Facket är ju det självklara, svårt i ts fall då hon verkar se det som en dygd att inte vara med.Feg HR. Det är ju CHEFER som yttrar det där. I synnerhet då kan det inte begäras att medarbetarna själva ska konfrontera.
Facket?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Facket är ju det självklara, svårt i ts fall då hon verkar se det som en dygd att inte vara med.Feg HR. Det är ju CHEFER som yttrar det där. I synnerhet då kan det inte begäras att medarbetarna själva ska konfrontera.
Facket?
Det är inte TS jag svarar.Facket är ju det självklara, svårt i ts fall då hon verkar se det som en dygd att inte vara med.
Feg HR. Det är ju CHEFER som yttrar det där. I synnerhet då kan det inte begäras att medarbetarna själva ska konfrontera.
Facket?
Jag tycker att er HR-chef gör fel. Gå tillbaka till denne och säg att ni inte önskar ta upp det själva, men räknar med att det sköts av HR. HR kan koppla in chefens chef eller vad som är lämpligt och ta ett kort samtal och se till att något händer. Det kan vara tufft att gå och påpeka något som hänt förut för någon som aldrig nånsin kommer att förstå om det inte blir mer tryck bakom än att någon underställd säger nåt.
Däremot kan man vara vaksam nästa gång det händer och säga något direkt, det brukar vara lättare att göra det enligt min erfarenhet än att ta upp nåt som hände för ett tag sedan. När det sedan har gjorts; beroende på bemötandet som blev, kanske man får agera på lite olika sätt.
Att du ens har känslan "känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt." är otäckt och helt oacceptabelt i de flesta företag.
Jag är oerhört tacksam över de tillfällen jag kan erinra mig att underställda påpekat att något jag sagt/gjort i något sammanhang inte varit riktigt bra eller kasst (inte i häraden av dessa ämnen dock) - den typen av feedback vill man gärna ha! Det visar på ett engagemang i företaget och i chefens utveckling dessutom som borde vara positivt för någons fortsatta "karriär".
Vår HR är tyvärr konflikträdd och duktig på att undvika det som är besvärligt. Han har dessutom en tendens att ta till härskarteknik när det blir jobbigt.
Jag vet att jag borde bli bättre på att säga till direkt men ofta blir man så paff i stunden. Med kommentaren småflickor med fjällrävenryggsäck var jag heller inte personligen närvarande utan fick höra det direkt efteråt.
I fallet med kvinnan som blev exkluderad så lyfte jag den frågan med lokala HR innan jag anmälde uppåt. Då hände ingenting. Efter att vår globala HR blev involverad så hände det plötsligt saker. Det är nog en stor anledning till att jag inte litar på att det händer något när man säger till här. Vi har även tjatat om lönekartläggning och likabehandlingsplan som ska göras enligt lag under senaste 1,5 året uta större framgång.
Visst är det olika beroende på situation, arbetsplats och vad man själv är för person och var och en väljer den väg som känns lämpligast.Tja, vi är alla olika. Jag hör till sorten som vill ha kommunikation med andra innan jag kör över dem med ångvält. Jag anser att man måste börja någonstans och föredrar då att börja med sig själv och att vara ett exempel på hur jag vill att det ska vara. Jag arbetar med människor och kanske resonerar annorlunda än du. Alla får ha en åsikt och jag presenterade min.
Ni ska inte gå till HR. Ni ska gå till chefens chef/chefer direkt men med stöd av er fackliga organisation. Ni är fackliga ombud om jag förstår rätt, ni får gå högre i er organisation och till huvudskyddsombudet.Tyvärr är det jag och kollegan som gick upp som är facket och vi har lyft sådana här frågor tidigare. Både direkt till HR och under facklig förhandlingstid. Problemet är att dessa frågor inte alls prioriteras och vi hamnar mer och mer i en position som besvärliga anställda.
Nu skulle HR ändå lyfta det här med platschefen men det känns ganska hopplöst när man känner att det inte tas på allvar. Och ja, vår HR är konflikträdd och väldigt duktig på att prata runt sådant som är besvärligt.
Ni ska inte gå till HR. Ni ska gå till chefens chef/chefer direkt men med stöd av er fackliga organisation. Ni är fackliga ombud om jag förstår rätt, ni får gå högre i er organisation och till huvudskyddsombudet.
HR är till som stöd för arbetsgivaren/chefen. Inte stöd för anställda. De jobbar med rekrytering, friställning, omplacering och stöd till ag i de processerna.
Ni ska inte gå till HR. Ni ska gå till chefens chef/chefer direkt men med stöd av er fackliga organisation. Ni är fackliga ombud om jag förstår rätt, ni får gå högre i er organisation och till huvudskyddsombudet.
HR är till som stöd för arbetsgivaren/chefen. Inte stöd för anställda. De jobbar med rekrytering, friställning, omplacering och stöd till ag i de processerna.
Det var ett intressant påstående vad HR funktionen innebär .
Vad är din uppfattning om HRs roll? Jag har som sagt alltså också hört precis denna beskrivningen här. Vi har dessutom bara en HR på plats en dag i veckan.
Oj ... då är det verkligen en feluppfattning och brist i organisationen .
Det var ett intressant påstående vad HR funktionen innebär .
Ja fackligt arbete innebär även personalfrågor, t ex närvara vid förhandlingar i medbestämmandefrågor (heter det så nuförtiden?) samt omplaceringar etc...etc...Det om HR har jag också fått höra här. Har vi anställda ingen förutom vår chef (o högre chefer och fack såklart) att lyfta sådana här frågor med? Ska fackligt arbete innebära personalfrågor?
Tyvärr har även jag hört HR uttryckligen säga att bara det är deras funktion, på mitt gamla jobb. HR på mitt nya jobb säger "Det är mitt jobb att få er(*) att stanna kvar"
(*) där "er" innebär oss utvecklare också.
Ja, jag kan säga att jag är imponerad av vad bolaget gör i dessa frågor och hur tydliga bolaget är. Jag är mycket ny på bolaget, började i augusti och kommer från advokadbyråvärden där det ofta ser mkt annorlunda ut.Jag önskar att mitt företag var lika tydliga och medvetna som ditt verkar vara.
Jag arbetar på en arbetsplats inom pappersindustrin (5 män och 1 kvinna i ledningsgruppen). Idag använde vår fabrikschef uttrycket "småflickor med fjällrävenryggsäck" under en intern diskussion gällande länsstyrelsens krav på utsläpp och miljö. För någon vecka sedan hörde jag produktionschefen använda uttrycket "det är gay" angående män som använder paraply när det regnar.
Ibland undrar jag om jag bara är känslig när majoriteten av kollegorna inte förstår varför jag reagerar på att det är olämpligt språkbruk? Jag fick i alla fall med mig en kollega upp till HR-chefen som tyckte att vi skulle ta upp det själva direkt med inblandade parter. Jag har redan anmält ledningsgruppen till koncernledningen en gång på grund av exkludering av den kvinna som sitter med i ledningsgruppen och känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt.
Ja fackligt arbete innebär även personalfrågor, t ex närvara vid förhandlingar i medbestämmandefrågor (heter det så nuförtiden?) samt omplaceringar etc...etc...
Så av det jag fick med mig från föreläsningen är att:
Om det är arbetarna som beter sig som grisar - gå till chefen
Är det chefen som beter sig som en gris - gå till HR