Järntabletter (Niferex)

Lamborghini

Trådstartare
Har blivit rekommenderad att äta Niferex med start från måndag. Jag är inte alls sugen på idén, utan äter hellre sånt som innehåller med järn (förslag? Leverpastej? Blodpudding.. mer?)

Är det någon fara för bebisen om jag inte skulle äta dessa monster till järntabletter?

Förstoppningar, dålig i magen... nä jag vill inte :rofl:

Sv: Järntabletter (Niferex)

Det är svårt att få i sig tillräckliga mängder av järnrika livsmedel som man behöver ha för att få i sig tillräckligt med järn. Det är rätt vanligt att Hb-värdet rasar mitt i graviditeten och man behöver kompensera det - främst för sin egen skull.

Jag har ätit Niferex under tre graviditeter och har inte haft minsta problem med magen av dem. Mitt råd till dig är att PROVA och se hur det funkar. För det är ju onekligen det enklaste sättet att få i sig tillräckligt. Annars får du nog leva på blodpudding, leverpastej och spenat ett tag... (gröna grönsaker brukar vara hyfsat järnrika)

Jag har ätit niferex sen jag var hos bm sist och de fungerar riktigt bra. Märker ingenting av dem förutom att skiten är totalt kolsvart! *slänger ut mitt innersta i bukesfären* Mitt största problem är att komma ihåg att inte äta dem samtidigt som jag dricker mjölk/äter fil till frukost...
Det är ju bara att prova, det är helt klart ett enkelt sätt att få i sig järn. En kapsel om dagen som inte smakar eller luktar någonting.

Annars är det som Skogstrollet säger mycket järn i mörkgröna grönsaker. Inte särskilt mycket i leverpastej dock. Lever innehåller mycket järn, men då ska man ju inte äta lever av andra anledningar... "Mörkrött" kött är järnrikt... "Mörka" livsmedel överlag tror jag jag läste någonstans...
Sen är det bra att äta c-vitaminrika produkter tillsammans med de järnrika. Man bör oxå undvika att dricka/äta mjölkprodukter, the och kaffe nära inpå de järnrika produkterna...

Bebisen får ju sitt järntillskott tillgodosett även om du inte äter extra järn, däremot blir du själv helt urlakad. Järnbrist leder ofta till trötthet bland annat.

Senast ändrad:

Jag ska också börja med järntabletter nu, så fort jag köpt dom.
Jag har bra hb värde innan men barnmorskan sa att man nästan alltid behöver ha extra järn (och det är svårt att få i sig tilläckligt genom maten) och det var bättre att börja redan nu och hålla värdet uppe. Hinner det sjuka är det mkt jobbigare att höja det igen sen.
Jag behövde bara ta en tablett varannan-vartredjedag.

Har blivit rekommenderad att äta Niferex med start från måndag. Jag är inte alls sugen på idén, utan äter hellre sånt som innehåller med järn (förslag? Leverpastej? Blodpudding.. mer?)

Är det någon fara för bebisen om jag inte skulle äta dessa monster till järntabletter?

Förstoppningar, dålig i magen... nä jag vill inte :rofl:

Fast har du testat? Jag får ingen förstoppning eller blir dålig på annat sätt med Niferex, däremot Duroferon... :crazy:

Kolla din kokbok! Min (Bonniers stora kokbok) har långa listor i början på boken. Enligt den finns det höga järnvärden i bönor (soja allra mest), bladselleri och spenat. Mesost är tydligen järnrik också, liksom rött kött.

Tänk på att undvika att dricka mjälk och äta mycket fibrer i kombination med järnrik mat. Drick juice!

Hur lågt HB har du? Om det inte är bra skulle jag föreslå att du testar en vecka iallafall, för alla får inte biverkningar. Jag klarade mig helt utan under förra vändan iaf. För lågt järnvärde är inte kul alls! Mitt hade sjunkit rejält redan, och blodtrycket med, så nu vet jag varför det snurrar i skallen rätt ofta på mig. Jag har fått order om både Niferex och en massa kött... synd att jag äcklas av våra vanliga kötträtter just nu!

Jag fick inga biverkningar av niferex. Tror inte det är så vanligt, ingen av de jag känner som ätit det har fått problem med magen.

Jag väljer att äta hemofer som är mildare än niferex ( som jag inte alls klarade av ), men det beror på vad ditt HB värde ligger på såklart.

Jag har ätit järnrik mat och ätit hemofer och nu var mitt Hb-värde normalt igen ( ska dock forts äta eftersom det inte var så långt över gränsen )

Jag försökte hålla mig borta från järntillskott in i det längsta. Jag åt allt jag kunde komma på var järnrikt: blodpudding, pölsa, broccoli, spenat osv. och jag lagade all mat i gjutjärnsgryta. Det räckte inte.

Käkar nu Niferex varannan dag och det funkar jättebra. Hb är äntligen uppe i normalvärde igen och jag har inga magproblem.

Om du får i dig för lite järn kommer bebisen klara sig, men du kommer åka på järnbrist. Jag blev oerhört trött. Vansinnigt trött, fick ingenting gjort.

Jag hade störst problem med att komma ihåg de där rackarns tabletterna och då mitt hb höll sig mellan 110-120 oavsett vilket så gjorde det inte så mkt.

Min bm sa att man kan ta tabletterna innan man går och lägger sig så slipper man oftast illamåendet.

Jag som har trög mage redan innan dricker en påse fibrer när jag äter järtabletter och då fungerar min mage ypperligt!

Det är ju inte direkt järnvärdet i halten som mäts hos barnmorskan, utan hemoglobinet (Hb) i blodet. Hb är ett protein som står för syretransporten i blodet.

Hb transporterar syre från lungorna till kroppens övriga vävnader och muskler och tar med sig koldioxiden tillbaka till lungorna och släpper ut det.
Fostrer i magen har en annan typ av Hb, fetalt hemoglobin. Den binder mer syre än vad vanlig hb gör. Vilket är livsviktigt för att fostret ska få i sig tillräckligt med syre via moderns blod. Har du för lågt hb så innehåller ditt blod för lite syre för fostret.

Nu kanske du vet lite mer om varför BM kollar Hb-halten vid besöken och hur viktigt det är att hålla en bra hb-nivå. Jag vet ingen som blivit hård i magen av niferex. Och du vill väl inte att ditt barn ska få för lite syre?

Tänk på att kalcium gör att kroppen inte tar åt sig järnet. Så ät/drick ingenting som innehåller kalcium (t.ex. mjölk) 1½ timme före och efter du tagit tabletten.

Ska man även tänka framåt, så blöder man under förlossningen, och förlorar man blod förlorar man också hb och alltså syre till musklerna m.m. Du vill väl vara pigg och fräsch när din lilla bebis är nyfödd?

Men vad du tar i :)

Jag vet 4 st ( inkl mig ) som blir jätte hård av niferex så det finns ju motsattser till det du skriver också, om lambo vet sitt Hb-värde är lättare att ge råd :)

Jag har under båda mina graviditeter ätit Niferex, och har inte haft några som helst problem med magen/förstoppningar. Tänk på att gärna dricka något C-vitaminrikt i samband med att du tar ditt järnintag (oavsett ifall du väljer att ta det i tablettform eller via kosten), C-vitamin förbättrar järnupptaget avsevärt, medans exempelvis te/kaffe/mjölk försämrar kroppens förmåga att ta upp järn.

Järnrik kost:
Blodpudding
Leverpastej
Broccoli
Spenat
Lever (men det avråds det från att äta under graviditeten pga för högt innehål av vitamin A)
Persilja
Fullkornsprodukter
Ruccola
Gröna ärtor
Potatis
Torkad frukt (aprikoser är extra järnrika)

Jag försökte med det. Åt sjukt mkt spenat, nötter, leverpastej och blodpudding. Trots det sjönk mitt HB från 150 till under 100 på mindre än 3 mån. JAg fick tillslut börja äta Niferex varannan dag först. Jag fick käka fibrer och Katrinplommon också för att hålla magen igång. Men det var det värt! Förresten har jag varit precis lika trög i magen fram tills för ett par veckor sen även utan Niferex. Kan tipsa om att dricka en mugg kokhett vatten varje morgon innan man äter ngt annat!

Min bästa vän när jag käkade järntabletter var: katrinplommonjuice! Äckligt, men det funkade.

Men..... jag får säga att min mage blev alldeles för hård för jag ville inte dricka minst en sån flaska om dagen...

Lever innehåller som sagt mycket A-vitamin och jag är skeptiskt till att förtära renhållningsorgan, i synnerhet under graviditet. Ruccula och andra järnrika grönsaker innehåller ofta höga halter av nitriter. Så hellre järntabletter, niferex är ett bra val enligt min åsikt. Jag mådde illa och kunde inte äta regelbundet och glömmde ofta järntabletterna (framför allt om man ska tänka på att inte äta dem tillsammans med med mjölkprodukter). Jag hadde inga problem med magen trotts oregelbundet intag av järntabletter. De gav snabbt resultat även om man drack mjölk till.

Senast ändrad:

Niferex är jättesnällt mot magen. Jag käkade två tabletter dagligen under min graviditet och var märkte ingenting så testa en vecka eller två.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 856
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 430
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar