Jätte bula på halsen efter vaccin spruta

C

Cantus

Min häst fick sin andra vaccin spruta för en månad sen. Då blev han jätte krasslig i 4 dagar, åt inte och var allmänt nere. Efter det så repade han sig och kom tillbaka till sitt vanliga jag. Men en bula uppstod där nålen hade stuckits in.. Jag ringde vet. och hon sa att jag bara skulle låta den va då han åt bra och inte hade feber. Men när jag komm tillbaka eter att varit borta efter helgen var den stor som två händer :( Vetrinären kom och sa att det kanske hade kommit med nått smuts in med sprutan..??? Det var inget var i bölden och den är jätte hård....Så skrev hon ut antibiotika .. Är det nån annan som har varit med om det här för jag känner att jag kanske inte litar helt på min vetrinär ?? :(

Sv: Jätte bula på halsen efter vaccin spruta

Det är ngt som kan hända, ultraljud är en bra metod att avgöra om det är en böld som behöver tömmas eller ej.
PL

Min häst fick en böld djupt inne och lite för nära halskotpelaren så den kunde inte tömmas utan hon fick två sorters penicillin, Hippotrim följt av Trimediazin. Då försvann det tillslut. Tog flera veckor innan svullnaden var helt borta. Veterinären hade stuckit lite för långt fram på halsen, hade det stuckits på ett bättre ställe hade man kunnat öppna den om det hade behövts.
Hon reagerade inte alls på vanliga vaccinsprutan så antagligen var det något med virusabortsprutan hon inte tålde, eller ren otur att smuts följt med in.
Jag var på Strömsholm med henne och de gjorde UL för att se hur det såg ut.

Det är inte allt för ovanligt att hästar reagerar på vaccin.
Vissa hästar bla endel travhästar har dispans från den tiden då det var obligatoriskt även där att vaccinera.

Min polla fick något som liknade stelkramp. Hon blev totalt stel i hela korpen, hade svårigheter att vända sig och kom endast ner med huvudet till krubbnivå. Så hon fick matas med grovofder i krubban i några dagar.
Vet sa även där att det hade kunnat komma med något skit i sprutan eller att hon var överkännslig mot vätskan som ligger runt vaccinet i just den sorten.
Nu mer får hon den andra sorten av det vaccinet.

Det du kan göra till nästa gång är att byta vaccin.

Tack för tippsen :)
Man blir ju så himla orolig att man har missat något...
Det var första dagen av antibiotika i dag så jag håller tummarna att det blir bättre!!

Min häst tålde inte penicillinsprutorna visade det sig, hon fick också jättestora bölder efter dem.

Vi fick gå över till någon slags penicillin i pastaform om jag inte minns fel..

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 038
Senast: Gnist
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka