Jävla taggtråd!!!!!!

Sv: Jävla taggtråd!!!!!!

Nu har jag kollat runt, men hittar inget om bidrag för att riva taggtrådsstaket. Är det någon av er som vet var man söker, och med vilken blankett?:bow::bow:

I Småland stänglades det in mkt skogsbeten förr om åren, och då finns det inget annat stängselmaterial som höll för hoppande rådjur och älgar...

Det är fornlämningar av dessa "beteshagar" som numera ligger sönderrostade runt om i de småländska skogarna...ofta i närheten av stenmurssrester

Nu har jag kollat runt, men hittar inget om bidrag för att riva taggtrådsstaket. Är det någon av er som vet var man söker, och med vilken blankett?:bow::bow:

Undrar om det inte var ett tidsbestämt bidrag . Jag kan ha fel, men något säger mig att det var just så.

Okej, tack för svar.
Jag tror at jag ska ta och ringa Jordbruksverket och länsstyrelsen ändå, och kolla. Man vet ju aldrig.
*Via-lever på hoppet.*

Hej!
Usch, det där lät inte kul. I hagarna där jag har min häst är det el-stängsel men som någon lagt på marken. LIVSFARLIGT om någon häst trampar på det, den kan ju fastna och det kan bli hemskt. Så jag brukar gå och hänga upp det när jag ser det.

vet att bonden vi lånar mark av fick EU bidrag för den taggtråd vi "rensade" ur skogen samt för att vi bytte ut taggtråden som satt uppe runt hagarna till elrep. detta va i april-maj i år.

Usch, sådant är inte roligt. Man ser ibland gammal taggtråd som ligger och skräpar. Ibland är man alldeles i närheten av det innan man ser det. :(
Det är nog säkert många som skadar sig på det. Tänk de stackars vilda djuren som inte ens kan få veterinärvård :(

Jag har rensat massor här på vår gård måste dock säga att på mina föräldrars gård så har man använt taggtråd men när korna försvann så tog man ned taggtråden och rullade ihop skiten och åkte till tippen med det. Nåt bra min morfar gjort! :bow:

Nu var det så at tdet inte var något taggtrås stacket utan det var taggtråd som låg mer eller mindre under moa å gräs å så vidare, å själv klart så kollar man väl vart man går men det är lite svårt att se om det ligger undermark...
Bidragen tror jag bara gäller vissa län, om jag inte mins fel...

Detta känner jag igen.. Bodde i smålands trakter i vintern som va.. Taggtråd så lång ögat kunde nå.. Överallt i skogen nere i marken.. Man såg den om man drog fötterna i marken..
Ibland hittade man högar av dem.. Va nära vid några tillfällen att fastna då min häst va nervös pga vildsvinen som härjade där..

Mor gick sträckor i skogen och kollade av vart man kunde rida och inte..

Nu bor jag i norrland.. Här har jag inte hittat lika mycket om nåt alls.. Kan inte dra många tillfällen till minnes.. Ett enda ställe som den låg i marken.. Och den drog jag själv upp så den försvann från skogen.

VA??? Skulle de finnas bidrag för att rensa bort taggatråd??? Jo ja bor med i dom småländska skogarna o här e fullt med rostig gammal taggtråd som sticker upp från marken här o var. Framförallt längs gränserna.
Hade nån velat rensat de åt mig kunde denne få ersättningen om de fanns nån sån... o andra sidan så hade jasjälv velat va med så allt blev borttaget!
Har rensat längs grannens gräns så jag kunde gära in ett nytt litet stycke. Gick med hacka o tjocka handskar o letade i marken.
Hoppas då att allt e borta.

I närheten av stallet som min häst står i så är det en kohage och runt om den brukar det kunna ligga taggtråd lite här och där, och det är så himla dåligt, för det finns väldigt mycket älg och rådjur här runt omkring.

Och sedan en sak till... Några i närheten av stallet har också hästar och de går i hagar av taggtråd + att tråden sitter så lågt att de skulle kunna hoppa över den, och tänk om hästarna kanske skulle försöka hoppa över tråden och kanske skada sig.

BORT MED TAGGTRÅDEN SÄGER JAG BARA!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix