Jättestora ådror??

Ireland

Trådstartare
Såhär ser mitt fullblodssto ut på låren och bak mellan skinkorna.. Någon som sett nåt liknande?? Vad kan det vara eller det kan bara se ut så?

DSC01823.jpg
[/IMG]
 
Sv: Jättestora ådror??

Det ser ut som om hästen är varm och tunn hud och päls ihop med det så syns ådrorna tydligt. Jag gissar att hon inte ser likadan ut när det är kallare och hon varit utan täcke?!
 
Sv: Jättestora ådror??

Ser hon alltid ut så eller bara direkt efter träning, när hon fortfarande är varm?
Fbl har tunn hud och päls så de kan se rätt ådriga ut både här o där när de jobbat.
 
Sv: Jättestora ådror??

Hon rids inte för tillfället, har stått i två månader snart. Sett ut såhär i ca två veckor nu, oberoende om hon är varm eller kall.
Har ingen bild på det, men mellan skinkorna på henne har hon en jätteådra som ser ut som den snart ska sprängas. Lyfte på svansen och trodde det var n ån sorts böld, men den vr mjuk och ser ut att vara en ådra :confused:

Jo det kan ju vara så att hon bara har tunn hud, och hon är ju tunn överlag i hull med nu, håller på att fodras upp..
 
Sv: Jättestora ådror??

Oj så mycket har jag aldrig sätt, men fullblodet jag hade förut hade också "ytliga" ådror, spec på insidan av bakbenen.
Vissa människor kan ju ha jätte utepåliggande ådror på tex händer och ben, antar att det kan vara så bland hästar (och säkert ffa fullblod) också?
 
Sv: Jättestora ådror??

Visst blir de lite mer ådriga efter arbete men det ska försvinna i vila och så där mycket har jag nog aldrig sett, det skulle jag kolla upp.
Min har tunn hud och blir lätt ådrig vid arbete men aldrig sådär. Och aldrig i vila.

Om hästen alltid ser ut så och inte ens är igång tycker jag att du ska kolla upp det, du kan ju ringa vet till att börja med.

Den på insidan av benet är ju rätt kraftig men det beror ju på hur stor den är också.
 
Sv: Jättestora ådror??

Mitt halvblod ser ut så där på halsen när hon är varm och svettig, jag har fått förklarat för mig att hon har så tunn hud att ådrorna syns lättare.
 
Sv: Jättestora ådror??

Hon rids inte för tillfället, har stått i två månader snart. Sett ut såhär i ca två veckor nu, oberoende om hon är varm eller kall.
Har ingen bild på det, men mellan skinkorna på henne har hon en jätteådra som ser ut som den snart ska sprängas. Lyfte på svansen och trodde det var n ån sorts böld, men den vr mjuk och ser ut att vara en ådra :confused:

Jo det kan ju vara så att hon bara har tunn hud, och hon är ju tunn överlag i hull med nu, håller på att fodras upp..

Med tanke på om jag fattar dig rätt hästen inte har sett ut så här förut utan det har dykt upp för 2 veckor sedan så skall du definitivt ta kontakt med veterinär.

Ser ju ut som att kärlen är stasade och risken bör väl vara att det kan sitta en blodpropp i något kärl och täppa igen. Har ingen koll alls hur man behandlar häst för det på människa får de ju blodförtunnande men det känns ju lite si och så att stoppa i en häst, då får man nog hålla den inlåst under tiden så att den inte riskerar att skada sig.
 
Sv: Jättestora ådror??

Precis.. Jag har inte haft hästen mer än 2 månader så jag vet ju inte om detta har funnits tidigare på henne. Tror jag kan ha sett det på henne tidigare, men att det då har försvunnit och då har jag relaterat det till att de har sprungit i hagen och att hon blivit varm. Nu har det ju hållt i sig. Och just den dagen jag tog fotona gick hon ju dessutom utan täcke och det hade varit lugnt i hagen.
Får nog ta och ringa och rådfråga veterinär.
 
Sv: Jättestora ådror??

Även jag tänkte att om de ser ut sådär 'konstant' och utan anledning så borde de ju vara stasade på ngt vis. Rent teoretiskt. Samtidigt så en blodpropp borde ge mer symptom än så ka man tycka. Men ser hon fortfarande ut sådär? Då skulle jag höra med vet för säkerhets skull.
 
Sv: Jättestora ådror??

Det har gått ner något tycker jag, men syns fortfarande. Upptäckte igår att det sträcker sig fram till juvren, och hennes vänstra juver är större och lite svullet. Ska kolla upp det mer noggrant idag! Kan det vara livmoderinflammation? Men hur är då sambandet med ådrorna på låret? Kan det vara något i fodret? Hpn får en ganska proteinrik foderstat nu, och ganska mycket kraftfoder (fri tillgång på hö såklart) då hon behöver gå upp i vikt.
 
Sv: Jättestora ådror??

Har hon feber? Kan hon ha varit dräktig och kastat innan du köpte henne eller är dräktig? Kan hon ha fått någon inflamation i juver eller liknande som spridit sig? Blodförgiftning? Har du talat med förra ägaren om detta?

Jag hade ringt dit en veterinär omgående. Tycker det finns på tok för många frågor för att inget göra.

Lycka till och uppdatera gärna.


Mvh Voff
 
Sv: Jättestora ådror??

Jag har haft kontakt med min veterinär som sa att jag skulle testa att motionera henne ett par dagar, samt att ta bort kraftfodret ifall det har nåt samband. Blev det inte bättre skulle han komma ut i veckan. Hästen är inte halt, hr ingen feber och är pigg och glad.
Hon kan inte ha varit dräktig då hon var i full träning och gick löp senast i juni tror jag.
 
Sv: Jättestora ådror??

Skönt att höra. Uppdatera gärna hur det går.

Läste för länge sedan här på buke en tråd där en häst tjuvbetäckts innan försäljning och sedan tävlades i hoppning till jättelångt in i dräktigheten innan polletten trillade ner för nya ägaren. Märkliga saker händer.

En fd stallkamrats pålla var på vift under brunst och betäkte sig med en hingst på närliggande gård och drog sedan hem igen. Resultatet Arab/ Ardenner. Det fulaste jag någonsin skådat i hästväg :crazy:

Ingenting är omöjligt för kluriga damer ;)

Mvh Voff
 
Sv: Jättestora ådror??

Skönt att höra. Uppdatera gärna hur det går.

Läste för länge sedan här på buke en tråd där en häst tjuvbetäckts innan försäljning och sedan tävlades i hoppning till jättelångt in i dräktigheten innan polletten trillade ner för nya ägaren. Märkliga saker händer.

En fd stallkamrats pålla var på vift under brunst och betäkte sig med en hingst på närliggande gård och drog sedan hem igen. Resultatet Arab/ Ardenner. Det fulaste jag någonsin skådat i hästväg :crazy:

Ingenting är omöjligt för kluriga damer ;)

Mvh Voff

Jag har sett en korsning ardener/isis en gång, jag lovar att den var fulare :eek:

skämt åsido: TS: vad bra att du har kontakt med veterinären. Jag skulle ta ut för att vara på den säkra sidan. Ibland är hemmavet lite väl sega med att komma ut, antar att de har fullt upp med akut grejer osv. Ibland får man säga ifrån lite bestämt att man faktiskt vill ha ut dem även om det inte förefaller akut så att säga. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Kristall10
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 315
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
958
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp