Jätte sjuk

S

Skillemannen

Hej!
Är jätte desperat nu......Jag har en 20 årigt halvblod som har feber.. det pendlar mellan normal upp till 41.8 grader.. veterinären har varit ute flera gånger, tagit massa prover... det enda dom hittade var lite vita blodplättar... Han har även en förhöjning under magen, vinglig ibland... och äter och dricker dåligt ibland. Ibland är han så dålig att jag övervägt att ringa nödslakt... Är det någon som har varit med om ngt liknande... Vill veta vad som kan vara fel med min bästa vän...
Tacksam för svar...

Sv: Jätte sjuk

Hej!

Har en 20-årig shettis som oxå är "småförkyld", är snorig och har 37.9 graders "feber".

Har inte tagit ut vet än men om han blir värre så får man nog göra det :(

Det är nog så att det brukar bli såhär på hösten- vintern när det blir kallare och regningare.

Hoppas på att din piggar på sig och jag tror att det ger sig om ett tag!

MVH Isabella

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Det är så att han är inte förskyld, inte snorig, inte hostig... ingenting annat och det har hållt på i 18 dagar nu...Veterinären säger att det inte är så bra att gå med feber så länge som han gjort... och att jag måste ta ett beslut snart för hans skull.. därför undrar jag om det finns ngn som har hört eller varit med om samma sak och har en diagnos... för då kan jag ju kanske hjälpa honom... Han har dessutom gått på pencillin i 7 dagar ifall att det kanske kunde vara bakteriellt.. men det hjälpte ingenting...

Hej!
Ja prover på det och borelia... även så tog de och tittade om det var något bakteriellt men det visade inget, men eftersom han inte blir bättre så satte de in pencillin i alla fall. och det som sagt gjorde varken till eller från...

Hej har du funderat på att köra honom till en större djursjukhus och göra en större utredning på honom. Har de tagit prover på utskjutningen under magen? Det man kan fundera på detta låter kanske inte så trevligt men det är cancer man kan börja fundera på hade en kompis vars äldre häst betedde sig likadant men inte direkt feber. Fast då hade borde han i och för sig inte ha lite lite vita blodkroppar utan tvärtom har jag för mig var länge sedan jag läste om cancer. Hur länge har han haft utbuktningen är den hård eller lös verkar den vätske fylld?

Hej Den är hård... och tyvärr så har vi med funderat på cancer...Ja vi har funderat på att köra in honom men min veteriär har kontakt med kliniken och de tror inte att de kan komma längre... men jag vill inte ge upp....

Jag tycker nog att du antingen ska åka in till Djursjukhus med honom eller ta bort honom. Jag förstår att du vill ha kvar din häst, men den är trots allt 20 år och väldigt sjuk. Det är ditt ansvar att inte utsätta honom för onödigt lidande. Du måste ta ett beslut NU! Inte låta honom gå hemma så dålig i flera dagar till!:(
Kram Sara

Du har rätt... det gör bara så ont, Jag ska ringa veterinären i morgon bitti och då ska jag ha bestämt mig... Jag säger alltid till alla att det är våran skyldighet att se till att dom inte lider... Men så har han en dag som idag, då han är pigg och ingen feber, då tänds hoppet men jag vet att när jag kommer till stallet i morgon så har han feber igen...

Febertoppar med så hög feber låter verkligen som erlichia, men har du fått ett negativt prov så har du ju..
Menar du att han har låga vita blodkroppar eller blodplättar? Det är inte samma sak (blodplättar har ingen färg). Tyvärr kan det vara cancer, men det brukar inte ge hög feber.. Man skulle kunna ta ett bukpunktat om det kanske kunde vara peritonit (bukhinneinflammation) men då borde fibrinogen vara höjt i blodprovet och febern hög konstant..

Har de alltså letat efter erlichias bakterien i blodet (PLC prov eller något sådant heter det) alltså inte det vanliga blodprovet för att kolla titrer (antikroppar) mot erlichias ?
Antikropparna (titrer) tar minst 14 dagar innan de får (i alla fall vad gäller erlichias vet inte hur det är med borrelia). Hade själv en häst med akut Erlichia i somras och den hade också hög feber 41,2 bland annat, erlichia är ju mkt känsligt mot tetraciklin (mkt stark antibiotika sort som används till Erlichia och borrelia), redan inom 24 timmar från första sprutan var min feberfri, kan ju vara värt att prova som en sista utväg att ge honom denna behandling.

Håller med Gylle, det låter misstänkt Ehrlichia, som ju ger hög feber, vinglighet och lågt antal vita blodkroppar i akutstadie. Hur länge har hästen varit sjuk? När togs blodprovet? Har han fått någon behandling alls? Med de symptomen och den höga febern borde ju hästen ha provbehandlats för Ehrlichia.

Oj Jag såg nu att hästen fått penicillin. Läste slarvigt! Hade den lågt antal Trombocyter (blodplättar) också? Det är också vanligt vid Ehrlichios.

Jo men vanlig antibiotika biter inte på Erlichia och det kan ju vara det den fått framgår ju inte vilken sort.

vet du om det finns någon risk med att ge tetraciklin om det inte skulle vara ehrlichias?

dvs ist för att vänta på provsvar så prova att ge det och blir hästen bättre så är det toppen.. blir inte hästen bra så kanske det är bäst att avliva för hästens skull..

bara det inte är samma som drabbade hästarna på ridskolan i ehh vart va de nu? sunne? näe ja vet inte, många hästar blev dåliga och fick avlivas iallafall..

Det borde det väl inte vara, förutom att hästen kan bli dålig i magen??

Tycker också det låter som erlichias!!

Men svullnaden på magen kan tyda på att njurerna har sviktat, har ni kollat det????

På min sattes tetraciklinet in dag 1 vi väntade inte på provsvaret utan vet menade på att det var så stark misstanke om att det var detta (+ vi bor i ett mkt erlichias drabbat omr). Provsvar kom dag 2 och då hade redan febern rasat ner så vi viste redan vad det skulle säga och mkt riktigt var det ju det.
Tetraciklinet kan slå ut magen och det kan orsaka cirkulationskolapps (min fick cirkulationssvikt och var nere på kraftig undertemp men hämtade sig igen). Så vist det är inte en helt ofarlig behandling dock blir de inte bra utan. Och står man dessutom i det läget att man funderar på att avliva för att man inte hittar orsaken då hade jag inte tvekat att prova att köra i den tetraciklin iom att de svarar så snabbt på behandlingen så handlar det om max 2 dagar längre, och jag skulle nog känna att då har jag i alla fall försökt, har man sedan oturen att behandlingen går åt pipan så har man i alla fall provat.

Har man fått ett negativt Erlichiasvar är det dumt att pumpa i hästen Tetracyklin då det är väldigt dåligt för mag-tarmsystemet och dessutom har man resistensutveckling att tänka på.
Jag skulle hellre ta ett till prov framför att "provbehandla".
Visst har du rätt i att det tar ett tag innan man får ett ak-svar men detta var ju tydligen något som fortgått ett tag.
Gör man en PCR (som är bättre men dyrare) detekterar man dock själva bakterien så då kan man ta provet "direkt".

Kan du precisera vilka prover som har tagits och vilka värden som har varit avvikande? Vita blodplättar finns det inget som heter, men jag ser att flera skribenter har tolkat detta som låga trombocyter och/eller höga eller låga vita blodkroppar?

Har någon kollat hjärtat? Hur ser "förhöjningen" på magen ut och var sitter den? Vad har veterinären sagt om den?

Ehlichios ger sällan akuta symptom under så lång tid, så det verkar mindre sannolikt i det här fallet.

Gissar nog tyvärr också på tumörsjukdom, vissa typer kan mycket väl ge återkommande febertoppar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 664
Senast: manda
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 997
Senast: Hund!
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 465
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 680
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka