jätterädd att slå på sig

jassica

Trådstartare
min valack är jätterädd att slå på sig, vilket han också gör höger bak. Har givetvis gamascher, men trots det lyckas han peta unden den på höger bak och slå på sig, satte då på boots för att verkligen täcka allt, då går det bra.

Ibland uppstår dock något sår, och han är jätterädd, och springer och antagligen spänner sig, vänster bak tar han ut men inte så mycket som han borde, men inte höger bak, vilket automatiskt bidrar till att han inte klarar några högre tempon eftersom han inte får ut steget. Han stoppar höger bak innanför höger fram, i låga tempon går det skapligt, dvs joggtempo hemma, begär jag lite mer blir han nervös och rädd att slå på sig så han korsgalopperar och vill inte alls.

Han har gått tung runt om, tung bak och lätt fram och tvärsom, det han funkat bäst på är tung runt om annars blir han för lätt och galopperar. På slutet har ha gått tung bak och lätt fram och fungerat hyggligt.

Nu går han med guldskor fram, och ridskor bak. Förra vintern hade han lika, men stod då hos proffstränare, där slog han på sig en gång, och sedan från ena dagen till den andra blev han kanon bra och tog ut steget och kändes som en vinnare. Jag tränade honom själv där då jag jobbade där, och tränade inget annorlunda än nu, ända annorlunda var att han gick på skrittband där.

Han är fyra år, ostartad. Hur gör ni med en häst som är så rädd? Han springer även snett i vagnen, trycker sig mot vänster skalm, får jag hononm att springa rakt tar han ut höger bak vad som är normalt för han, men när han springer och trycker tar han inte ut det alls.

inne på travet springer han och tar hjälpsteg när tempot ökar, såvida han håller sig till trav.

har tränat olika med honom, han går att rida och det gör jag någon gång ibland, har rakbana hemma jag kör på osv..

balanseringstips? Han har sulor fram, någon sa päronsko, andra ägaren är inne på att vända skorna fram på han.

han har inte ont någonstans, kollad, har haft massör ute och fixat tänder, och imorgon kommer equiterapeut, så den diskussionen kan vi skippa då hästen är frisk för dagen

Senast ändrad:
Sv: jätterädd att slå på sig

lågt på kotan..

equiterapeuten hitta inga fel just, lite låsning i nacken och lite öm i någon muskel, men sa som alla andra som ser honom, ren och fin i benen, och den här ska kunna springa..

Om hästen verkligen inte har ont någonstans och det inte finns något fel på honom hade jag inte fortsatt träna en ostartad fyraåring som springer och tar hjälpsteg så fort den ska gå fortare.

Ville jag ha en häst att träna hade jag köpt en av de fina ettåringarna som finns som inte har hittat en köpare än :)

Jadu jag har tyvärr inga förslag att komma med. Det tog som stopp. Forsätta eller ge upp, men det är ju du som avger. Dock måste jag hoppa in med en mening; Skam den som ger sig!

Du skriver själv bland annat att hästen går snett i vagnen och sticker bakbenet mellan frambenen och slår på sig. Förlåt mig nu men jag sätter mitt huvud på att det är nåt som har missats på den här hästen.
Beteendet påminner väldigt mycket om knäleds- och höftledproblem men jag har även sett samma symtom på häst med birkelandsfraktur i en bakkota och på en annan som "enbart" var öm i framknäna.

Nä att det inte är något att hålla på med vet nog även jag. Men jag gör mig inte av med honom utan skulle han sluta tränas blir han kvar på gården, så ser ingen mening att ha någon som bara går, utan då kan jag lika bra tråka på med honom, och jag vet att han kan om han bara släpper till.

Han springer inte alltid snett i vagnen, han gjorde det som unghäst, vilket kanske inte är så konstigt, han har / är även väldigt valpig emellanåt och får för sig olika saker. kan b.la vara att han ska in på alla väger han ser, och såna dumheter, nu är det att springa snett i vagnen, detta betende försvinner när han kommer på något annat att göra. Han är nog rätt uttråkad.

Nu är det länge sedan jag hade en travare som löpte, men du har inte prövat att linda honom under skydden bak? Tog över en kille som hade: Knäkappor, Armbågsskydd lindad bak, boots fram, dom flesta skydd man kan tänka sig, Men när jag red honom(var ung då:laugh:) provade jag att sätta fram damasker, efter det gick han klock rent:)Inte en enda galopp under dom åren han startade:)Han gick enbart med framskydd och bakskydd, allt annat togs bort, inte samma som dig men pröva att linda under skydden bak, så att lindan även skyddar längre ner och låt honom jogga ett par gånger med det i lugnt tempo, sen öka om du märker att han vill. Vet inte om det hjälper din kille, men är kanske värt att pröva hemma:)

Han springer inte alltid snett i vagnen, han gjorde det som unghäst, vilket kanske inte är så konstigt, han har / är även väldigt valpig emellanåt och får för sig olika saker. kan b.la vara att han ska in på alla väger han ser, och såna dumheter, nu är det att springa snett i vagnen, detta betende försvinner när han kommer på något annat att göra. Han är nog rätt uttråkad.

Jag tror inte hästar springer snett i vagnen för de är uttråkade. De gör det för att det är enklast eller ger minst obehag.

ja kanske är det så, han tycker väl det är minst chans att slå på sig när han springer och trycker.

OM du nu är säker på att han inte har ont ngnstans(ibland är det bra att byta veterinär)kanske testa att tåöppna honom fram alt. fördröja baksteget. Skydda honom med extrahöga/extraförstärkta krokskalpers, de brukar funka på "ingemanslandet" mellan gamaschen&bakbootset om man nu försökt så.
Har du låtit veterinär titta på honom när ni kör honom?

massör, kotknackare, tandläkare och två vetrinärer har kollat på honom så ja, jag är rätt säker att han inte har ont.

Ja, skalpers ska vi sätta på honom, och den andra ägaren ahr varit inne på att köra med öppen tå, så det ska vi också göra. Konknackaren hade en teori om att köra med tvärtå bak, det är inget jag är bekant med, men kanske värt att prova.

massör, kotknackare, tandläkare och två vetrinärer har kollat på honom så ja, jag är rätt säker att han inte har ont.

Ja, skalpers ska vi sätta på honom, och den andra ägaren ahr varit inne på att köra med öppen tå, så det ska vi också göra. Konknackaren hade en teori om att köra med tvärtå bak, det är inget jag är bekant med, men kanske värt att prova.

Nästan omöjligt att ge förslag utan att ha sett hästen men lite tips att prova kan man ju iaf bjuda på.

*Tvärtåade 18 mm bak eller ridskor och öppen tå fram. Krokskalpers, bakbensbots och förstärkta gamasher med pads eller lindor under. En häst som slår sig blir rädd och "aktar" sig, springer och bromsar, parerar och springer snett för att slippa slå på sig. Om smällen trots allt kommer ska den kännas så lite som möjligt därav SKYDDA.
*Inte köra fortare än hästen klarar av att trava rakt och bra
*Dröga dagligen i 2-3 månader. Hästen blir starkare och orkar hålla ihop travet bättre.
*Använda sidostroppar/stänger för att hindra hästen att springa snett och snedbelasta muskler och leder. Förutsätter att man inte kör fortare än hästen klarar av att trava rent.
*Byta bett.

Kanske nåt användbart tips:)

har inte riktigt tid just nu, men tycker alla tipsen låter bra, och ska kolla ige´nom dem lite bättre. tack så mycket.

balansera om
använd skalpers
träna uppsuttet för att få honom liksidig

vi har testat lite olika balanseringar, vet inte om jag skrivit det med kotknackaren tyckte vi skulle testa tvärtå bak på honom, och andra ägaren vill testa att vända på framskorna.

Sedan kotknackaren var här, har han slutat trycka i vagnen och tar ut steget bättre, han hittade dock inga speciella fel på honom. han fick lite laser och han satt fast lite i nacken, och han knäckte lite i ryggen på han

nu har jag lite mer tid.

använde skalpers förut, men har börjat med det igen, han går även med lindor, gamascher och boots bak för att skydda.

går just nu med vanligt tvådelat bett, har även haft rakt bett, och ett rakt läderbett. han känns lika på alla bett, tuggar på dem, men han lägger sig inte i grejerna, förutom när han själv vill, och när han väl gör det så travar han klockrent och känns som en stjärna. Detta händer inte alltför ofta, utan om vi möter någon häst kan han ibland göra det, igår var han in på travet för första gången på länge, första två bakvarven hade jag att åka med, dock i lugnt tempo, och han sprang ock kvasta så jag inte såg ett dugg, men sen efter två bakvarv blev det som det brukar bli- nämen, hallå, vad gör jag, springer jag? det kan ajg ju inte, sen släpper han grejerna och fungerar inte..

jag är nästan hundra på att han fungerar inte för han vill inte, han är nog helt enkelt uttråkad, och jag har testat mycket för att variera osv. vet inte om jag nämnt det i denna tråd, men jag hade med honom när jag jobba hos proffstränare, där tände han till och blev en kanon, och så kom vi hem, från dag ett var vi tillbaka på samma ruta som innan ajg åkte ner.. jag vill ju att han ska fungera här hemma också..

detta ör en jättesocial häst, som älskar människor och älskar när något händer, och på gården händer väl inte alltför mycket, samma hästar, samma folk och samma vägar.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 545
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 886
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka