Jävla fåglar!!

RIA

Trådstartare
vårat stall är invaderat med fåglar! små saker är det, gråa till färgen och det är MINST 50 st av dom!

dom flyger runt å skiter överallt! i vattenkoppar också å det är ju jättetrevligt för hästarna :cool:

vad finns det att göra?

vi funderar på att skaffa stallkatt enbart för detta.

nu är det inte mitt stall utan jag står inhyrd. men ägarna är villiga att ta dit en katt och säkert villiga att göra mer om det finns något sett.

har ni några förslag?

nu får det ju vara något som hästar tål att ha i stallet, så kanske inte fågelgift i varje vrå...

Sv: Jävla fåglar!!

Det där problemet hade vi också i gamla stallet. Först satte vi upp en plast-berguv och det skrämde iväg dem... i nån vecka. Sen fattade dom att det inte var nån fara. Då testade vi att stänga dörrarna men så fort man öppnade i några minuter (dvs vid t.ex in och utsläpp)så flög dom in fortare än kvickt.
Men kombinationen mocka direkt på morgonen och ha dörrarna stängda så mycket som möjligt (eller ha plastremsor/nät för öppningarna)gjorde att vi kom runt problemet någorlunda.
En stallkatt verkar inte göra någon glad och "våra" fåglar verkade se det som en sport att lura den stackaren. Och dessutom verkade fåglarna bli Fler för varje fågel som katten slog ner...

Ett annat alternativ är kanske att fodra fåglarna någonstans utomhus. Har de mat ute så ser jag inte varför de skulle ge sig in i stallet hela tiden. Detta tänktes inte på när jag stod i stallet ovan men så här i efterhand känns det som den enklaste och mest logiska lösningen.

Inga fler som har idéer?

vi har dörrarna öppna hela natten så de måste komma på morgonen, för till kvällen så är dom inte där å stänga dörrarna vill vi inte. då blir det för dålig ventilation i stallet.

Min stallkatt tar fåglar på löpande band, men hon slåss liksom i motvind, det är för skeva odds för hon ska kunna göra mer än marginell skada/skillnad i populationen tyvärr.

Jag har gett upp, jag svär över dem men de får vara. En sak som ger skillnad är att inte ge hel havre, och att sopa noga (hel havre så tycker det hästbajset är smaskens), samt att mata dem någon annanstans (fågelbord), men alla blir man inte av med.

I ett inackstall jag stod i hade de satt nät en bit under taket, så fåglarna inte kunde sitta uppe vid takstolarna. Gav viss skillnad det med men ingen större (dessutom blev djurskyddet inte glada då det hände att fåglar fastnade i nätet)

Men gärna katt, men det räcker inte. Utan försök hålla undan 'maten' för dem från stallet, och ffa mata dem någon annanstans, har de dukat bord med mat i överflöd så är de mindre i stallet i alla fall.

Har samma problem fast hos mig snor de inte mat utan isolering från taket till sadelkammaren. Pipparna här runt i kring har nog rena lyxbona i vinter. Tänkte dock prova med att hänga någon variant på draperier i dörrarna. Såg att IKEA hade ett med plastremsor som verkar ok.

Har samma problem, fåglarna flyger in genom ventilations hålen ovanför boxarna. Ska sätta dit nät för att stoppa dom. Har inte haft detta problem förut.

vi har samma problem, vår gamla stallkatt är så lat att hon inte orkar, men vi har ett stort stall och dom bajsar i krubborna, vattenkopparna och överallt! det är så äckligt :mad:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 234
Senast: Nikkis
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 228
Senast: Lucta
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 427
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka