Jävla taggtråd!!!!!!

U

U-Two

Igår när jag och en kompis var ute och red, en sån där perfekt tur, lite bad med hästarna, solen sken insektsfritt (mer eller mindre)...
Vi hade väl varit ute ca 1 ½ timme, och vi var ca 5 minuter hemifrån så skulle vi ta en annanväg hem, så vi skulle rida bakom "grannens stall" liten skogstig, å vad händer jo TAGGTRÅD!! FY fan!! båda hästarna skar sig, å vi fick skynda hem, hästarna kunde gå bra, när vi kommer hem så ringer vi vet som kommer ca 1 timme senare, både fick sys, men jag är tacksam för dom lindriga skadorna ändå. båda hästarna mår OK med tanke på vad som skulle kunna ha hänt.
Jag blir så himla upprörd, :devil: tänk på allt vilt som skär upp sig på taggtråd, tycker dom skulle börja med bidrag med att ta bort taggtråd!!

Sv: Jävla taggtråd!!!!!!

Taggtråd är förädiskt men jag tycker att man själv måste ha koll på var man går med sin häst.
Väldans otur ni hade, tur att det inte blev värre...

Det finns bidrag som man kan söka för att byta ut taggtrådsstaket mot elstaket.:angel:

//Tokan

Nu var det så at tdet inte var något taggtrås stacket utan det var taggtråd som låg mer eller mindre under moa å gräs å så vidare, å själv klart så kollar man väl vart man går men det är lite svårt att se om det ligger undermark...
Bidragen tror jag bara gäller vissa län, om jag inte mins fel...

Usch vad läskigt! :eek:

Tack o lov att det bara blev lindriga skador iaf, o hoppas den idioten som lagt taggtråden där själv fastnar i nåt liknande!

Ja, jag är jätte glad at tdom klarade sig så pass bra!!
Tror säkert att det är taggtråd som har legat år efter år...
Jag tänker mest på rådjur och annat vilt som kan fastna.. vi ska upp i helgen och försöka få bort det....

Bra av er att ni tar tag i att rensa bort det :bow:

den bonde vi har sommarbete hos får EU bidrag för att både byta ut gammalt taggtrådsstaket mot el och för att plocka bort gamla rasade taggtrådsstaket i skogen. eftersom det är EU bidrag borde det gå att få oavsett i vilket län man bor. vi har i utbyte mot beteshyra hjälpt till att rensa bort gammal taggtråd i skogen, en del har legat där i bortåt 30 år.

tur det ändå gick bra för er :).

för ett antal år sedan kom barnen hem från skolbussen och berättade att det hängde ett rådjur och sprattlade i ett gammalt staket utmed vägen, där är massa taggtråd, fårnät och ståltråd draget "huller om buller" kommer djuret loss innan någon "kan hjälpa det av daga" så kan det ju bli en utdragen plågsam död pga. skadorna :eek:

Taggtråd är förädiskt men jag tycker att man själv måste ha koll på var man går med sin häst.
Väldans otur ni hade, tur att det inte blev värre...

Det finns bidrag som man kan söka för att byta ut taggtrådsstaket mot elstaket.:angel:

//Tokan

Jag tror att de flesta hästägare håller koll på vart dom rider med sina hästar, ingen rider väl på taggtråd med flit!!!!!!!:smirk:

Jag har samma problem hemma hos mig, gamla kohagar som numera e skog, rullar som ligger slängda men helt vipps så dyker man på dem under mossan, jätte läskigt,svårt att se gammal rostig taggtråd som är täckt med löv etc...

Tycker heltklart att bönderna borde inse sitt ansvar och ta bort gammal tråd, finns de nu till och med bidrag att få för de så kanske de är en morot....

TAGGTRÅD!! FY fan!! båda hästarna skar sig, å vi fick skynda hem, hästarna kunde gå bra,
Jag blir så himla upprörd, :devil: tänk på allt vilt som skär upp sig på taggtråd, tycker dom skulle börja med bidrag med att ta bort taggtråd!!

Taggtråd som ligger ihoprullad och "bortglömd" är en riktig olycksrisk!

Men jag är inte så förbannad över taggtråden isig, utan över de människor som LÅTER DEN LIGGA KVAR I NATUREN! Dom borde få böter.

Jag har samma problem hemma hos mig, gamla kohagar som numera e skog, rullar som ligger slängda men helt vipps så dyker man på dem under mossan, jätte läskigt,svårt att se gammal rostig taggtråd som är täckt med löv etc

Samma här i mina trakter. Blir så jä..vla förbannad. Har de en gång satt upp skiten så borde de väl kunna ta ner den. Finns massor av bönder häromkring som låter gammal taggtråd hänga kvar lite varstans, både i skogen och längs vägarna.

Nu är det kanske inte ens dom själva som satt upp det hela, utan generationen före:angel:

Hur fungeraer bidragen??
Vi får Eu bidrag för betes mark osv, hur får man bidragen i taggtråd?? :confused:
Tack för svar...

Usch, läskigt med taggtråd! KOnstigt egentligen, att överhuvudtaget ha det. Och särskilt konstigt att inte ta bort det utan bara låta det ligga!
En kompis och jag var ute och red i skogen och skulle också vi ta en annorlunda väg hem. En väldigt tät skog, med många omkullfallna träd och grenar på marken, så vi märkte inte att vi hade kommit in i en hage och därför måste ha ridit över ett gammalt liggande stängsel. Detta visade sig sedan, när vi skulle ta oss ut igen, vara taggtråd som knappt syntes bland alla grenar och barr på marken. Men vad gör man? Mitt inne i en hage och hästarna var oroliga och otåliga, så vi var tvungna att gå över tråden igen. Läskigt!
Som tur var kunde den ena hålla ner tråden medan den andra ledde sin häst över, så ingen kom till skada. Men tänk om någon annan gör samma misstag och itne ser tråden, eller om det kommer något annat djur springande i skogen??

Fyen...Taggtråd är satans påfund!

Intygar:cool:

Kommer från en taggtrådsbefriad del av Hälsingland närmast och fick ju en chock när jag flyttade ner hit till Småland...:eek:...Hur sjutton kan man ha så mycket taggtråd??? Fullständigt livsfarligt...gick en rekognoceringsrunda i skogen och stöp över en halft dold taggtråd, rev sönder både byxor och mig själv...insåg att skogarna här vimlar av sådant så här rids endast på vägar, stigar och kända stråk...och jämfört med vad jag är van i Hälsingland finns det inte mycket sånt här i trakten:mad:

Håller med! Jag kommer också ursprungligen från de hälsingländska skogarna, och landade i Småland.

*Via, som genast ska kolla upp detta med bidrag för att rensa tagggtråd. Jag har rensat min del av det småländska taggtrådshelvetet..*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix