Sv: jättestel häst *behöver råd*
Hej!
Du har säkert fått massor av bra råd, och kommer att få flera. Men jag vill bara ge ett råd nu:
Innan du gör något mer, experimenterar med bett, byter sadel, rider för ny instruktör eller skickar hästen på utbildning, så skulle jag KOLLA HÄSTENS TÄNDER. Tandproblem kan vara roten till mycket ont bl.a. stelhet i kroppen som inte vills släppa trots lösgörande arbete.
Det är mitt råd till dig. Sedan kan du jobba utifrån vad tandläkaren hittar eller inte hittar, men då VET du i alla fall.
Lycka till!
persika skrev:Jag behöver råd!! Privathästen jag rider är jättejobbig att rida i jämförelse mot ridskolehästarna Hon är stor (168 cm - inte spec grov men kraftig), verkligen inte en "gummibollshäst" - utan det krävs mycket för att samla henne o man får verkligen rida med mycket ben. Kanske är en typisk häst för killar på så sätt, inte för att skylla på det, men det var en kille som red henne förut/o har utbildat henne :smirk:
Hon har under en alldeles för lång tid fått gå med ett o samma bett - ett pelham . Gick bra först men har nu bytt till tredelat utan fasta ringar för att det gick inte lika bra längre Är sur på mig själv att jag för min egen bekvämlighet lät henne gå med ett o samma bett Ska absolut inte upprepas... Bytte till det mildaste vi hade (åsikter??)
Nu måste jag alltså börja rida igenom henne ordentligt. Efter bettbytet på senaste ridpasset var hon inte ens nära att gå i form, jag fick henne dock att gå hyfsat bra ändå (bortsåg då från formen utan såg mer till att hon var lyhörd). I början av ridpasset blev jag jätteirriterad för hon gjorde inte minsta anspråk på att att vara fokuserad - var nonchalant med högt huvud travade hon på volten o kollade åt en annat håll Hon är så stel. Det tar jättelång tid att få henne att lösgöra sig, och då menar jag att ens böja halsen/huvudet. Det går inte ens att förböja. Vad ska jag göra åt detta? Vad beror detta på? Hur skulle ni gjort?
Analysera gärna allt o kom med åsikter, var kritiska men var snälla Är smått desperat nu, hästen är liksom relativt ung (10 år) och går inte ens att ställa igenom i början av ridpasset på milda bett
mvh
Hej!
Du har säkert fått massor av bra råd, och kommer att få flera. Men jag vill bara ge ett råd nu:
Innan du gör något mer, experimenterar med bett, byter sadel, rider för ny instruktör eller skickar hästen på utbildning, så skulle jag KOLLA HÄSTENS TÄNDER. Tandproblem kan vara roten till mycket ont bl.a. stelhet i kroppen som inte vills släppa trots lösgörande arbete.
Det är mitt råd till dig. Sedan kan du jobba utifrån vad tandläkaren hittar eller inte hittar, men då VET du i alla fall.
Lycka till!