finkan obehaglig...

Vad får du stryk ifrån ? Läs igenom det jag har skrivit istället för att komma med egna påståenden.

Du gav henne ett råd baserat på att hästen jävlas, liksom du antar att din egen jävlas och behöver stryk för det.

Ursprungligen postat av Mickis88
Om hästen bara gör detta av jävelskap ha då med ett spö när du lastar.

- Jag hade skrivit ovanstående. Jag skrev inte att hennes häst jävlas utan om den gör det. Sen skrev jag endast att hon kunde ha med sig ett spö inget mera.

- Antar att min egen jävlas och behöver stryk för det ? Hänger inte med överhuvudtaget vad du får allting ifrån nu. Stryk skulle jag aldrig ge en häst.

ser fram emot en rapport hur hästen blir att lasta framöver, när den fått lite däng några gånger till innan lastningen.

Fick inte heller svar på min fråga. Tycker du att ett spö = våld `?

KL
Jag kan använda spö för att peta på ngn häst som inte följer med mig- att den ska gå framåt o klappar per omgående.

Den får inget pet för att den inte går in, utan för att den inte går framåt.

Jag vänder bort från transporten om den stannar- petar på- berömmer o går på igen.
Brukar funka på de flesta.

Att stå fastfrusen vid luckan ger inget. Ta fart igen o bara GÅ!

en häst som aldrig har åkt kan få inspektera golv mm.

Senast ändrad:

Hmm. kommer ihåg ett tillfälle för mer än 20 år sen.
Skulle lasta en häst efter tävling o den gick inte in på första försöket :confused:

visst 17. Hade inte berömt den:o
gjorde så o hästen gick in:bow::rofl:

Vad får du stryk ifrån ? Läs igenom det jag har skrivit istället för att komma med egna påståenden.

Du skrev "några snärtar" med spöt. Det är smäll det, stryk även kallat. Och jag ser inte hur hästen får en positiv upplevelse kring lastningen av det, ej heller hur han ska kunna respektera den som slog honom.

KL
Jag kan använda spö för att peta på ngn häst som inte följer med mig- att den ska gå framåt o klappar per omgående.

Den får inget pet för att den inte går in, utan för att den inte går framåt.

Jag vänder bort från transporten om den stannar- petar på- berömmer o går på igen.
Brukar funka på de flesta.

Att stå fastfrusen vid luckan ger inget. Ta fart igen o bara GÅ!

en häst som aldrig har åkt kan få inspektera golv mm.

Tack! :) detta är precis det som jag menar men som alla andra har missuppfattat här.

Tack! :) detta är precis det som jag menar men som alla andra har missuppfattat här.

Du skriver "ge hästen några snärtar". Några snärtar gör ont på hästen, och det gjordes för att hästen inte gick in. Då är det våld i mina ögon, och hästen går in därför att den inte vill få mer ont. Den får aldrig en positiv inställning till transport på det sättet, i de flesta fall blir problemen större och större.

Hm, jag tror inte att det spelar någon större roll om transporten är enkelaxlad eller boggie. Det är inte där problemet ligger om du har en "svårlastad" häst.

Mickis88: JA, jag tycker absolut att användade av spö räknas som våld!!! Vem tycker inte det?
Och alla ni som säger att allt ska vara på samma sätt, samma skydd etc. Visst 17 har ni väl då problem... jag vill att mina hästar ska gå in i transporten för att jag ber dem om det.
Inte för att de ser att den vet att det finns mat där inne och definitivt inte för att jag har en pisk i andra handen eller att den gamla vanliga "infångningslinan" ligger där.

Hm, jag tror inte att det spelar någon större roll om transporten är enkelaxlad eller boggie. Det är inte där problemet ligger om du har en "svårlastad" häst.

det kan spela en vesäntlig roll för alla som har erfarit skillnanden. precis som en häst som upplevt en skakig färd i en enaxlad, har associationer av obekvämhet till trailern som ibland översätter till att den blir svårlastad.

Jag kan använda spöt som en förlängning av armen- på hästar som inte kan vanliga kommandon.

Sen går det att SLÅ in hästen EN gång- sen vill den inte överhuvudtaget.
Det skapar stora framtida problem, men jag tror o hoppas att det är en ovanlig företéelse idag.

Nu är jag här igen! Idag fick vi hem en transport som vi ska långa över helgen! Började genast träna... började med att använda longeringslina Ist för grimskaft! Han gick in i transporten men hela han ville inte in! Och sedan slängde han sig ut som vanligt! När vi trälat i några timmar tog jag av longeringslinan så han fick gå lös! Då hände det något så fantastiskt :) han gick in hur lätt som helst! Hela hästen gick in utan att äns fundera innan! Så himla stolt jag vart då! Vi körde så flera ggr och det funkade varje
gång! Guuud vad glad jag vart! Tack snälla ni för att ni hjälpt oss på traven ;) tack vare er fixade vi det här hur lätt som helst!
bjussar på en bild när vi använder linan!

Här får ni en film på hur bra det gick :)
http://www.youtube.com/watch?v=xTvkrPRHO0Q
komentera gärna också! Tack bukefolket ;)

Den där hästen är lastvan sen tidigare.
Tror att du kanske drog i linan eller inte var snabb att släppa efter- när han backade.

Kanonbra.
beröm mkt o var noga sen med att säga back osv.

Kanon:bow:

Den där hästen är lastvan sen tidigare.
Tror att du kanske drog i linan eller inte var snabb att släppa efter- när han backade.

Kanonbra.
beröm mkt o var noga sen med att säga back osv.

Kanon:bow:

Jaa... Ibland tog jag tag lite i linan för att få fram honom men då vart det bara att kasta sig ut! Men utan lina vart det mycket bättre :bow:

tack:bow:

du kan ha lina- utan att dra i den.
den ska ju följa med dig.

trodde inte att den skulle gå in faktiskt:angel:
du gick inte med bestämda steg- marsch!

Bäst är ju om den går in själv.
hur gör du när dn ska ut?

sätt på linan o lägg den så att den kan löpa fritt o öppna sen bak-så ska du se att du nu blir ett lastproffs:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar