jättestel häst *behöver råd*

Sv: jättestel häst *behöver råd*

persika skrev:
Jag behöver råd!! Privathästen jag rider är jättejobbig att rida i jämförelse mot ridskolehästarna :o Hon är stor (168 cm - inte spec grov men kraftig), verkligen inte en "gummibollshäst" - utan det krävs mycket för att samla henne o man får verkligen rida med mycket ben. Kanske är en typisk häst för killar på så sätt, inte för att skylla på det, men det var en kille som red henne förut/o har utbildat henne :smirk:

Hon har under en alldeles för lång tid fått gå med ett o samma bett - ett pelham :o . Gick bra först men har nu bytt till tredelat utan fasta ringar för att det gick inte lika bra längre :( Är sur på mig själv att jag för min egen bekvämlighet lät henne gå med ett o samma bett :mad: Ska absolut inte upprepas... Bytte till det mildaste vi hade (åsikter??)

Nu måste jag alltså börja rida igenom henne ordentligt. Efter bettbytet på senaste ridpasset var hon inte ens nära att gå i form, jag fick henne dock att gå hyfsat bra ändå (bortsåg då från formen utan såg mer till att hon var lyhörd). I början av ridpasset blev jag jätteirriterad för hon gjorde inte minsta anspråk på att att vara fokuserad - var nonchalant med högt huvud travade hon på volten o kollade åt en annat håll :crazy: :cry: Hon är så stel. Det tar jättelång tid att få henne att lösgöra sig, och då menar jag att ens böja halsen/huvudet. Det går inte ens att förböja. Vad ska jag göra åt detta? Vad beror detta på? Hur skulle ni gjort?

Analysera gärna allt o kom med åsikter, var kritiska men var snälla :crazy: Är smått desperat nu, hästen är liksom relativt ung (10 år) och går inte ens att ställa igenom i början av ridpasset på milda bett :(
mvh


Hej!

Du har säkert fått massor av bra råd, och kommer att få flera. Men jag vill bara ge ett råd nu:
Innan du gör något mer, experimenterar med bett, byter sadel, rider för ny instruktör eller skickar hästen på utbildning, så skulle jag KOLLA HÄSTENS TÄNDER. Tandproblem kan vara roten till mycket ont bl.a. stelhet i kroppen som inte vills släppa trots lösgörande arbete.

Det är mitt råd till dig. Sedan kan du jobba utifrån vad tandläkaren hittar eller inte hittar, men då VET du i alla fall.

Lycka till!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Jag hade en foderhäst som var jättestel, och lösningen för honom förutom hjälp av en bra tränare, ett besök av en ET. Så jag kan rekommendera dig att ta kontakt med någon som kan kolla upp hästen så det inte är ngt som sitter ordentligt fast!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Det blev många råd om att kolla om hästen är helt frisk... Jag skulle gärna göra det - och var det min häst skulle jag göra det på direkten! Men "tyvärr" är jag bara medryttare och ägaren är rätt opåverkad av vad jag tycker o vill :angel: :crazy:

Red ut idag, på pelhamen (av rekomendation av den andra medryttaren pga att hästen kan vara stark), men jag var först inne på att ta det tredelade bettet.

Det gick bra, var mer mjuk på handen o gjorde fler halvhalter - då var hon mer ställbar men jag fick kämpa! Skulle vart mer intressant o se hur det hade gått om jag haft tredelade... men men. Ska rida på tredelade i morgon - då ska jag försöka praktisera era tips!

mvh
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Susan skrev:
Jag är intresserad av att få hästen arbeta utifrån utbidlningsskalan
En av förutsättningarna är att den är tillfreds med sin utrustning

Rör sig häsetn utifrån kvalitetrna i utbildningsskalan så är utrustningen rätt för DEN hästen

Hästen och utbidlningsskalan är det som intresserar mig
Men är det inte fel någonstans om inte hästen är "tillfreds" med mildare bett än ett kandar?

Enligt mig har en sådan häst inte utbildats enligt denna utbildningsskala.

Det som inte bakbenen bär det får ryttaren bära i tygeln, och kan man inte rida utan kandar under grundutbildningen så brister det STORT längs vägen. Sorry, det är min åsikt och det är en ganska allmän åsikt i ditt favoritland Tyskland oxå. :idea:

Men du kanske har en finurlig anledning till detta kandarridande, som du inte delgivit oss andra ännu?? :d :d
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Jag vill börja med att tacka dig för att du ständigt är på mig om kandaret.

Stången har ju även nyligen varit på tapeten på andra forum där allas vår fysiker AnnA_ hoppat in och förklarat stångens mekaniska inverkan utifrån naturlagarna med kraft och moment osv.
Det har verkligen lett till nya insikter vad man ska och inte ska använda stången till.

Bobo har också _som alltid_ skrivit ett begåvat inlägg om stång och bridong och dess skilda inverkan på hästen, vilket gjort mig mer införstådd och medveten om hur jag skall använda stången och när.

Detta har verkligen gjort att vi gjort mycket stora framsteg min häst och jag.

Det har verkligen lossnat

Så även om jag fått den största hjälpen av AnnA_ och bobo så har du bidragit på ditt sätt också
- även om jag/ vi haft ett annat problem än det du beskriver.
 
Senast ändrad:
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Min fråga utgår från dina tidigare inlägg, där du skrivit att din Häst är så stark och väger så mycket och att det då är lättare för dig att rida den på kandar, el. körbett och bridong.

Bör inte en häst klara av sin grundutbildning med ett tränsbett?

Jag vill bara förstå varför det är så bra för din häst att ridas på kandar i sin grundutbildning men inte andras?

Kandaret är ju ett hjälpmedel på nivån där man på allvar ska börja samla hästen och då är man förbi grunden.
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Min fråga utgår från dina tidigare inlägg, där du skrivit att din Häst är så stark och väger så mycket och att det då är lättare för dig att rida den på kandar, el. körbett och bridong.

Bör inte en häst klara av sin grundutbildning med ett tränsbett?

Jag vill bara förstå varför det är så bra för din häst att ridas på kandar i sin grundutbildning men inte andras?

Kandaret är ju ett hjälpmedel på nivån där man på allvar ska börja samla hästen och då är man förbi grunden.

men hallå?! nu diskuterar ju ni saker som inte har nåt att göra (?) med vad TS (dvs jag) var ute efter när jag startade denna tråd! ni babblar ju om en helt annan häst o ryttare :crazy:
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Ursäkta!! :crazy: :crazy: :o

Inte meningen att förstöra din tråd, ska starta en ny!!

Lycka till med din häst!!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Red idag :) försökte göra det ni skrivit :P gick väl inte så bra direkt.. men det låg hos mig, inte hos hästen

en tjej i stallet satt upp o red ett tag - gav mig tips på hur jag skulle rida henne

har kommit fram till nu att jag stressade fram formen hos henne förut :o inte för att skylla ifrån sig men tjejen jag red för förut i stallet lärde mig att rida en häst i form (o det tackar jag för) men hon hade också stora krav på hästen direkt... hästen fick då inte alls gå i en lägre form utan det var liksom blåhålla på yttertygeln o driva massor... men den ridstilen kändes fel o taskigt mot hästen så jag red inte så...

nu har jag dock fått en puff i rätt riktning o det känns as-skönt! jag tror att detta ridpasset idag var typ det mest ärliga jag ridit på länge. Inget fusk, inget skarpt bett, inget stressande med formen...

Hästen blev mer mjuk i sidan... tjejen som red henne red typ bara i tio minuter ändå kunde hon analysera hästen bättre än vad jag kunnat på ett halvår :angel: :o

hästen är mer stel i vänstersidan än i höger, tjejen sa att det satt nånstans i bogen. hon sa även att hästen e fin i munnen, lätt o mjuk o det e ju bra! o sen har ju hästen en stor "bakkärra" (hopphäst som hon e :angel: ) o den e lite högre... vet inte vad det har för inverkan på ridningen men men...

fick alla fall råd om att driva fram henne mkt o ha ett lätt stöd, låta henne sänka sig ner själv - alltså inte försöka pressa fram det.. efter galoppen började hon gå i en lägre form! då slutade jag eftersom det var målet..

ska bli spännande att se hur bra det kmr bli i framtiden :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Tänkte uppdatera lite... :)

Igår red jag igen, uteritt på tredelade. Det gick jättebra! Sen tjejen i stallet hjälpte mig har hästen o jag slutat "kämpa emot" varandra. Jag ger mkt beröm - så hon förstår när hon gör rätt. Det funkar jättebra o e verkligen nåt att rekomendera! Ska träna mer dressyr utomhus för att få henne lydigare i alla miljöer - inte bara på ridbanan. Ska idag rida på ett fält tänkte jag, o göra mycket avsaktningar/tempoväxlingar/halter & igångsättningar för att få henne lydig. Kan behövas till första hoppträningen på onsdag! :) :)

Tycker ni att jag ska rida på tredelade eller pelham när jag hoppar?
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

För att kolla om det "bara" är stelhet skulle jag börja med att skritta för hand(gå breve) i 15-20 minuter... låt hästen välja tempo.

Sen sitt upp... skritta igen i hästens tempo i 15 minuter och sen få lite mer skritt så hästen GÅR ut ordentligt i 10 min(inte ökad skritt)

Eter det kan du börja jobba o se om du överhuvudtaget ser ngn skillnad :)

LYCKA TILL!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

För att kolla om det "bara" är stelhet skulle jag börja med att skritta för hand(gå breve) i 15-20 minuter... låt hästen välja tempo.

Sen sitt upp... skritta igen i hästens tempo i 15 minuter och sen få lite mer skritt så hästen GÅR ut ordentligt i 10 min(inte ökad skritt)

Eter det kan du börja jobba o se om du överhuvudtaget ser ngn skillnad :)

LYCKA TILL!

Vad skulle det vara om det inte är stelhet?

När jag tar upp henne från hagen (ca 100 m) brukar hon själv få välja tempo, oftast går hon sakta men det beror på dagsformen antar jag..

Sista meningen skrev du "ser någon skillnad", du menar "känner någon skillnad" - eller?

hm.. förstod inte inlägget riktigt :crazy: :p
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Jag hade en hopp dam som var gammal o stel, hon mådde mycket bättre, jobbade bättre i passen efter ORDENTLIG skritt värmning....

Jagmenade om du känner skillnad, hästen är mjukare, villig att samla sig mera osv ... hoppas du förstår :)



Om det inte är stelhet kan det vara vad som helst, förslitningar, knän som är utslitna.... osv osv...
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Jag hade en hopp dam som var gammal o stel, hon mådde mycket bättre, jobbade bättre i passen efter ORDENTLIG skritt värmning....

Jagmenade om du känner skillnad, hästen är mjukare, villig att samla sig mera osv ... hoppas du förstår :)



Om det inte är stelhet kan det vara vad som helst, förslitningar, knän som är utslitna.... osv osv...

okej jo ordentlig skritt-uppvärmning är ju vettigt :)
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Jag hade en hopp dam som var gammal o stel, hon mådde mycket bättre, jobbade bättre i passen efter ORDENTLIG skritt värmning....

Jagmenade om du känner skillnad, hästen är mjukare, villig att samla sig mera osv ... hoppas du förstår :)



Om det inte är stelhet kan det vara vad som helst, förslitningar, knän som är utslitna.... osv osv...

Idag gjorde red jag ut på lång tygel ca 75 min. Rider på tredelat bett, är mjuk på handen. Känner ändå att hon inte är riktigt så mjuk som jag vill ha henne. Är så förundrad över hur de flesta av hästarna på ridskolan (oavsett ålder - många är t.o.m. mkt äldre :eek: ) kan vara mjukare än hon är... Blir inte riktigt klok på det.

Tänk om det är förslitningar?! Innan jag o en annan tjej började rida henne reds hon väldigt hårt, av ägaren som jag har hört inte värmde upp så bra ibland. men men... ägaren poängterar alltid att hon kan ridas hårt utan problem, men det är frågan det... Som sagt jag vet inte vad jag ska tro eller göra :crazy:
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Hej!
Mitt bästa råd: Ta hjälp av nåon duktig ryttare som kan mycket och har en bra fantasi. Låt den ryttaren rida igenom hästen åt dig i ett par dagar, låt henne/ honom sedan rida första halvan av passet och rid sedan själv andra halvan med hjälp av honom/henne från marken. Rid först loss i skritt, om det behövs ett helt pass, jäkta inte, ta en gångart i taget, höj inte gångart förrän du är nöjd. byt varv ofta sepentiner och åttvolter överdriv ställningen i lång låg form. Snälla var inte orolig, börja inte leta fel, oftast har hästar spänningar som även kan lösas med korrekt ridning.

Lycka till/ maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jättestel häst *behöver råd*

INGEN häst kan ridas hårt regelbundet utan korrekt uppvärmning och vila...

Många hopphästar som "tagits hårt" eller kommer från tyskland är ofta väldigt slitna, och har skador som ligger.... Tyvärr...

Hur var det, var den TOTALT genom kollad hos veterinär/ equiterapeut?
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 864
Senast: Crossline
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 892
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 180
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 900
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp