Jättevarm efter spruta i hovleden

ztsu

Trådstartare
Snabbt svar önskas!

Kopierar från FB:
"Igår var jag på klinik med min häst, som behandlades i hovleden med det som förr kallades tuppkam. Ikväll när jag tog av bandaget var hon jättevarm nedanför kotan. Är det ett normalt skeende i en sån här situation? Jag har aldrig sprutat någon häst förut, så jag har ingen erfarenhet och veterinären sa inget om det (och jag tänkte inte på att fråga)."

Jag blir rejält uppskrämd av svaren jag fick på FB. Vad säger ni Bukefalister, skall jag slänga mig i bilen och åka till stallet? Sitter här hemma i soffan rätt skärrad och tänker att min häst ligger och dör (okej, inte riktigt, men typ) i detta nu.

Sv: Jättevarm efter spruta i hovleden

Hur raderar man inlägg?
Jag har ringt distriktsveterinären som tyckte jag kunde avvakta till tidigt imorgon bitti.

Såg att du inte vill ha svar längre, men vill tillägga att nära jag fått häst sprutad så har Vet sagt att reagerar den och får feber ska man åka in akut, för det går jäkligt fort om den fått en infektion.
Men bara värme över leden vet jag inte, hoppas det går bra.

varför skulle värme i sig vara anledning till panik öht och ffa efter bandage .

blir beklämd om ngra fb användare jagat upp dig.
har hästen feber och blir dålig är det annorlunda. det verkar knappast vara fallet i detta fall.

Såg att du inte vill ha svar längre, men vill tillägga att nära jag fått häst sprutad så har Vet sagt att reagerar den och får feber ska man åka in akut, för det går jäkligt fort om den fått en infektion.
Men bara värme över leden vet jag inte, hoppas det går bra.

Jag vet inte om hon har/de feber för jag tänkte inte på att tempa henne. Detta var heller inget vet nämnde. Distriktsveterinären menade på att om det var en infektion så hade jag märkt det, då hade hon varit hängig och uppenbart halt. Jag vet inte om det är så, men ingen klinik här är öppen nu så det finns liksom ingen annan att vända sig till.

tempa hästen gör man alltid vid minsta misstanke på infektion/dåligt allmäntillsånd. om misstanke finns efter behandling i led är det det första man gör.

tempa hästen gör man alltid vid minsta misstanke på infektion/dåligt allmäntillsånd.

Jag misstänkte dock inte infektion när jag var i stallet, som jag skrev högst upp. Kanske urbota korkat av mig, men jag tänkte inte alls i de banorna. Då. Nu däremot när jag sitter här hemma, då är det klart det gnager i bröstet och jag bannar mig själv för att jag inte tempade.

Jag vill inte skylla på någon, men om vet hade sagt till mig att jag skulle hålla utkik efter tecken som dessa så hade jag såklart tagit värmen på ett helt annat sätt och ringt dem redan då (då hade de inte stängt för dagen än).

Alltid lätt att vara efterklok. :(:banghead:

Dåligt av vet tycker jag, de kan inte förutsätta att alla är experter på eftervård efter spruta i led.

När min häst blivit sprutad i led har vi fått väldigt noga hemgångsråd både muntligt och på mail. Både att den absolut inte får smutsa ner området de första två dagarna samt att jag ska hålla noga koll på temp samt om leden blir svullen eller om hästen blir halt.

Vi har dock aldrig fått bandage på, har iofs inte sprutat kotan heller. Kan ju vara naturligt att man är lite varm under ett bandage.

Hoppas att hästen mår bra iaf :)

Nu vet jag inte om jag glömt det men jag kan inte påminna mig att jag fick några hemgångsråd. Jag fick bara ett recept på Metacam.

Hur är det med hästen?

Hon skrotar runt i sin sjukhage och är en aning uttråkad, men håller modet uppe. Återbesök nästa vecka. Idag fick jag för mig att hoven på det behandlade benet var marginellt varmare än de övriga, ljummen liksom. Bestämde mig för att avvakta till imorgon. Tempade, och hon hade ingen feber iaf.

När min häst blivit sprutad i led har vi fått väldigt noga hemgångsråd både muntligt och på mail. Både att den absolut inte får smutsa ner området de första två dagarna samt att jag ska hålla noga koll på temp samt om leden blir svullen eller om hästen blir halt.

Jag har också alltid fått skötselråd med mig hem.
Box resten av dagen eller i sådant utrymme att hästen inte går omkring så mycket och området får absolut inte utsättas för smuts, viktigt att bandaget sitter på i 2 dagar och att miljön är så ren den kan vara.
Tempa dagligen den första veckan iom infektionsrisken - feber kontakta veterinär direkt
Visitera området lättsamt dagligen de första dagarna så inget verkar toksvullet

Har också blivit informerad om att det är fullt normalt att det är lite vämre..man har ju ändå injecerat i/vid området samt varit och provocerat en del iom alla böjningar hit och dit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 097
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen. Köpte min häst nyinriden 2008, då...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 277
Senast: Sailo
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 302
Senast: lilstar
·
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 663
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka